Následující filmy považuji za to nejlepší (subjektivně z mého pohledu), co jsem z loňské produkce viděl, ať už v kinech nebo na filmových festivalech. Celkem se jedná o 25 titulů (plus několik čestných zmínek), které uvádím zvlášť ve třech kategoriích – nejprve zahraniční filmy promítané v roce 2024 v českých kinech, následně české filmy, a nakonec snímky uvedené mimo běžnou kino distribuci.
Moc
děkuji za to, že čtete mé texty, a přeji šťastný, úspěšný a ve zdraví prožitý
rok 2025.
Nejlepší filmy, které měly v roce 2024 premiéru v českých kinech:
Hrabě Monte Christo – Velkolepý návrat evropského dobrodružně-historického velkofilmu v chytře adaptovaném klasickém příběhu o lásce a pomstě, jehož autoři se jej nebáli ozvláštnit o moderně působící žánrové atrakce, důvtipné vypravěčské hrátky a relativizující prvky a stvořili tak dechberoucí, napínavou a elegantní poctu starosvětské filmařině, která ale zároveň disponuje větší energií a tvůrčí nápaditostí než mnohé současné blockbustery.
Konkláve – Britsko-americký film o volbě nového papeže (a osobním dramatu člověka, jenž se potýká s nedávnou smrtí blízké osoby, s těžkostí úkolu, jenž mu byl přidělen, a s vlastní krizí víry v nejistou budoucnost církevní instituce), který je podmanivým a vtahujícím thrillerem se zápletkou téměř detektivních parametrů, jenž má co říct nejen k pozici církve v současném světě, ale i k dalším aspektům dnešní společnosti. Fantasticky zahraný film se scénářem vybaveným silnými dialogy netrpí na černobílé postavy a chytře splétá řadu komplexních témat.
Substance – Hrdý artový brak, v němž se mísí elegantní a efektní moderní filmařina s intenzivním béčkovým body-hororem na téma sebezničující touhy po věčném mládí. Směs videoklipové soft-porno estetiky a praktických krvavých efektů i obludných masek je zároveň plná stylistických referencí odkazujících na jiné filmy a jiné tvůrce. Vše je podřízeno tomu, aby snímek neustále posouval hranice očekávání a několikrát skokově šokoval tím, do jakých krajností až je ochoten zajít. Čirá over-the-top zábava pro otrlé.
Furiosa: Sága Šíleného Maxe – Akční příběh silné hrdinky, která vyprahlý post-apokalyptický svět hlučných motorů a mužské nadvlády obohacuje o feministické a environmentální prvky. Skrze motiv pomsty se snímek vrací ke kořenům série, zároveň se ale i hlouběji noří do tajů stylizovaných pouštních lokací, v nichž mají voda, benzin a střelivo větší hodnotu než lidské životy, a rozšiřuje je o detailnější náhled do mocensky-obchodních vazeb mezi vůdci jednotlivých motoristických kmenů. Velkolepý zábavný spektákl, který se nebojí jít si vlastní cestou.
Ferrari – Modernistický dramatický portrét osobnosti zakladatele slavné automobilky, v němž je závodní rovina potlačena ve prospěch subtilní práce s postavami a víceúrovňového tématu mateřské lásky. Precizně režírované, sofistikovaně vystavěné a podvratně neokázalé vyprávění založené na dualitě osobní a profesní roviny života stojí na velkém množství protikladů, a to včetně vzájemně se doplňujících kontrastních osobností (navenek věcného, v nitru emotivního) hlavního hrdiny a jeho (navenek emotivní, v nitru věcné) manželky.
Tatami – Absurdita náboženské nesnášenlivosti Íránu a Izraele vylíčená skrze dramatický černobílý film, na němž v exilu spolupracovali právě íránští a izraelští filmaři. Politicko-sportovní drama ambiciózní judistky, která se na mezinárodní soutěži postaví totalitnímu útlaku a manipulativním mocnářským představitelům opresivního režimu, byť za cenu uvrhnutí sebe sama a své rodiny do nebezpečí. Skvěle zahraný snímek s bravurně nasnímanými zápasy, jehož formální zpracování jde ruku v ruce se stupňujícím se tlakem, jenž je na hlavní hrdinku vyvíjen jak v profesní, tak v osobní rovině.
Kaskadér – Ostřílený filmový dublér a režisérka, bývalí partneři donuceni okolnostmi po dlouhé pauze ke spolupráci, dají druhou šanci svému vztahu a zároveň počnou pátrat, co shnilého se skrývá pod rouškou jejich filmové produkce. Vynikající mix komedie, romantiky a akce pojaté s nadhledem, nápadem a inteligentním humorem. Sympatická dvojice hereckých protagonistů, atraktivní prostředí filmového zákulisí a důvtipná srdečná pocta kaskadérské branži, jenž bývá často opomíjena. Sebeuvědomělá a mile svěží oddychová pohodička roku.
