20. 1. 2025

Na plech – Recenze – 60%

Nová česká komedie režiséra a scenáristy Martyho Pohla, který je též znám jako rapper Řezník, tentokrát příběhově nenavazuje na jeho předchozí dva celovečerní počiny Párty Hárd a Párty Hárder: Summer Massacre, nicméně i tak se zjevně odehrává v tomtéž fikčním světě a sdílí s nimi několik postav. Kromě toho komedie Na plech evidentně cílí na tytéž diváky, jimž se předchozí Pohlova filmová tvorba líbila a kteří se smáli u jejích extrémně vulgárních, drsných, nekorektních a mnohdy i nechutných černohumorných gagů. Pokud na ni ovšem vyrazí zcela naslepo někdo neinformovaný, koho zláká parodický plakát evokující podobně vyhlížející plakát Pelíšků a honosící se provokativním přívlastkem „rodinný film“, se zlou se potáže.

Na plech – Recenze
Zdroj: Bontonfilm

Hlavním hrdinou je tentokrát čerstvě dostudovaný obchodní inženýr Marek (Jan Hofman), jenž je ve svém prvním zaměstnání hned první den převelen na pobočku kdesi v severních Čechách, kde je mu ve zpustošené bytovce v sociálně vyloučeném ghettu přidělen zanedbaný služební byt. Šílené špinavé prostředí plné narkomanů a hlučných vyvrhelů ho děsí. V práci je šikanován svým nadřízeným (Tomáš Jeřábek) a je mu zadán zcela absurdní projekt návrhu nového experimentálního pisoáru. Kromě toho je Marek vydírán místním policistou (příšerně oplzlý Robert Nebřenský), aby donášel na své nové sousedy a infiltroval jejich výrobnu tvrdých drog. Marek poté pronikne do komunity vařičů pervitinu díky svým znalostem v oboru marketingu a také díky nabídce pomoci se zkvalitněním dodavatelských služeb.

Markova situace je přitom ve filmu prezentována, jako kdyby neměl jinou možnost než snášet všechny útrapy a zkrátka se podvolit vůli úlisného policisty i arogantního šéfa a namočit se do kriminální činnosti. Protože kdyby dal vzhledem k okolnostem hned první den v rámci zkušební doby výpověď, vrátil se domů za mámou do Prahy a začal si hledat jinou práci (což by byl jediný adekvátní a logický způsob, jak se zachovat), tak by celá zápletka okamžitě přestala existovat. 

Na plech – Recenze

Podobně jako u většiny filmů Martyho Pohla (včetně těch krátkometrážních) je i snímek Na plech především sledem více či méně legračních scének, které jsou zastřešeny nějakou jednoduchou jednotící dějovou linií. Ta je nyní podstatně výraznější a propracovanější než v případě komedií Párty Hárd a Párty Hárder: Summer Massacre, byť se i tak jedná o tradiční schéma o hrdinovi, jenž pronikne do určitého společenství, navzdory předpokladům si k němu vytvoří citovou vazbu a poctivě si v něm vydobyde své místo a postavení.

Tím největším trumfem je každopádně obtloustlý cikán a mistr vařič Grundza (Marek Milko), jenž byl nejlepší postavou už v prvním Párty Hárd a zde konečně dostal spoustu prostoru na vyniknutí. Kromě toho mu sekunduje trojice dospělých synů (kterou ztvárnili tři skuteční romští bratři), která je stejně jako on zásobárnou vtipných průpovídek a chodícím lexikonem sprostých nadávek. Rodinný motiv postavený na otcovsko-synovských vazbách skrze sentimentalitu a vzájemnou starostlivost filmu jednoznačně sluší a svým citovým jádrem jej obohacuje o jedinou rovinu, kterou lze v celém snímku brát alespoň trochu vážně. S ohledem na to, že jinak je film Na plech od začátku do konce silně prosycen stylizovanou nadsázkou. 

