15. 5. 2024

Cizinci: Kapitola 1 (The Strangers: Chapter 1) – Recenze – 40%

Americký horor Cizinci: Kapitola 1 vypráví o mladém páru Newyorčanů, kteří vyrazili na výlet s cílem oslavit pětileté výročí jejich vztahu. Vinou náhlé závady na autě jsou však nuceni se neplánovaně zdržet v nebezpečně vyhlížející vesničce kdesi na americkém zapadákově a strávit noc v pronajatém loveckém srubu uprostřed lesa. Romantický večer jim následně zkomplikují tři psychopatičtí zabijáci v maskách, jimž se podaří proniknout dovnitř stavení, a kteří si pro zaskočené nájemníky nachystali noc plnou násilí a psychického teroru.

Cizinci: Kapitola 1 (The Strangers: Chapter 1) – Recenze
Zdroj fotek: Donart Film

S podobným námětem pochopitelně pracuje velké množství jiných hororů a home-invasion thrillerů, v nichž je domácí intimita hlavních hrdinů narušena nezvanými vetřelci. Snímek Cizinci: Kapitola 1 konkrétně vychází z hororu Oni z roku 2008, s nímž má společného tolik, že se dá snadno mluvit o remaku/restartu – od tajuplné dívky zahalené stínem, která hrdinům zkraje večera zabuší na dveře s dotazem, jestli u nich nebydlí jakási Tamara, až po totožný vzhled zmíněných maskovaných násilníků. Už film Oni byl přitom americkou předělávkou o dva roky staršího francouzského hororu, takže Cizinci: Kapitola 1 nutně působí jako několikátý nálev z již řádně vylouhovaného čaje.

Snímek režíroval (ve slovenských exteriérech) režisér Renny Harlin, jenž v 90. letech platil za solidního akčního řemeslníka. Natočil Smrtonosnou past 2, dobrodružný Cliffhanger a zdařilý žraločí thriller Útok z hlubin, pak ale šla kvalita jeho filmů od desíti k pěti. Do filmu Cizinci: Kapitola 1 si ve spolupráci s dvojicí seriálových scenáristů nevymyslel vůbec nic nového, co by již nebylo k vidění ve filmu Oni nebo v jeho nepovedeném a dosti tupém pokračování Oni 2: Noční kořist z roku 2018. Opakují se stejná dějová schémata, stejné triky zabijáků, stejné zbraně, stejné budování znepokojující atmosféry i stejná okrajová role dvou dětí rozdávajících křesťanské letáčky.

Hlavní hrdinové jsou tuctoví bohatí dvacátníci z velkoměsta, kteří napříč celým filmem nemotorně zakopávají o kořeny, nešikovně ztrácejí inhalátory a zapomínají mačkat spoušť na brokovnici, když nepřítel stojí bezbranně metr od nich. Jejich herečtí protagonisté předvádějí adekvátní výkony vzhledem k tomu, jak nepříliš zajímavě jsou jejich postavy napsané. Film je plný logických lapsů, které scénář neumí vyvážit překvapivostí, jelikož každý zvrat i průběh většiny scén je odhadnutelný předem. Pokud jste neviděli film Oni ani jeho pokračování, tak je to pro vás velká výhoda.

Pozoruhodné na snímku Cizinci: Kapitola 1 je pouze to, že má jít o první díl plánované trilogie, jejíž další kapitoly by měly dorazit do kin v průběhu následujících dvanácti měsíců. Její tvůrci se tak nejspíš chtějí hlouběji nořit do mytologie okolo ikonické trojice zabijáků a rýpat se v jejich minulosti, motivacích a potenciálně i v jejich napojení na další obyvatele ve vesnici, kteří od pohledu vypadají jako členové většího spiknutí. Možná se něčeho z toho v navazujících dílech dočkáme. Ve filmu Cizinci: Kapitola 1 ale zatím k žádnému rozšíření kontextu nedochází a celý snímek slouží veskrze pouze k připomenutí onoho uvozujícího příběhu, z nějž se bude do budoucna nadále vycházet.