Americký snímek Twister z roku 1996, dlouhodobě populární
dobrodružně-katastrofický film z produkční dílny Stevena Spielberga, vynikal
hvězdným hereckým obsazením a na tehdejší dobu velmi solidními digitálními
triky, díky nimž vypadala nebezpečná tornáda reálně a děsivě (a díky skvělé
práci se zvukem též děsivě zněla). Za zmínku stojí i fantastické přírodní scenérie
amerického jihu – jeho režisér Jan de Bont, který předtím natočil Nebezpečnou
rychlost, byl ostatně dříve dlouhá léta kameramanem.
Novou verzi pracující s obdobnými proprietami natočil americký režisér korejského původu Lee Isaac Chung, nominovaný na Oscara za režii jeho předchozího filmu s názvem Minari. Film Twisters není předělávkou ani pokračováním snímku Twister, nicméně vypůjčuje si z něj totéž prostředí i původní námět o dvou soupeřících týmech lovců bouřek nahánějících tornáda, a kromě toho též několik dalších pojítek (např. krycí jména pro meteorologickou techniku vypůjčená z Čaroděje ze země Oz z roku 1939 – ve kterém je hlavní hrdinka přenesena do fantazijního světa právě tornádem). Rozhodně ale nečekejte tentýž dějový průběh nebo návraty slavných herců z 90. let.
Zdroj fotek: Vertical Entertainment |
V původním Twisteru doplňoval přírodní katastrofy příběh o
dvojici manželů na pokraji rozvodu, jejichž vztah napravila nutnost společně
čelit v zájmu vědy nebezpečným situacím. Stejně tak i ve filmu Twisters
dojde ke sblížení dvou hlavních hrdinů díky sdílenému zápalu pro extrémní
meteorologické jevy a díky odhodlání pomáhat druhým i sobě navzájem
v kritických okamžicích. Vnějškově jsou ale přitom každý ze zcela jiného
těsta. Kate (Daisy Edgar-Jones) je dvacátnice s mimořádně vyvinutým
smyslem pro předvídání počasí, která musí překonat trauma z tragické ztráty
několika přátel i z vlastní osudné chyby, aby v sobě znovu probudila
ambici přicházet s vědecky převratnými objevy. Třicátník Tyler (Glen
Powell) je hvězdou sociálních sítí, jenž se snaží nadchnout diváky svých videí
šílenými kaskadérskými kousky a ochotou natáčet tornáda z bezprostřední
blízkosti.
Kate a Tyler jsou každý z jiného týmu lovců bouřek, které se vzájemně předhánějí, kdo dřív vycítí nebo vyčte z přístrojů potenciál pro vznik tornáda. Pak nastává prakticky automobilový závod o to, kdo k tornádu dorazí jako první. Kate je součástí vědeckého sdružení, do kterého ji dočasně přizval bývalý spolužák Javi (Anthony Ramos), další přeživší katastrofické události, jež je před pár lety společně postihla. Jejich cílem je obklopit tornádo ze tří stran a nasnímat do počítačů jeho třídimenzionální sken. Tyler má oproti tomu vlastní tým tvořený partou rozjívených divochů (mimo jiné Sasha Lane), s nimiž se neohroženě vrhá ve speciálně upraveném voze doprostřed tornád a vystřeluje v nich ohňostroje, což se děje pod dohledem kamer i zahraničního reportéra, který o Tylerově bandě píše článek coby o místních celebritách.
Kromě toho Kate a Tyler zastávají různé pozice i v dalších aspektech než v přístupu ke klimatologii. Ona je tichá holka z města, on je hlasitý kovboj z jižanského venkova. Kate ale postupně zjišťuje, že Tyler je něco víc než sebestředný internetový bavič a blázen bez pudu sebezáchovy. Nacházení témat ke společné řeči i sdílených ideálů a záslužných cílů je nakonec oba vzájemně obohatí. Scénář v tomto směru klade značný důraz na postavy, na jejich vývoj a dialogy. Tornáda jsou sice stále hlavní atrakcí, leč snímek výrazně reflektuje i jejich ničivý dopad na oběti přírodních neštěstí – na lidi, kteří přišli o své domovy a zbytky majetku prohledávají v rozmetaných troskách. Film se tolik nevyžívá ve velkolepé destrukci, tak jako mnohé jiné katastrofické filmy postavené na efektech, a často ukazuje na plátně až její následky. Což neznamená, že byste byli ochuzeni o dostatek akce nebo o vyšponované finále odehrávající se ikonicky zčásti ve starém kině, jež hrdinům poslouží jako poslední útočiště před nevyhnutelnou kalamitou.
V roce 2014 byl v českých kinech promítán katastrofický film V oku tornáda, jenž také vyprávěl tak trochu po vzoru původního Twisteru o
lovcích bouřek a o šílencích, kteří se jej snaží natočit z co největší
blízkosti. Ten byl nicméně ukázkovým příkladem špatné režie a mizerně napsaných
klišé a ani jeho postavy nebyly dostatečně charismatické či sympatické na to,
aby vám jakkoli záleželo na jejich osudech. Film Twisters je na tom
zejména díky ústřední herecké dvojici i několika hezkým scenáristickým nápadům mnohem
lépe, ačkoli by i tak bylo co dohánět. Potíž je hlavně v absolutní
předvídatelnosti, kdy v podstatě u každé postavy ihned po jejím
představení přesně odhadnete, jakou bude mít v příběhu úlohu a jak se bude
nadále vyvíjet. Děj se tím stává dokonale průhledným a snímek kvůli tomu nemá vůbec
čím překvapit. Jinak je to ale ucházející podívaná, která snímku Twister
ostudu naštěstí nedělá.
Žádné komentáře:
Okomentovat