Pokračování komiksového filmu Aquaman (2018) navazuje ve vyprávění o
osudech krále podmořských národů tam, kde předchozí film skončil, takže není na
škodu si jeho děj před návštěvou kina připomenout, abyste se neztráceli v postavách
a vztazích mezi nimi. Již tenkrát totiž stál proti Aquamanovi jako jeden z jeho
protivníků super-padouch Black Manta (v obleku s obří helmou připomínající
hlavu kudlanky), jenž se touží vládcovi Atlantidy pomstít a nyní se vrací ještě
silnější než dříve. Jeho mysl totiž částečně ovládá temná relikvie v podobě
černého trojzubce, který zintenzivňuje jeho schopnosti. Svým konáním ohrožuje
budoucnost světa, takže je nutné mu zatnout tipec. Aquaman (Jason Momoa), jenž
se tou dobou stará se svou ženou Merou (Amber Heard) o malého synka, se kvůli
tomu musí spojit se svým mladším bratrem a bývalým králem Ormem (Patrick
Wilson) a dostat jej tudíž z vězení, do nějž jej před časem sám poslal.
Stránky
22. 12. 2023
Aquaman a ztracené království (Aquaman and the Lost Kingdom) – Recenze – 40%
13. 12. 2023
Wonka – Recenze – 70%
Willy Wonka je postava z dětské knížky Karlík a továrna na čokoládu spisovatele
Roalda Dahla, z jehož díla vzešly třeba i filmové adaptace Obr Dobr
nebo Fantastický pan Lišák. Přímo Karlíka adaptovaly již dva filmy – Pan
Wonka a jeho čokoládovna z roku 1971 v režii Mela Stuarta a Karlík
a továrna na čokoládu z roku 2005 od Tima Burtona. V tom prvním
ztvárnil výstředního mistra čokolády Willyho Wonku Gene Wilder, ve druhém si
jej zahrál Johnny Depp. Film Wonka ale nezpracovává znovu tentýž příběh,
naopak oběma předchozím snímkům i Dahlově románu dějově předchází a pojednává o
kariérních začátcích Willyho Wonky z doby předtím, než vybudoval svou
slavnou továrnu. V této verzi se titulní postavy, jež se zde poprvé stává
též hlavním protagonistou, ujal herec Timothée Chalamet.
Zdroj fotek: Vertical Entertainment |
8. 12. 2023
Perinbaba a dva světy – Recenze – 30%
Československá koprodukční pohádka Perinbaba režiséra a scenáristy
Juraje Jakubiska z roku 1985 je na Slovensku oblíbenou vánoční klasikou. Fantazijní
příběh o dobrodružstvích malého Jakuba a Alžbětky, nad nimiž drží ochranný
dohled mocná vládkyně počasí Perinbaba (italská hvězda Giulietta Masina), měl premiéru
na filmovém festivalu v Benátkách dva roky poté, co zde uznávaný umělecký
filmař známý pro svůj osobitý vizuální styl a nezaměnitelnou poetiku uvedl svůj
opus magnum, Tisícročnou včelu. Pohádkové pokračování s názvem Perinbaba
a dva světy začal Juraj Jakubisko natáčet podle vlastního scénáře už v roce
2017. Uvedení naplánované na rok 2020 se nicméně několikrát odložilo (nejprve
kvůli zavřeným kinům a později i z jiných důvodů) a premiéry filmu se Jakubisko
bohužel již nedožil.
Zdroj fotek: Bontonfilm |
4. 12. 2023
Tancuj Matyldo – Recenze – 70%
České drama Tancuj Matyldo vypráví příběh muže (Karel Roden), jehož
pracovní i osobní život zásadně naruší nenadálá potřeba postarat se o svou matku
(Regina Rázlová), u níž začnou čím dál intenzivněji propukat symptomy
Alzheimerovy choroby. Film je společným dílem režiséra a scenáristy Petra
Slavíka (zkušeného televizního filmaře a dokumentaristy) a jeho ženy,
scenáristky a producentky Nataši Slavíkové, kteří v něm zúročili vlastní zkušenosti
z doby, kdy se museli s toutéž nemocí popasovat ve vlastní rodině – postihla
totiž před časem Natašinu maminku. Název snímku Tancuj Matyldo je
inspirován písní Waltzing Matilda, která pojednává o nutnosti nést své břemeno
navzdory všem překážkám a životním pádům.
Zdroj fotek: Bontonfilm |
23. 11. 2023
Napoleon (2023) – Recenze – 60%
Film Napoleon natočil režisér Ridley Scott podle scénáře Davida
Scarpa, s nímž momentálně spolupracuje i na pokračování populárního Gladiátora.
Napoleon je skutečným historickým velkofilmem ze staré školy, nejen co
do epického rozsahu příběhu, jenž sleduje život korsického vojevůdce Napoleona
Bonaparte (Joaquin Phoenix) v období bezmála třiceti let od jeho prvních
vojenských vítězství za Velké francouzské revoluce až po smrt na ostrově Svaté
Heleny, ale i z hlediska olbřímí stopáže, která čítá čtyři a půl hodiny. V plné
palbě bude film časem dostupný na streamovací službě Apple TV+, jenž snímek
produkovala. Do kin je nicméně uváděna jen výrazně zkrácená verze, která má „pouze“
dvě a půl hodiny.
14. 11. 2023
Její tělo – Recenze – 60%
České drama Její tělo vypráví příběh Andrey Absolonové, která byla v 90.
letech úspěšnou sportovkyní a několikanásobnou mistryní republiky ve skoku do
vody, až do nehody při trénování na olympijské hry v roce 1996, kdy musela
po zranění páteře pověsit kariéru profesionální skokanky na hřebík. Do nového tisíciletí
pak vstoupila pod pseudonymem Lea De Mae jako pornoherečka se strmě rostoucí
popularitou, během několika let účinkovala ve více než 150 pornofilmech a stala
se z ní hvězda. Film o ní natočila coby svůj celovečerní hraný debut dokumentaristka
Natálie Císařovská, která na tvorbě jeho scénáře spolupracovala s taktéž celovečerně
debutující scenáristkou Anetou Honzkovou.