Past – Koncepčně vystavěný thriller, v němž se z hlavního protagonisty záhy vyklube hlavní antagonista, a v jehož chytře spleteném příběhu o otci, jenž vyrazí se svou dospívající dcerou na koncert a ocitne se ve slepé uličce stíhán strážci zákona, se několikrát promění, kdo je vlastně kočkou a kdo naháněnou myší. Tematicky bohatá, satiricky podnětná a konzistentně zábavná podívaná, která dokáže neustále překvapovat změnami prostředí i přibývajícími dějovými zvraty.
The Apprentice: Příběh Trumpa – Sympaticky věcné (a až překvapivě nebulvární) drama o vzestupu mladého Donalda Trumpa, z nějž se stane dravý a nelítostný podnikatelský žralok pod vedením spřáteleného vlivného právníka a pragmatického politického manipulátora. Výtečně zahraný a z hlediska dialogů velmi působivý snímek o stvořiteli monstra, které od svého učitele přebere ty nejhorší vlastnosti a následně jej začne pomalu a systematicky ničit.
Bastard –
Tvrdohlavý farmář a bývalý voják se snaží přeměnit zarostlá blata v úrodnou
půdu, leč osud a záludní šlechticové mu házejí klacky pod nohy. Syrové severské
drama z dánských vřesovišť okořeněné melodramatickou linií o mužské
ctižádosti a nezlomném odhodlání a také o tom, že brambory lze mít někdy raději
než lidi. Historickému silnému příběhu vévodí dobová atmosféra, herecké výkony
a jedna z nejvýraznějších záporných postav posledních let.
+
Letos distribuované ozvěny loňského roku: Stovky
bobrů, Chudáčci, Havěť
+
Další pozoruhodné letošní filmy: Anora, Až
na věky, Dozorkyně, Duna: Část druhá, Jiný
člověk, Rozzum v divočině, Zóna zájmu
Nejlepší české filmy:
Ještě nejsem, kým chci být – Formálně osvěžující, autorsky hravý a technicky vytříbený dokument, jehož univerzálně srozumitelný příběh o hledání domova a osobní identity je sestavený z tisíců fotografií, které demonstrují dobu a život v Československu v letech 1968 až 1989 a jejichž autorka v nich s překvapivou otevřeností obnažuje kromě svých myšlenek a mnohdy dost intimních zážitků i sama sebe a zachycuje tak svou fyzickou proměnu i vlastní profesní vývoj v průběhu času.
Amerikánka – Silně novátorský, formálně odvážný, bezbřeze kreativní, magicky snový a nekompromisně svéhlavý autorský počin je zároveň vyvrcholením čtvrt století trvajícího uměleckého projektu o hledání naděje a o zpracovávání jednoho hlubokého traumatu. Film pojednávající o zkušenosti dítěte z dětských domovů a pěstounské péče v dobách totality je vyprávěný coby mozaika emotivních vzpomínek, v níž kromě subjektivní perspektivy hlavní hrdinky plní roli průvodce světem nesvobody i významotvorné syté barvy a energicky odpoutaná kamera.
Vlny – Drama inspirované příběhy novinářů Československého rozhlasu o boji s cenzurou a o snaze udržet při začátku invaze v roce 1968 vysílání za každou cenu si v technickém zpracování v ničem nezadá s politickými hollywoodskými thrillery. Univerzálně platný a dodnes velmi aktuální příběh o boji za svobodu slova a nezávislost médií je podaný atraktivní formou, jenž dělá ze snímku žánrovou podívanou postavenou kromě postav a klasického vyprávění i na funkčních (mimo jiné i špionážních) zápletkách a perfektně zvládnuté dramatické akci.
Mord – Hořkosladká komedie, v níž rodinná zabijačka slouží jako příležitost pro setkání příbuzných čtyř generací a přátel, kteří začnou řešit různé vzájemné rozmíšky, ať už partnerské, rodičovské nebo sousedské. Přirozené a autenticky znějící dialogy mistrně vedených a skvěle sehraných (ne)herců přitom odkrývají ledacos z typicky české nátury a jsou na mnoha místech vyloženě k popukání. Snímek svým námětem může na první dobrou působit jako lidová zábava (a částečně jí je), zároveň ale vypráví především o zranitelnosti svých postav, a i k samotné zabijačce přistupuje spíše jako k trpěnému přežitku doby, než aby ji vyzdvihoval coby populární vesnickou tradici.
Rok
vdovy – Působivě napsané a zahrané drama o nedávno ovdovělé
ženě středního věku, která kromě nutnosti emočně zpracovat náhlou smrt manžela
a znovu najít psychickou rovnováhu musí řešit i řadu praktických důsledků
souvisejících s vyřizováním pozůstalosti a se změnou jejího rodinného
statusu. Psychologická studie bez špetky manipulace, která překvapuje svou
otevřeností i emočním napojením na hrdinku, která se znenadání ocitne na
všechno sama.
Nejlepší filmy mimo kino
Umírání – Skvěle natočený, mistrovsky napsaný a precizně zahraný rekviem za skomírající rodinné vazby o různých podobách zpracovávání duševních strastí, ale také o empatii a vzájemném pochopení, v němž komplexní postavy řeší netriviálním způsobem vzájemné vztahy a komplikované problémy spojené s prací, nemocemi, opatrováním dětí a různými formami umírání ve vší složitosti, kterou s sebou život přináší.