Na plech – Recenze

Film je prošpikován gagy tak moc, že ani tolik nevadí, že jich spousta není zas až tolik vtipná. Na několik opravdu zdařilých, nápaditých a neotřelých vtipů totiž rozhodně dojde (vynikající je i díky střihu a přesnému načasování třeba přijetí videohovoru omylem při sjíždění lajny na displeji mobilního telefonu), jinak se ale až povážlivě velké množství pokusů o humor topí v samoúčelných vulgaritách a neméně samoúčelných fekálních scénkách a nechutných explicitních záběrech na vylučování všeho možného, které samy o sobě většinou žádný vtip neobsahují (a navíc se brzy ohrají). 

Snaha o budování gagů se pak leckdy pojí s předvídatelností, takže když někdo v restauraci vychrchlá zelený hlen do prázdné škeble, tak už jen čekáte na to, až jej někdo jiný vysrkne v mylném domnění, že jde o ústřici. A ze stejného soudku – když hlavní hrdina v práci navrhne aplikaci na rozvážení pisoárů na hudební festivaly, tak jen čekáte, kdy jej napadne ji použít i na rozvoz perníku po sídlišti. Nejzdařilejší jsou nakonec z hlediska humoru situační hlášky, z nichž mnohé mají kultovní potenciál. 

Na plech – Recenze

Vtipné je i to, jak z příběhu vychází korporátní kancelářské zázemí technologické firmy jako mnohem zlejší a toxičtější prostředí než doupě drogových dealerů. Na druhou stranu, dění v Martinově zaměstnání se zbytkem filmu povětšinou (např. s výjimkou oné mobilní aplikace) nijak nesouvisí, přestože jeden z jeho kolegů (Vladimír Škultéty) se vyskytuje ve více liniích současně (v práci sedí naproti Martinovi – ovšem aniž by s ním za celou dobu prohodil jediné slovo – a po práci s ním pomáhá rozvážet drogy – přičemž členem gangu se stane bez hlubšího vysvětlení ze scény na scénu). 

V prostřední třetině snímek Na plech znatelně ztrácí tempo a upadá do vypravěčské repetice, když se příliš dlouho točí v kruhu Markových snah o předávání vlastních poznatků zabedněným bratrům s vyšňupanými mozky, v jeho interakcích s policistou opakujících se bez jakékoli variace, v prezentacích nesmyslných analýz před otráveným šéfem a v konfrontacích s obávaným konkurenčním drogovým gangem. S návazností scén či dodržováním konzistence v rámci vlastního fikčního světa si tvůrci příliš hlavu nelámali, podobně jako s přímočarým vývojem Markovy motivace. Úroveň hereckých výkonů je značně kolísavá. 

Na plech – Recenze

Nedostatky v realizaci nicméně svým způsobem podtrhují svébytnost celého projektu. Je na něm vidět, že opět vznikal s vyšším rozpočtem než cokoli jiného z předchozí Pohlovy tvorby, což mu zaručilo větší množství prostředí, vícero postav a rekvizit i známější herce ve vedlejších rolích. Zároveň si ale snímek uchoval atmosféru tak trochu punkového projektu vytvořeného kreativními a komediálně nadanými nadšenci, která tolik imponuje mnohým fanouškům. 

Podobně hrubozrnné a v lecčem extrémní komedie u nás prakticky nikdo jiný netočí, takže je jedině dobře, že Marty Pohl nadále úspěšně čeří vody české filmové produkce. Pokud víte, do čeho jdete, a tento styl humoru se vám trefuje do noty, tak vám film Na plech polechtá bránici spolehlivě. Pokud se vám líbily komedie Párty Hárd a Párty Hárder: Summer Massacre, tak je nepravděpodobné, že by vás film Na plech nějak výrazně zklamal. Ale pro každého to tedy skutečně není.

 




Žádné komentáře:

Okomentovat