Zdroj fotek: Bontonfilm |
6. 11. 2023
Tonda, Slávka a kouzelné světlo – Recenze – 80%
Český animovaný snímek Tonda, Slávka a kouzelné světlo, natočený v koprodukci
se Slovenskem a Maďarskem, upomíná sice na tradici československé loutkové
animace z dob Jiřího Trnky, zároveň ale působí stejně moderně a svěže jako
předloňské Myši patří do nebe nebo zahraniční filmy Mrtvá nevěsta
Tima Burtona či Koralína a svět za tajnými dveřmi. Potvrzuje, že
česká animace je v posledních letech opět na světové úrovni, což dokazují
i mnohé animované krátké filmy z nedávné doby.
Zdroj fotek: CinemArt |
31. 10. 2023
Přišla v noci – Recenze – 80%
Českou komedii Přišla v noci společně režírovali a napsali
filmaři Tomáš Pavlíček a Jan Vejnar, jejichž spolupráce se ukázala být nebývale
plodnou a přínosnou. Snímek natočili za minimum peněz bez nutnosti spoléhat na
podporu velkých institucí a fondů, ve vlastních prostorách víceméně jednoho
bytu a jedné chaty, aniž by přitom byl nízký rozpočet na výsledku znát. Jejich
komedie má řadu vrstev jak významově, tak z hlediska přesahu do dalších žánrů.
Místy překvapí až hororovými prvky a svým dějem naplňuje schéma tzv. home
invasion thrilleru – žánru postaveném na tísnivé premise, v níž do domova
hrdinů vnikne nějaký vetřelec, což často bývá vrah, zloděj (případně celá
skupina kdovíjakých vyvrhelů) nebo jiná potenciálně nebezpečná cizí entita.
Zdroj fotek: Artcam Films |
24. 10. 2023
Bratři – Recenze – 60%
Bratři Ctirad a Josef Mašínovi, kteří v 50. letech patřili ke členům protikomunistického odboje, jsou v československých dějinách kontroverzně přijímanými osobnostmi. Někteří jim vytýkají, že ke svým záměrům používali nepřiměřené prostředky včetně zabití nevinného civilisty, zatímco jiní jejich morálně rozporuplné činy obhajují tím, že bojovali proti krutému totalitnímu režimu, jenž měl na svědomí mnohem větší množství vražd a zločinů. Je přitom pozoruhodné, že režisérem dramatického filmu o bratrech Mašínech a jejich skutcích se stal filmař, jenž je s nimi vzdáleně příbuzensky spřízněn. Režisér Tomáš Mašín (3 sezóny v pekle, seriál Ochránce) letos uvedl do kin také film Němá tajemství a snímek Bratři natočil po dlouholeté snaze o jeho realizaci podle scénáře Marka Epsteina, s nímž spolupracoval už na komedii Wilsonov.
19. 10. 2023
Mezinárodní filmový festival Sitges 2023 – bobři, pavouci, vítězný film a další první dojmy
Hundreds of Beavers – Nevídaný gejzír kreativity v nejlepší komedii za poslední
léta a zároveň překvapivá aktualizace grotesky pro 21. století. Buster
Keaton a Harold Lloyd si zde podávají ruce s Bugsem Bunnym a kojotem Vildou
a režíruje jim to Karel Zeman na kokainu,
co zrovna objevil možnosti počítačové grafiky. Příběh o chlapíkovi, který se
v 19. století v zasněžené severoamerické divočině učí lovit zvěř,
nejprve kvůli jídlu a následně i kvůli kožešinám, aby díky nim získal srdce
dcery místního hokynáře, je definitivním potvrzením teze, že nízký rozpočet
není překážkou, když máte dost nápadů a tvůrčích schopností. V případě Hundreds of Beavers mají tvůrci nápadů na rozdávání, do filmu jich vyvrhli
tolik, že to s přehledem uživí celou stopáž, a omezené prostředky pro realizaci
filmu přetvořili v přednost, takže výsledek vypadá i po vizuální stránce
nehorázně vtipně, tvořivě a roztomile. Děj se ani na okamžik nezastaví, jednotlivé
gagy se postupně vyvíjejí a gradují do nepředvídatelných rovin, film skvěle
pracuje s vypravěčskou strukturou, s postavami i s opakujícími se motivy a
naplno využívá prostředí zasněženého lesa i související rekvizity. Unikátní
záležitost a jistě i budoucí kultovní klasika. (100 %)
13. 10. 2023
Mezinárodní filmový festival Sitges 2023 – benátský vítěz Chudáčci, Mijazaki a další první dojmy
Chudáčci (Poor Things) – Zatím nejextravagantnější film původem řeckého režiséra
Yorgose Lanthimose (Humr, Favoritka), a to už je dost co říct.
Jeden z nejosobitějších filmařů současnosti se pořádně utrhl ze řetězu, a navíc
měl na realizaci svých originálních ujetých vizí hodně peněz. Výsledkem je
komplexní, nehorázně zábavný a významy přetékající komediální bizár s
frankensteinovskými motivy o emancipační cestě jedné ženy za poznáním světa i
sebe sama. Ženy s dospělým tělem a mozkem vlastního nenarozeného dítěte, kterou
skrze vyprávění řazené do kapitol sledujeme na cestě po Evropě, jak porušuje
všechny myslitelné společenské konvence, postupně podráží patriarchátu nohy a
ve finále mu bodá kudlu do zad a prochází si kompletním zrychleným vývojem od
zvídavého batolete přes naivní dospívající dívku až po výmluvnou intelektuálku
s jasným názorem na stav věcí. Inteligentní dialogy, promyšlený koncept,
aktuální téma, vizuálně opojné obrazy, strhující herecké výkony, ďábelsky
morbidní nápady, spousta nahoty, umělecký film jak víno, oscarové nominace jsou
nevyhnutelné. (90 %)
11. 10. 2023
Mezinárodní filmový festival Sitges 2023 – Španělský kandidát na Oscara a další první dojmy
V tomto textu naleznete mé dojmy z prvních deseti filmů, které jsem letos viděl na filmovém festivalu žánrových filmů ve španělském městě Sitges. Následovat budou další.
