4. 2. 2025

Společník (Companion) – Recenze – 50%

Americký film Společník (byť příhodnější název pro něj by byl „Společnice“) je sci-fi thriller, jehož mladá hlavní hrdinka Iris (Sophie Thatcher) na sebe hned v úvodu prozradí, které dva dny byly nejšťastnějšími v jejím životě. Prvním byl den, kdy se poprvé setkala se svým přítelem Joshem (Jack Quaid), a druhý den nastal, když Joshe zabila. Po tomto vypravěčském prologu však následuje skok zpět a skoro celý děj filmu se odehrává v době, kdy byl Josh ještě naživu. Dá se nicméně tušit, že příběh se bude ubírat poněkud nevšedními cestičkami a bude obsahovat všelijaké netušené zvraty, takže nejlepší způsob, jak film Společník vidět, je nezjišťovat si o něm dopředu vůbec nic. A pokud možno se nedívat ani na trailer.

Společník (Companion) – Recenze
Zdroj fotek: Vertical Entertainment

Ze začátku totiž snímek působí jako vcelku normální vztahová podívaná o mladém páru, jenž se vydává na setkání s přáteli v odlehlém domě u jezera. Majitelem luxusní nemovitosti je svérázný bohatý Rus, jehož přítelkyně a Joshova kamarádka nemá Iris ráda. Divák pochopitelně tuší, že z toho vzejde cosi strašlivého (nehledě na to, že Společník je propagován jako nový film od producentů zdařilého a intenzivního hororu Barbar (2022), sám ale hororem není, byť obsahuje několik krvavých scén). Pak dojde k sérii nepředpokládatelných událostí, jejichž pointa je ve filmu prezentována jako velké překvapení – přitom je ale na ní dosti výrazně postavena celá marketingová kampaň (včetně jejího vyzrazení v upoutávce).

Zvraty se na sebe začnou vršit v okamžiku odhalení, že Iris je ve skutečnosti robotická partnerka s vyspělou umělou inteligencí, kterou si Josh pronajal od firmy vyvíjející pokročilé technologie (snímek se ostatně odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti, což lze odtušit hned v prvních minutách při pohledu na Joshovo samořiditelné auto). Iris je mimořádně sofistikovaná, po fyzické i emocionální stránce je nerozeznatelná od člověka a sama ani netuší, že je robot. Přitom ji ale lze ovládat hlasovými povely, kdykoli „uspat“ (neboli zapauzovat) a libovolně měnit některé její vzhledové aspekty i osobnostní charakteristiky přes mobilní aplikaci. Samotná zápletka pak sice spočívá v něčem jiném (v improvizovaně překotné realizaci jakéhosi předem naplánovaného zločinu), ale nic z toho není pro film Společník tak signifikantní jako to, že se jeho hlavní hrdinka v průběhu děje dozví, že je ve skutečnosti umělá bytost. 

Společník (Companion) – Recenze

Film se každopádně svým vlastním fikčním světem prakticky nezabývá, neb jde jen o velmi komorní počin s pár lidmi na omezené lokaci jednoho stavení a přilehlého lesa. Nijak se v něm neřeší, jak se změnilo nastavení společnosti, v níž je možné si pronajmout realisticky vyhlížející robotickou dívku a mučit ji u sebe ve sklepě (což patrně není v rozporu s obchodními podmínkami, jak z filmu vyplyne). Společnosti, v níž je běžné mít za životního partnera věrně milující stroj, o němž všichni ostatní vědí, že si jej jeho majitel či majitelka pořídila především coby sexuální trenažer. Nijak se neřeší, jaký dopad mělo na pozici mužů a žen ve skutečných vztazích to, že si lze snadno vybudovat plnohodnotnou citovou vazbu k latexové panence (nebo panákovi). Nedozvíte se technické detaily, jak se robotí společníci dobíjejí, co se v jejich těle děje s jídlem a pitím a co jim zabraňuje se dovtípit, že nejsou opravdovými lidmi. 

Nic z toho ale není vyloženě na škodu, neb filmu Společník nejde o rozdmýchávání filozofických a společenských debat. Je to především spotřební žánrová zábava postavená na přibývajících dějových zvratech, která ironizuje na pohled idylické romantické vztahy a satiricko-kriticky reflektuje partnerskou toxicitu a touhu mužů své družky (doslova) vlastnit a ovládat. A která také varuje před možnými riziky robotiky a vyspělé umělé inteligence po vzoru džinů vypuštěných z lahve, před nimiž si musíte dávat pozor, co po nich žádáte, aby vaše přání náhodou nebylo chybně interpretováno a nevymklo se vám z rukou. Na rozdíl od řady jiných technofobních thrillerů vyznívá Společník trochu inteligentněji v tom, že alespoň dělá strašáka z doposud neexistující technologie místo toho, aby démonizoval již existující přístroje typu chytrých domácích spotřebičů nebo létajících dronů. 

Společník (Companion) – Recenze

Scénář filmu nicméně za příliš chytrý označit nelze, neb jeho postavy mnohdy jednají vyloženě hloupě a s přibývajícím časem se dopouštějí čím dál fatálnějších chyb a nepochopitelných činů jen proto, aby se příběh mohl dále vyvíjet, natahovat a nabývat přitom průběžně na komplikovanosti. Napětí se ve filmu téměř nedostavuje, protože na plátně se není moc s kým identifikovat, zájem o postavy se postupně vytrácí a počáteční atmosféru ostražité nejistoty významně ředí přeliv komediálního nadhledu a humorně stylizovaných prvků, jako jsou např. komické stereotypy. A ve chvíli, kdy se Iris naskytne možnost převzít kontrolu sama nad sebou, tak se film drží z hlediska nápaditosti a kreativity povážlivě zkrátka a nijak zvlášť nevyužívá potenciál, který sám nakousl. 

Relativní uspokojení ze sledování poměrně zábavného žánrového snímku tudíž doprovází tušení, že z tak slibného námětu by se dal vytěžit i mnohem propracovanější, komplexnější a podnětnější film. Autor scénáře a debutující režisér Drew Hancock se tak sice ukazuje jako zručný řemeslník, jinak je ale jeho Společník pouze neurážející jednohubkou, která nijak zvlášť výrazný či dlouhodobý dojem nezanechá.




Žádné komentáře:

Okomentovat