Český film Poklad je již druhým celovečerním snímkem režiséra Rudolfa Havlíka
v tomto roce (jeho příšerná buranská sci-fi komedie Franta mimozemšťan měla premiéru v únoru). V kontextu jeho
filmografie Poklad silně připomíná dobrodružnou
romantickou komedii Ostrov, kterou
vyslal do kin loni. Opět jde o nenáročnou oddechovou podívanou, jež láká na
dvojici známých českých hereckých tváří v exotické lokaci – jen Thajsko
bylo vyměněno za indonéský ostrov Bali, zatímco Jiří Langmajer v jedné
z hlavních rolí zůstal. Tentokrát ale nejde o romantickou komedii, nýbrž o
drama o vztahu otce a dcery, kteří si k sobě po letech znovu hledají cestu
(a krom toho hledají i potopený vrak s pokladem, takže na trochu
dobrodružství a komedie také dojde).
Zdroj fotek: CinemArt |
Děj filmu je inspirován skutečnou
událostí, jak se ostatně dozvíte z úvodních titulků. V roce 1511 se
totiž kdesi potopila jistá portugalská loď vezoucí bájný poklad a nikdo ji
nikdy nenašel. Tím každopádně skutečné události končí a zbytek příběhu je fikce.
Hlavní hrdinka Julie (Veronika Khek
Kubařová) pracuje jako vyhlášená šéfkuchařka v luxusní restauraci a již
sedm let marně zpracovává trauma ze smrti matky (nehoda při potápění),
z níž viní svého otce Karla (Langmajer) – historika léta posedlého
hledáním onoho bájného pokladu – s nímž od té doby nepromluvila. Pak jí od
něj ale přijde z Bali dopis s žádostí o peníze, jelikož jeho pátracímu
týmu (o čtyřech lidech včetně něj) už všechny finance dávno došly. Julie se
tudíž vydává přes půl světa konfrontovat své démony napřímo, jen aby svému otci
sdělila, že mu rozhodně žádné peníze nepůjčí (což by asi šlo vyřídit i
jednodušeji). Nakonec se však Julie nechá ukecat (jak jinak taky) a svou
dovolenou v tropech si z plánovaného týdne prodlouží na neurčito (co
na to její zaměstnavatel, který se zdráhal ji uvolnit z rušné kuchyně i na
ten týden, to už film neřeší).
Příběh je to jednoduchý, schematický a
v podstatě předvídatelný (až na jeden zábavný zvrat na konci).
Z hlediska scenáristické práce s postavami je pozoruhodné,
s jakou samozřejmostí Julie snadno přepne ze stavu zatvrzelé odpůrkyně
otcova nerozvážného přístupu k životu do pozice jeho nadšeně okouzlené
následovnice, která má pro jeho pachtění najednou pochopení, přebírá jeho
poblouzněný sebedestruktivní narativ o životním poslání a nechává se strhnout
tím samým pátráním po pokladu, které zabilo její matku. Jejich vzájemné dialogy
k této změně neposkytují žádnou záminku, neb Julie ze začátku
v podstatě jen štěká výčitky a naštvaně odchází od stolu a Karel jí na
oplátku nenabízí víc než naivistické tajnosnubné prázdné sliby: „Ten poklad je
skutečný, jsme už hodně blízko, ale jak si mohu být tak jistý, to je moje
tajemství.“ Motivace Julie v tomto směru plave na vodě – pro příběh zkrátka bylo nutné, aby změnila názor, a tak ho změnila a hotovo.
V interakci obou hlavních hrdinů
je humor v podstatě nepřítomen a vývoj jejich pošramoceného vztahu se nese
ve vážných tónech. Komedii tak obstarávají vedlejší postavy, zejména technička
(Kateřina Marie Fialová) a mladý stážista (Tadeáš Moravec), i tak jsou ale
vtipy ve filmu spíše sporadické. Dobrodružná výprava v českém podání připomíná
spíše lacinou táborovou bojovku (nic jako z Indiana Jonese nebo z Honby
za diamantem opravdu nečekejte) a trpí absencí akce i napětí, jelikož
hrdinové filmu nemusí vyjma nedostatku informací zdolávat žádné překážky.
Nejsou tu žádní piráti, zuřiví domorodci, důmyslné pasti, prudké bouřky ani
zdivočelá fauna nebo cokoli jiného. Zapomeňte na vraky potopených lodí. Drama
pod vodou je dolováno z prkotin, jako je náhlá porucha na vybavení, když
jsou potápěči zhruba osm metrů pod hladinou a mohli by kdykoli vyplavat.
Po technické stránce je potřeba
ocenit, že Poklad vznikal
v autentických lokacích, filmaři na něm spolupracovali
s profesionálními potápěči a je v něm skutečně velké množství pasáží
natáčených pod vodou, což není v českém filmu obvyklé. Řada scén vypadá
jak z přírodovědného dokumentu, a to včetně vysvětlování místních
zvyklostí a domorodých tradic, s nimiž Julii seznamuje postava Karlovy
společnice a zkušené potápěčky (Petra Bučková), s níž má Julie jako
s jedinou nějaké pořádnější dialogy. Jako propagační materiál cestovní
kanceláře ale film nepůsobí, na to se až příliš velká část příběhu odehrává ve
špinavých nuzných prostorách zamořených šváby a nepořádkem.
Není divu, že se Rudolf Havlík
vrátil k natáčení v exotice, jelikož film Ostrov se stal jeho druhým nejvýdělečnějším počinem, a ani tematicky
neobjevuje nic vyloženě nového – vztahem otce a dcery se zabýval už ve svém
dramatu Minuta věčnosti z roku 2021
(které se natáčelo pro změnu na Islandu a také v něm otce hrál Jiří
Langmajer). Poklad sice vyniká přítomností
podmořských potápěčských scén, avšak jeho příběh je mimořádně banální a plný
klišé (včetně ohraného poselství o nalezení toho pravého pokladu ve vlastním
srdci). Na drama/komedii je film scenáristicky příliš líný a na pořádné dobrodružství
nebyly peníze. Oproti Frantovi
mimozemšťanovi nebo Po čem muži touží 2 je ale Poklad pořád mnohem sympatičtější
a vydařenější podívanou, která vyloženě neurazí, pokud si chcete v kině odpočinout
u snímku, jenž na vás nebude klást absolutně žádné nároky.
Žádné komentáře:
Okomentovat