Sněžné bratrstvo (La sociedad de la
nieve) – Španělsko-uruguayský film režiséra J.A. Bayony (Sirotčinec,
Jurský svět: Zánik říše) zpracovává známou
historii pádu letadla s uruguayským ragbyovým týmem v zasněžených Andách z roku
1973, jehož ztroskotaní cestující se museli kvůli přežití uchýlit ke
kanibalismu. Tentýž příběh převedl na filmové plátno už americký film Přežít z roku 1993. Bayona oproti němu nabízí modernější a
filmařsky špičkové zpracování (včetně výborné kamery a intenzivní scény samotné
havárie), a kromě toho tento příběh o síle lidské vůle a houževnatosti vrací
spolu s herci zpátky na španělsky mluvící půdu. To je ale v podstatě všechno,
protože dějově snímek pochopitelně nemá moc čím překvapit. Jednotlivé postavy
jsou až na výjimky zaměnitelné mezi sebou a jejich trýznivé osudy slouží filmu
zejména k emocionálnímu dojetí diváků. Sympatické je na něm ale to, že jde
opravdu o poctivé a do detailu realistické dobrodružné survival drama,
nezatížené nutností cpát do děje i osobní konflikty mezi postavami, které se
tak mohou více věnovat praktické stránce vlastního přežití. Potěší i nízká míra
patetičnosti a velmi decentní a humánní přístup k tematice pojídání lidského
masa. Španělsko vyslalo Sněžné bratrstvo do boje o Oscary, v lednu bude
uveden na Netflixu. (70 %)
3. 10. 2023
Stvořitel (The Creator) – Recenze – 50%
Americká sci-fi britského režiséra Garetha Edwardse (Godzilla, Rogue One: Star Wars Story) pojednává o světě v roce 2065, kdy mezi lidmi žijí
samostatně smýšlející roboti pohánění umělou inteligencí. Avšak od té doby, co
roboti (nazývaní též simulanti, pokud jsou vybaveni lidskou tváří) omylem
způsobili výbuch atomové bomby uprostřed Los Angeles, se lidstvo ideologicky rozdělilo
do dvou směrů. V Americe jsou simulanti zakázáni, je proti nim vedená
válka a roboti se využívají nanejvýš k vojenským účelům, třeba jako bomby
s nožičkami coby náhrada za sebevražedné atentátníky. Ve východním superstátě
zvaném Nová Asie jsou zas simulanti naopak považováni za rovnocenné členy
společnosti, k nimž je přistupováno jako k přátelům a členům rodin, kteří
by rádi žili s lidmi svobodně a v harmonii. V čemž jim brání
pouze americká invazivní vojska snažící se o jejich vyhlazení.
Zdroj fotek: Falcon |
22. 9. 2023
Expend4bles: Postr4datelní (Expend4bles) – Recenze – 40%
Čtvrtý díl akční série Expendables přichází do kin devět let po premiéře
dílu třetího, kdy už ho nikdo moc nečekal. Ze všech filmů v sérii má
čtyřka nejchudší herecké obsazení, nejhorší filmařské zpracování a působí už
vyloženě unaveně a odbytě. Ze závanu nostalgie po akčních legendách minulých
desetiletí, mistrech bojových umění a svalovcích s velkými kvéry, jímž
disponovaly přinejmenším první a druhý díl, zbyl už jen vyčpělý skanzen druhořadé
úrovně s nespočetněkrát provařenými žánrovými motivy a uměle nucenou
snahou o stylovost.
Zdroj fotek: Vertical Entertainment |
8. 9. 2023
Sestra II (The Nun II) – Recenze – 30%
Horor Sestra II je nejen pokračováním filmu Sestra z roku 2018, ale zároveň jde o jubilejní desátý snímek vycházející z duchařského světa filmové série V zajetí démonů, do nějž spadá třeba i trilogie Annabelle nebo La Llorona: Prokletá žena. Vypráví o démonovi jménem Valak, který na sebe bere podobu strašidelné jeptišky. S úspěchem děsil diváky už ve filmu V zajetí démonů 2, a to natolik intenzivně, že si vysloužil vlastní sérii. Paradoxní je, že s každým dalším filmem děsí již méně a méně.
První Sestra se odehrávala v Rumunsku v roce 1954, Sestra II na ni navazuje po čtyřech letech a je převážně zasazena do Itálie, kam se Valak během té doby přesunul a po cestě stihl zabít několik kněží. Jeho poslední oběť pochází právě z Itálie, kam je na žádost Vatikánu poslána mladá jeptiška Irene (Taissa Farmiga, která si zopakovala svou roli z první Sestry), aby celou záležitost vyřešila jednou provždy. Vatikán jí ale kupodivu tentokrát nepřidělí jako společníka žádného kněze, takže jí dělá doprovod jiná mladá řádová sestra (Storm Reid), která ale neví, do čeho se tím vlastně namočila, a navíc prožívá jistou krizi vlastní víry. Což je v případě boje s pekelným démonem rozhodně přitěžující faktor.
Zdroj fotek: Vertical Entertainment |
30. 8. 2023
Bod obnovy – Recenze – 60%
Česká sci-fi Bod obnovy se odehrává ve světě roku 2041, kdy je možné
obejít náhlou smrt díky pokrokové technologii, která lidem umožňuje zálohovat
své vědomí na externí úložiště. V případě nepřirozeného úmrtí je pak možné
tělo znovu oživit a vědomí zesnulého z tohoto zdroje obnovit. Zálohu si
ale všichni musí nejvýše každých 48 hodin aktualizovat, jelikož ze starších dat
už obnovu provést nelze – teprve v tu chvíli dojde k definitivní smrti. Obnovu
provádí specializovaný institut, jenž sídlí v blíže neurčeném
středoevropském velkoměstě. Obnova patří k základním právům každého občana,
zároveň ale existují lidé, kteří ji odmítají a raději žijí „postaru“ ve
venkovských komunitách, stranou od technologických vymožeností.