Žádná jiná země – Palestinský dokument, jenž je velmi působivou, autentickou a osobní zpovědí mladého člena malé palestinské vesnické komunity, v níž tamním rodinám ničí izraelská armáda domovy ve snaze vysídlit je z území, které obývají už skoro dvě století. Syrově a bez okolků, bez zbytečných slov navíc a bez jakýchkoli příkras. Volání o pomoc a upozorňování na bezpráví, které páchá na bezbranných lidech státní zřízení, masírující vlastní národ nenávistnou propagandou.
Strange Darling – Chlap s puškou pronásleduje zakrvavenou prchající ženu. Kontext této situace je však složitější. Ďábelsky znepokojivý americký thriller je rozdělený do šesti kapitol (a epilogu), které jsou promíchány v nechronologickém pořadí. Nelineární vyprávění podrývá divákovo očekávání a překvapuje ho zvraty a změnami perspektivy a obohacováním předešlého dění o širší kontext, který mění vyznění některých předchozích scén. Chytře zakomponovaný je i motiv genderových stereotypů a předsudků.
Jimmy & Stiggs – Svérázný hororový režisér a jeho parťák likvidují kreativními způsoby u sebe doma mimozemšťany, zatímco u toho vykřikují vulgární nadávky, vzájemně se podezírají a perou do sebe drogy i alkohol v nadstandardních dávkách. Ze řetězu utržená šílenost, která ale disponuje zjevnými scenáristickými a režijními kvalitami. Film má promyšlenou vypravěčskou strukturu, netriviálně vtipné dialogy, proměnami procházející vztah obou protagonistů, padnoucí hudbu i spoustu tvůrčí energie, hravosti a nápaditosti, s níž evokuje to nejlepší ze splatter hororů 80. a 90. let.
Paměti z ulity – Černohumorný plastelínově animovaný film pro dospělé o smrti a osamělosti, ale také o láskyplné síle sourozeneckého pouta a nutnosti neustále hledět vpřed a vyhlížet nadějné zítřky. Tragikomický děj o odloučení dvou náctiletých dvojčat i řadu melancholických okamžiků mistrovsky kompenzují bláznivé nápady, hromada legračních vizuálních detailů (s přispěním technicky perfektní a nesmírně propracované animace) i morbidně vtipné průpovídky.
Night Call – Energický a svižný belgický thriller, v němž se mladý černošský zámečník stane obětí podvodu, když omylem napomůže k vykradení jednoho bytu a přivolá tak na sebe hněv mafiánů, kterým najednou schází milion euro v hotovosti. To vše na pozadí Black Lives Matter protestů v centru Bruselu. Natočené je to dynamickým a vtahujícím způsobem, děj sází na vyhrocené momenty a náhlé zvraty. Práci s napětím napomáhá i typově přesné herecké obsazení a adekvátně vystrašený/odhodlaný herecký výkon protagonisty hlavní role.
Desert Road – Až překvapivě spletitá americká nezávislá mind-twisting hříčka o studentce zaseklé v časové smyčce u benzinky uprostřed pouště. Je to zábavné, chytré, vtahující, dobře zahrané, plné nápadů, a když už nad příběhem vršícím podivnosti lámete hůl, protože neočekáváte racionální vysvětlení, tak vás rozuzlení uzemní tím, jak elegantně v něm do sebe všechno zapadne.
Od konce světa nic dobrého nečekejte – Rumunský koprodukční komentář k současnému světu, opírající se zejména o sílu sociálních sítí a kritiku korporátů. Částečně zkouška divácké výdrže, především jde ale o nekompromisní, jízlivou a zábavně experimentující hru s neustále proměnlivou filmovou formou střídající různé formáty i styly vyprávění od desetivteřinových instagramových videí po antiklimatické vyvrcholení v dlouhém statickém záběru. Intelektuální potrava jak dělaná pro filmové festivaly.
V zemi našich bratrů – Íránský koprodukční povídkový film zpracovává tři volně propletené příběhy inspirované osudy Afgánců žijících na území sousedního Íránu, který je ale jako rovnocenné občany nikdy nepřijal. Silné a soustředěně režírované drama táhnou kupředu civilní herecké výkony, promyšlené obrazové kompozice a také působivost a tíha předkládaných situací.
Kneecap
– Irská hudební komedie inspirovaná příběhem skutečné severoirské hip-hopové
skupiny zpívající v rodném jazyce. Svěží, osobitá a zábavná podívaná
překypuje pulzující energií a rebelsky drzým přístupem, s nímž její
hrdinové metají vztyčené prostředníčky do všech směrů. Funkční naplnění
schématu o přerodu problematických outsiderů v hvězdy hudební scény si
navzdory převažující dynamičnosti a rozjařilosti zachovává i rozvážnější,
serióznější a naléhavější okamžiky, které podtrhují sdělení o důležitosti
jazyka pro zachování národa a jeho kultury.
Žádné komentáře:
Okomentovat