Zdroj fotek: Bioscop |
19. 8. 2023
Blue Beetle – Recenze – 40%
Komiksový film Blue Beetle se z hlediska příběhu věnuje zrození
superhrdiny téhož jména, jímž je čerstvý absolvent právnické univerzity latinsko-amerického
původu Jaime (Xolo Maridueña). Ten se zrovna vrací ze studií ke své milující rodině
tonoucí v dluzích a obavách o střechu nad hlavou uprostřed dělnického slumu
na předměstí fiktivního texaského velkoměsta a snaží se sehnat práci, když v tom
se mu dostane do rukou neznámá mocná technologie v podobě mimozemského artefaktu,
jenž si ho vyvolí jako adepta vhodného k symbióze, pronikne do jeho těla a
propůjčí mu nadlidské schopnosti.
Zdroj fotek: Vertical Entertainment |
16. 8. 2023
ONEMANSHOW: The Movie – Recenze – 20%
Moderátor Kamil Bartošek alias Kazma proslul na internetu svým pořadem One
Man Show, jenž byl během let z původního formátu svérázně pojaté talk
show přetvořen ve velkolepou reality show, v níž diváci mohli nahlédnout
do zákulisí různých mediálních kauz a nákladných mystifikací iniciovaných právě
Kazmou a jeho týmem (například když infiltrovali předávání cen Český lev s falešným
Jimem Carreym nebo nastrčili do pořadu Prostřeno! herce servírujícího
jídla tajně připravená v restauraci). Kazmu, který v každé epizodě
vystupuje jako vypravěč a průvodce, je nutno ocenit pro jeho znalosti toho, jak
fungují marketing a média, ale zároveň mu kvůli podvodným žertům a projektům
sloužícím jako vějičky nebo zástěrky pro různé jiné věci nejde věřit nos mezi
očima.
Zdroj fotky: Bontonfilm |
11. 8. 2023
#annaismissing – Recenze – 60%
Režisér Pavel Soukup a další tvůrci, kteří natočili v roce 2019 úspěšný
internetový seriál #martyisdead, oceněný prestižní mezinárodní televizní
cenou Emmy, na něj nyní volně navazují celovečerním filmem #annaismissing.
Původní seriál pojednával o úmrtí patnáctiletého Martyho, jenž byl vydírán a šikanován
na sociálních sítích, a o jeho otci, který se následně snažil na internetu
dopátrat pravdy. Film #annaismissing přichází s velmi podobným
konceptem a opírá se o stejná současná témata, leč vypráví přitom příběh zcela jiných
postav.
3. 8. 2023
Želvy Ninja: Mutantí chaos (Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem) – Recenze – 60%
Animovaný komiksový film Želvy Ninja: Mutantí chaos se snaží oslovit
příběhem o zmutovaných superhrdinských želvách současnou mladou generaci,
zatímco v předchozí dekádě se o to pokoušely pro změnu hraný film Želvy Ninja a jeho infantilní lobotomizované pokračování Želvy Ninja 2. Předchozí
kinematografická ztvárnění osudů náctiletých plazích ochránců New Yorku Michelangela,
Donatella, Leonarda a Raphaela přitom čítá i několik animovaných seriálů,
trojici hraných celovečerních filmů z 90. let, v nichž želví
bojovníky hráli herci nasoukaní do latexových kostýmů, a celovečerní animovaný
film z roku 2007, jehož trojrozměrná animace však přeci jen výrazně
zastarala, a tudíž bylo potřeba oživit želví fenomén pomocí nejmodernějších prostředků.
Zdroj fotek: CinemArt |
27. 7. 2023
Dvě slova jako klíč – Recenze – 30%
České drama Dvě slova jako klíč je filmem režiséra a scenáristy Dana
Svátka, který jej natočil podle stejnojmenného románu spisovatele Josefa
Formánka. Na základě jiného románu od téhož autora přitom Dan Svátek realizoval
v roce 2018 už snímek Úsměvy smutných mužů, jenž byl díky divácké
popularitě oceněn při udělování Českých lvů Cenou filmových fanoušků. Film Dvě
slova jako klíč má být volným pokračováním Úsměvů smutných mužů, z nichž
sice přebírá několik postav, ale jinak je míra provázání obou snímků opravdu
velmi nízká. Rozhodně se nestane, že by pro vás byl film Dvě slova jako klíč
nesrozumitelný kvůli tomu, že jste Úsměvy smutných mužů neviděli. Avšak nakolik
je ten film srozumitelný sám o sobě, to už je věc jiná.
Zdroj fotek: Bontonfilm |
20. 7. 2023
Oppenheimer – Recenze – 90%
Oppenheimer je americký
velkofilm režiséra a scenáristy Christophera Nolana (Dunkerk, Tenet),
jenž líčí příběh J. Roberta Oppenheimera, amerického teoretického fyzika, jemuž
se s jeho vědeckým týmem podařilo v rámci tzv. projektu Manhattan jako
prvnímu vyrobit jadernou zbraň, díky čemuž následně proslul coby „otec atomové
bomby“. Právě on byl spolu s několika dalšími postavami hybatelem
klíčových událostí v historii Spojených států, o nichž snímek vypráví na pozadí
světových dějin zahrnujících začátek i konec druhé světové války. Film si klade
otázky týkající se mimo jiné etické stránky používání jaderných zbraní a ochoty
lidí riskovat kvůli slávě či nadvládě zničení světa a zamýšlí se nad proměnou civilizace
po vynálezu atomové bomby, což má relevantní přesah i do současnosti.
Zdroj fotek: CinemArt |
17. 7. 2023
Mission: Impossible Odplata – První část (Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One) – Recenze – 80%
Sedmý díl série Mission: Impossible
mají opět na svědomí režisér a scenárista Christopher McQuarrie a herec Tom
Cruise, kteří se na vzniku filmu znovu podíleli též jako producenti. Společně mají
za sebou třeba i akční film Jack Reacher: Poslední výstřel nebo sci-fi Na
hraně zítřka, loni se jim podařilo uspět v kinech s kasovním trhákem
Top Gun: Maverick a příští rok uvedou další díl Mission: Impossible.
Sedmička s podtitulem Odplata je totiž jen první polovinou chystaného
příběhu, na jehož završení si budeme muset počkat do příštího června.
Zdroj fotek: CinemArt |
13. 7. 2023
KVIFF 2023 – Vítěz hlavní soutěže Blažiny lekce a další první dojmy z filmů v Karlových Varech
Ceny byly vítězným filmům na festivalu v Karlových Varech předány v sobotu
8. června, kdy byl festival slavnostně ukončen. Křišťálový glóbus
za nejlepší film v hlavní soutěži si vybojoval bulharský film Blažiny
lekce, jehož představitelka hlavní role získala též cenu za nejlepší ženský
herecký výkon. Cenou za režii byl oceněn filmař Babak Jalali, tvůrce amerického
komediálního dramatu Fremont. Ve vedlejší soutěži Proxima se stal
vítězem jihokorejský snímek Početí. Český zástupce v této soutěži, dramatický
debut Brutální vedro, získal Zvláštní uznání, čímž si připsal jedinou
cenu ze všech zástupců české kinematografie na festivalu. Divácká cena, v níž
se poprvé ku prospěchu věci mohlo hlasovat pouze pro novinky a nikoli též pro starší
filmy, připadla francouzskému historickému šermířskému dramatu Ve jménu cti.
Celkem se 57. ročníku festivalu zúčastnilo 10 989 akreditovaných návštěvníků, z toho 9 085 diváků s festival passy, 432 filmových tvůrců, 942 filmových profesionálů a 537 novinářů. Uskutečnilo se 445 filmových představení a bylo prodáno celkem 123 517 vstupenek. Uvedeno bylo celkem 185 filmů, z toho 144 celovečerních a 41 krátkometrážních. Křišťálový glóbus za mimořádný přínos světové kinematografii získal letos herec Russell Crowe, Cenu prezidenta MFF Karlovy Vary si zas odnesli herec Ewan McGregor a herečky Alicia Vikander, Robin Wright a Daniela Kolářová.
Jinak první porci dojmů z vybraných filmů promítaných na festivalu
jste si mohli přečíst ZDE a druhou porci TADY. V následujícím textu naleznete
poslední část zaměřenou na zahraniční tvorbu. Českým filmům se pak budu
věnovat v následujících týdnech v samostatných recenzích.
Blažiny lekce (Urotcite na Blaga) – Bulharské drama o seniorce a bývalé učitelce, jenž si v současnosti
přivydělává doučováním, a která se stane obětí telefonních podvodníků a přijde
tak o všechny peníze, které měla našetřené na hrobku pro sebe a svého nedávno
zesnulého manžela. Věřící důchodkyně má přitom vymezenou časovou lhůtu, do jejíhož
skončení musí mrtvého pohřbít, a navíc ji mohou o hrobku brzy připravit jiní
zájemci. Když pak začne staré paní téct do bot a pro svou naivitu se stane ve
svém okolí terčem posměchu, rozhodne se podívat na problematiku lupičských
telefonních praktik i z druhé strany. Kromě nástrah, které mohou v dnešní
době ohrožovat zejména starší občany, se snímek zabývá i otázkou, co všechno
jsou lidé schopni udělat pro peníze, a skrze vedlejší postavu jedné učitelčiny studentky
reflektuje též téma válečných uprchlíků snažících se žít v Evropě normální
život. Mrazivý závěr filmu je brutálně nekompromisní, realistickému průběhu
děje nicméně podráží nohy problematická hlavní hrdinka, kterou svede na scestí zloba
na nespravedlnost světa a dovede ji k řadě neetických činů, kvůli nimž s ní
divák snadno ztratí soucit i pochopení. (60 %)
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary |
9. 7. 2023
KVIFF 2023 – Vítěz Cannes Anatomie pádu a další první dojmy z Karlových Varů
Uprostřed festivalu jsme se ženou odjeli na svatbu přátel, která se konala poblíž
Příbrami. Dva dny po odjezdu z Varů jsem se pak do nich ještě vrátil ve
snaze dohnat toho co nejvíc, přičemž půl hodiny po příjezdu na nádraží už jsem
seděl v kinosále na tureckém dramatu s délkou tři a čtvrt hodiny. Den
poté byla zas unikátním zážitkem dvojice po sobě jdoucích snímků, z nichž v jednom
se jeho postavy dobrovolně rozhodly přestat přijímat jakoukoli potravu, zatímco
ten druhý se naopak celý točil okolo vaření luxusních jídel a jejich konzumace.
Ve Varech zkrátka naleznete filmy pojednávající o všech možných tématech, třeba
i vzájemně protichůdných.
Jinak první várku dojmů z filmů promítaných na filmovém festivalu v Karlových Varech jste si mohli přečíst ZDE. Po této druhé náloži bude následovat ještě třetí várka, opět zaměřená na zahraniční tvorbu, přičemž zástupcům české kinematografie z karlovarského programu budou následně věnovány samostatné recenze.
Anatomie pádu (Anatomie d’une chute) – Zlatou palmou oceněné francouzské drama režisérky Justine Triet začíná vyšetřováním kriminálního případu muže zabitého pádem z okna. Mohlo jít o sebevraždu i o vraždu, přičemž podezřelou je v tomto případě jeho žena, známá spisovatelka. Následné procedurální soudní a detektivní drama je přitom nahlíženo perspektivou toho, jak celá situace i eskalující rozplétání vztahové krize obou manželů dopadá na jejich jedenáctiletého zrakově postiženého syna, jenž se náhle ocitne v zodpovědné úloze korunního svědka, který se průběžně utápí do čím dál větší deziluze a postupně ztrácí své přesvědčení, že by jeho máma tátu nikdy nezabila. Precizně vystavěný a bezchybně režírovaný film uvrhne diváky od samého začátku do nejistoty ohledně spisovatelčiny viny či neviny, která je pak doprovází napříč celým filmem až do závěru, jehož vyústění je však též nahlodáno skepsí a pochybnostmi. Lví podíl na tom má dokonale nejednoznačná hlavní hrdinka v chladně odměřeném podání německé herečky Sandry Hüller, která podává strhující a až hypnotický výkon, který navíc ani nevede ve své rodné řeči, nýbrž v angličtině a ve francouzštině. Bravurní charakterová studie s mistrnými dialogy o složitém hledání pravdy, jíž se není možné dobrat. To rozhodnutí, která verze je nakonec věrohodnější, tak musí udělat každý sám. (90 %)
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary |
3. 7. 2023
KVIFF 2023 – Druhá šance, Minulé životy a další první dojmy z Karlových Varů
Hned první film, na který jsem ve Varech letos vyrazil, byl natočen v koprodukci Súdánu, Egypta, Německa, Francie, Saúdské Arábie a Švédska. Ten večer mě čekalo ještě belgické mystické drama o kulturních tradicích kmenů v africkém Kongu. Druhý den pak následoval meditativní film o reinkarnaci zasazený do prostředí laoského mnišského kláštera. Filmové festivaly jsou ostatně vynikající příležitostí k rozšiřování obzorů a získávání netušených vjemů. Ne každého pochopitelně naláká súdánské drama nebo poetický artový snímek s mnichy, avšak zůstává faktem, že tyto filmy pak pomáhají divákům budovat v sobě citlivost i vůči tématům, která jim jsou jinak poměrně cizí. Připustit si k tělu čas od času zas trochu (nebo hodně) odlišnou kinematografii, než na jakou je člověk zvyklý, tak může být nejen originálním a příjemně osvěžujícím zážitkem, ale i zážitkem poučným a obohacujícím.
V tomto textu naleznete dojmy z osmi filmů promítaných na letošním festivalu v Karlových Varech. V příštích dnech budou pochopitelně následovat další várky a poté i samostatné recenze věnované českým filmům.
Druhá šance (You Sing Loud, I Sing Louder) – Herec Ewan McGregor přivezl do Varů film režisérky Emmy Westenberg, jenž pojednává o drogově závislé dvacetileté malířce a jejím podruhé ženatém otci, jenž ji dlouhých deset let neviděl, leč nyní je po jejím nedávném předávkování pověřen úkolem odvézt ji z nemocnice v kalifornském San Diegu do Nového Mexika. Komorní pouštní road-movie stojí na hereckých výkonech obou protagonistů, přičemž McGregorovu filmovou dceru si zahrála jeho skutečná dcera Clara McGregor, což snímku dodává pozoruhodnou rovinu navíc. Vztahu jejich postav se film nicméně přinejmenším v první polovině věnuje značně povrchně, takže se v něm jako dominantní prvky jeví spíše sentimentální flashbacky, časté pauzy na čůrání a občasná humorná setkání s vedlejšími figurkami reprezentujícími obvyklá klišé spojená s americkým jihem. Motiv drogových absťáků bude i díky McGregorově přítomnosti povědomý fanouškům Trainspottingu (a na vlak také dojde). Na pořádný řev, výčitky a oboustrannou katarzi si tak musíte počkat, za celé to nevšední putování a emocionální vykoupení v závěru to však stojí. (60 %)
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary |
30. 6. 2023
KVIFF 2023 – Festival začíná
Mezinárodní filmový festival
v Karlových Varech začíná sice až dnes (tedy v pátek 30. června),
nicméně lístky na první dny festivalu byly v předprodeji už ve čtvrtek
v devět hodin dopoledne. V tutéž dobu se také začaly prodávat
festivalové permanentky, přes které je možné si vstupenky rezervovat
prostřednictvím mobilní aplikace. První zájemci o včasný nákup si přitom začali
rozkládat tábořiště před festivalovými pokladnami už od středečního poledne, a
tím pádem v chodbě hotelu Thermal, kde se pokladny i většina kinosálů
nacházejí, také přespávali. Ve čtvrtek ráno už fronta na vstupenky čítala
stovky lidí, mnozí navíc brali lístky hromadně pro sebe i pro své přátele. Brzy
odpoledne už byly některé z projekcí beznadějně vyprodané. Tyto fronty se
tvoří každé ráno i v následujících dnech, přičemž po sedmé hodině
v nich přibývají též držitelé permanentek, jimž se nepodařilo ulovit v mobilní
aplikaci nic kloudného, a tak zkoušejí své štěstí napodruhé ještě zde.
28. 6. 2023
Indiana Jones a nástroj osudu (Indiana Jones and the Dial of Destiny) – Recenze – 60%
Herec Harrison Ford se po letech opět vrací ke své slavné roli archeologa a učitele na částečný úvazek, a to v pátém dílu dobrodružné série o Indianu Jonesovi, na jehož vzniku se poprvé nepodílel Steven Spielberg. Otěže po něm přebral režisér James Mangold (Walk the Line, Logan: Wolverine, Le Mans ’66), který se snaží ve značné míře na atmosféru předchozích dílů a na Spielbergův styl navázat. A je to v něčem příjemně povědomý a v něčem jiný a zvláštní pocit.
Zdroj fotek: Falcon |
22. 6. 2023
Asteroid City – Recenze – 60%
Nový film režiséra a scenáristy Wese Andersona (Život pod vodou, Až
vyjde měsíc) se odehrává ve fiktivní nevadské pouštní lokaci zvané Asteroid
City, jíž dal jméno blízký kráter vzniklý po dávném dopadu meteoritu. Oproti
názvu ale nejde ani tak o městečko jako spíš o putovní místo tvořené výzkumnou
laboratoří, čerpací stanicí, bistrem, motelem pro turisty a nedostavěným kusem
silničního nadjezdu. Občas tudy projíždí vlak a nedaleko probíhají testy
jaderných zbraní. Nejen sporadická přítomnost atomových hřibů, ale i celková
dobová stylizace odpovídá 50. létům minulého století.
Zdroj fotek: CinemArt |
19. 6. 2023
O malých věcech – Recenze – 70%
Český film O malých věcech je komorním povídkovým snímkem sestávajícím z dvanácti krátkých příběhů, které se zabývají problematikou mezilidských vztahů. Jeho autorem je režijně a scenáristicky debutující herec Denis Šafařík, kterého si nejspíš vybavíte ze seriálu Zločiny Velké Prahy nebo jako hlavního hrdinu štědrovečerní televizní pohádky Kouzelník Žito. Nyní se osvědčuje jako talentovaný filmař a schopný scenárista, jenž zvládá přirozeně skloubit závažnost i komickou podivnost různých momentek odpozorovaných ze života.
Zdroj fotek: Bontonfilm |
14. 6. 2023
Flash (The Flash) – Recenze – 50%
Roztržitý mladý muž jménem Barry Allen (Ezra Miller) je coby komiksový superhrdina
Flash nadaný schopností pohybovat se nadlidsky rychle, v důsledku čehož to
z jeho pohledu následně vypadá, jako kdyby se okolní svět naopak extrémně zpomalil.
Naposledy jsme jej měli možnost vidět jako vedlejší postavu v Lize spravedlnosti
(2017), nyní se však po letech dočkal i vlastního filmu, jenž se zaměřuje na
jeho osobní příběh.
Zdroj fotek: Vertical Entertainment |
2. 6. 2023
Spider-Man: Napříč paralelními světy (Spider-Man: Across the Spider-Verse) – Recenze – 80%
Pokračování Oscarem oceněného animovaného komiksového filmu Spider-Man:Paralelní světy (2018) se nese ve stejném duchu jako jeho předchůdce, zde
navíc pod heslem „ještě více téhož“. Znovu na něm pracovali ti samí režiséři a
scenáristé, kteří mají za sebou mimo jiné první LEGO příběh, a i
tentokrát se jedná o dechberoucí gejzír představivosti, vynalézavosti a
audiovizuálního obžerství jako v případě prvního dílu. Jen je to ještě o trošičku
nahuštěnější a zběsilejší. Náhlé změny stylizací a celých barevných palet jsou
místy stejně kulometné jako střih, až to místy připomíná barevný stroboskop. Je
potřeba se soustředit na všechno, co se na plátně odehrává, protože je to nadité
nejrůznějšími vizuálními vtípky v prvním, druhém i třetím plánu. Těžko to
všechno pochytáte napoprvé a těžko letos narazíte na nápaditější film, jehož
kadence vtípků strká do kapsy leckteré komedie a v němž se množství i
efektnost akce přinejmenším vyrovná hrané konkurenci.
Zdroj fotek: Falcon |
25. 5. 2023
Malá mořská víla (The Little Mermaid) – Recenze – 60%
Nová Malá mořská víla, volně vycházející z díla Hanse
Christiana Andersena, je hranou předělávkou Disneyho stejnojmenné animované
klasiky z roku 1989, která započala období označované jako „Disneyho renesance“.
Slavné animační studio tehdy vyrukovalo po dlouhé sérii průměrných a finančně
ztrátových animovaných filmů s řadou naopak velice úspěšných počinů, k nimž
se kromě Malé mořské víly řadí též Kráska a zvíře, Aladin
nebo Lví král.
Zdroj fotek: Falcon |
18. 5. 2023
Rychle a zběsile 10 (Fast X) – Recenze – 60%
Dominic Toretto (Vin Diesel) si konečně užívá ničím nerušené rodinné sešlosti s grilováním na zahradě a je vzorným otcem osmiletého syna, kterého učí driftovat okolo palem a rozeznávat typy motorů podle zvuku. Znenadání se však objeví zcela nová hrozba, následkem čehož JE JEHO RODINA OPĚT V NEBEZPEČÍ.
V úvodu filmu je divákům připomenuto, že Dom a jeho společníci ve filmu Rychle a zběsile 5 zabili jistého brazilského narkobarona, kterého předtím oloupili o obří sejf plný peněz. Jak se nyní ukazuje, tak onen mafián měl syna Danteho (Jason Momoa), který se zničehonic po deseti letech zjeví, aby se hrozivě pomstil. Naláká Domův tým do pasti a unese další členy jeho rodiny, aby jej obral o všechno, na čem mu záleží. Takže Dominic hned startuje káru, aby všechny zachránil, protože NIC NENÍ VÍC NEŽ RODINA.
Zdroj fotek: CinemArt |
11. 5. 2023
Život pro samouky – Recenze – 40%
Českou vztahovou komedii Život pro samouky natočila a napsala režisérka
a scenáristka Jitka Rudolfová (Zoufalci, Hodinářův učeň) podle románu
„Láska pro samouky“ spisovatelky (a mimo jiné bývalé filmové recenzentky) Barbory
Šťastné. Její hlavní hrdinkou je snaživá čtyřicátnice Klára (Jana Plodková),
která žije všední život se dvěma dcerami a netečným manželem (Jaroslav Plesl). Ten
ji jednoho večera v restauraci na oslavě patnáctého výročí svatby zaskočí
žádostí o pauzu v jejich vztahu. Oba si tudíž od té doby začnou děti i
společný byt střídat po týdnu, a když je zrovna řada na manželovi, tak Klára
jezdí bydlet ke své excentrické mamince (Zuzana Kronerová). A zároveň se začíná
ohlížet po jiných adeptech na životního partnera.
Zdroj fotek: Bontonfilm |
4. 5. 2023
Strážci Galaxie: Volume 3 (Guardians of the Galaxy Vol. 3) – Recenze – 70%
Americký režisér a scenárista James Gunn tímto filmem dokončil svou akčně-komediální
sci-fi/fantasy trilogii Strážci Galaxie,
jejíž předchozí díly (ZDE recenze prvního dílu a TADY recenze druhého dílu) z něj
udělaly jednoho z nejopěvovanějších a nejšikovnějších filmařů se
specializací na superhrdinské komiksové adaptace. I tentokrát by se nabízelo napsat,
že jeho očekáváné završení série a zároveň symbolické rozloučení s některými
z jejích hrdinů se opět nese v podobně rozjařeném a nezávazně
odlehčeném duchu jako jeho předchůdci (nebo jako třeba Sebevražedný oddíl,
režírovaný též Gunnem), avšak v tomto případě by takové sdělení bylo poněkud
zavádějící. Ve skutečnosti jsou totiž některé pasáže filmu Strážci Galaxie:
Volume 3 až povážlivě tíživé, pochmurné a divácky nepříjemné.
Zdroj fotek: Falcon |
27. 4. 2023
Sisu – Recenze – 70%
Finský akční film Sisu se odehrává v severním Finsku v roce
1944, tedy ke konci druhé světové války, kdy nacistické jednotky postupně
opouštěly území Laponska, které se neúspěšně pokoušely dobýt. Hlavním hrdinou
je stárnoucí finský válečný veterán ze Zimní války a zlatokop Aatami (Jorma Tommila),
jenž právě v Laponsku objevil masivní zlatou žílu. S batohem napěchovaným
zlatými valouny ale narazí na ustupující nacistickou jednotku, která disponuje
tankem a dalším bohatým zbrojním arzenálem, a ta se rozhodne jej zlata zbavit.
Nacističtí vojáci vedení důstojníkem SS Brunem (Aksel Hennie) však netuší, že Aatami, na pohled obyčejný stařec, je ve skutečnosti obávanou zabijáckou legendou, která má na krku stovky válečných obětí, a jíž se ve Wehrmachtu přezdívá „Kostěj Nesmrtelný“. Aatamiho odhodlání ponechat si zlato za každou cenu a zabít každého, kdo by jej o něj chtěl připravit, je navíc podstatně silnější než jeho pud sebezáchovy.
Zdroj fotek: Falcon |
20. 4. 2023
Smrtelné zlo: Probuzení (Evid Dead Rise) – Recenze – 70%
Americký horor Smrtelné zlo: Probuzení je novým tematickým návratem
ke kultovnímu snímku Evil Dead, který natočil v roce 1981 režisér
Sam Raimi, jenž v něm vyprávěl o partě přátel, kteří si vyjeli na chatu
v lesích, našli tam starou prokletou knihu a nechtěně z ní vyvolali smrtící
zlo. Tentýž námět přitom oprášil už v minulé dekádě režisér Fede Alvarez,
jehož snímek Lesní duch z roku 2013 se též snažil o znovuvzkříšení a
modernizaci Raimiho díla, aniž by se přitom pokoušel jakkoli ctít jeho psychedelickou,
legračně vyšinutou a maniakální poetiku. Namísto toho se snažil se vší
seriózností zapůsobit přehlídkou explicitních brutálních krvavých výjevů, čímž
pádem nenavazoval ani tolik na tradici komických splatterů z 80. let, jako
spíš na modernější vlnu extrémních hororů z počátku tisíciletí, které se
vyžívaly v realistickém sadismu a vynalézavé destrukci lidských těl.
Zdroj fotek: Vertical Entertainment
6. 4. 2023
Air: Zrození legendy (Air) – Recenze – 80%
Americký film režiséra Bena Afflecka Air: Zrození legendy pojednává
o skutečné události z roku 1984, kdy se firmě se sportovním oblečením Nike
(resp. její divizi zaměřené na basketbalovou obuv) podařilo navzdory tvrdé
konkurenci tehdy silně dominujících značek Converse a Adidas uzavřít smlouvu s Michaelem
Jordanem, v té době teprve vycházející basketbalovou hvězdou. Postava
mladého Michaela je sice ve filmu přítomna, nicméně do obličeje mu nikdy
neuvidíme, jelikož přímo na něm film nestojí, není hybatelem děje. Nejde tudíž
o sportovní drama, ale spíše o korporátní drama několika obyčejných lidí, kteří
vsadí své kariéry na to, že se jim podaří budoucí sportovní legendu přesvědčit ke
spolupráci.
Zdroj fotek: Vertical Entertainment |
30. 3. 2023
Dungeons & Dragons: Čest zlodějů (Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves) – Recenze – 80%
Klasická společenská hra Dungeons & Dragons je fantasy hrou na hrdiny (RPG), jejíž
historie sahá až do první poloviny 70. let, a při níž jsou jednotlivým hráčům přiděleny
specifické a postupně se vyvíjející postavy. Ty tvoří družinu, která se
následně pohybuje po fiktivním magickém světě (jehož podoba je závislá na představivosti
a pohotovosti vypravěče, jenž zároveň plní funkci rozhodčího) a plní
nejrůznější úkoly, účastní se bojů s nepřáteli a řeší všelijaké záhady. V Americe
je hra Dungeons & Dragons legendou a kultovní záležitostí, zatímco v českém prostředí
se uchytila spíš její variace známá jako Dračí doupě. Každopádně jako dobrý
fantasy film si můžete snímek Dungeons & Dragons: Čest zlodějů užít i coby diváci tímto tématem zcela nepolíbení.
Zdroj fotek: CinemArt |
22. 3. 2023
John Wick: Kapitola 4 (John Wick: Chapter 4) – Recenze – 90%
Herec Keanu Reeves a jeho kamarád, zkušený kaskadér a tehdy debutující
režisér Chad Stahelski, patrně neměli v roce 2014 tušení, jaký fenomén
svým filmem nakonec spustí. Je docela zábavné sledovat, jak se z prvního Johna
Wicka, relativně přímočarého, leč nebývale efektního akčního filmu o pomstě
bývalého elitního nájemného vraha za zabití psa, stala během následujících let rozmáchlá
epická série s netriviální mytologií, představující jeden ze současných vrcholů akčního žánru. Snímek John
Wick: Kapitola 4 jde v tomhle nejdál – má nestřídmých 169 minut, přičemž
jde v podstatě již o velkofilm s obřím rozsahem, jehož skoro všechny
akční sekvence zabírají velmi poctivé, zhruba desetiminutové úseky, a jehož příběh,
byť opět docela jednoduchý, je obalen solidní scenáristickou prací založenou na
pečlivě budovaném vyprávění a postupném šponování intenzity jednotlivých
situací.
Zdroj fotek: Vertical Entertainment |