Chudáčci (Poor Things) – Zatím nejextravagantnější film původem řeckého režiséra
Yorgose Lanthimose (Humr, Favoritka), a to už je dost co říct.
Jeden z nejosobitějších filmařů současnosti se pořádně utrhl ze řetězu, a navíc
měl na realizaci svých originálních ujetých vizí hodně peněz. Výsledkem je
komplexní, nehorázně zábavný a významy přetékající komediální bizár s
frankensteinovskými motivy o emancipační cestě jedné ženy za poznáním světa i
sebe sama. Ženy s dospělým tělem a mozkem vlastního nenarozeného dítěte, kterou
skrze vyprávění řazené do kapitol sledujeme na cestě po Evropě, jak porušuje
všechny myslitelné společenské konvence, postupně podráží patriarchátu nohy a
ve finále mu bodá kudlu do zad a prochází si kompletním zrychleným vývojem od
zvídavého batolete přes naivní dospívající dívku až po výmluvnou intelektuálku
s jasným názorem na stav věcí. Inteligentní dialogy, promyšlený koncept,
aktuální téma, vizuálně opojné obrazy, strhující herecké výkony, ďábelsky
morbidní nápady, spousta nahoty, umělecký film jak víno, oscarové nominace jsou
nevyhnutelné. (90 %)
Chlapec a volavka (The Boy and the Heron) – Japonský animovaný film o chlapci, jehož matka je zabita během bombových útoků v Tokiu, a on se následně stěhuje se svým otcem na venkov, kde má žít u matčiny sestry. Už o filmu Zvedá se vítr se tvrdilo, že to nejspíš bude poslední snímek Hajao Mijazakiho (Můj soused Totoro, Princezna Mononoke), a nestalo se tak. Ani Chlapec a volavka nemusí být závěrečnou tečkou, přesto je z něj trochu cítit autorská rekapitulace, ohlížení se za vlastním dílem a v závěru i příběhem zpřítomněné předávání žezla mladší generaci. Mistr animace a filmového vyprávění každopádně nijak nepolevil v množství nápadů, pestrosti svých vizí a hloubce předkládaných myšlenek, jeho film vypadá nádherně a přetéká magickými, pohádkovými a snovými prvky, které umí být někdy kruté a jindy něžné. Úvod je ještě civilní a prakticky bez nadpřirozena, jakmile se ale titulní volavka zazubí, začne promlouvat lidským hlasem a hlavní hrdina (bohužel nepříliš zajímavý) se propadne do fantazijního světa, při jehož procházení se musí vyrovnat se ztrátou matky a s pocity bolesti, samoty, zloby a smutku, tak se Mijazakiho představivost a hravost roztočí na plné obrátky. Snaha stihnout toho říct na poli dvou hodin co nejvíc vede k tomu, že místy je film hodně nahuštěný a nenechá některé scény pořádně doznít. Mijazaki se přitom vrací ke svým osvědčeným příběhovým schématům (nejznatelněji čerpá z vlastní Cesty do fantazie) a častým trademarkům. Film je skoro až katalogem toho, co vše si lze spojit s Mijazakiho filmy, přesto na úroveň jeho nejlepších snímků nedosahuje. (80 %)
Robot Dreams – Nula slov, a přitom tolik emocí. Animovaný španělský film
začíná vyprávěním o přátelství psa a robota v New Yorku 80. let, oba hrdinové jsou
ale od sebe záhy odděleni (vinou zanedbání povinností spotřebitele a podcenění
efektu koroze) a snímek vypráví jejich příběhy odděleně, od začátku do konce
bez dialogů. Oba ale přitom mají stále sny o tom druhém, odtud název snímku. Po
počátečním veselí se děj vyvíjí poměrně smutně, takže převládajícím pocitem z
filmu je spíše melancholie, která je zas až v závěru vykoupena, ačkoli o
pohádkový šťastný konec se tak úplně nejedná. Animace působí jednoduše, leč
skrývá velké množství roztomilých a vtipných detailů a velmi výmluvně pracuje s
výrazy ve tvářích postav a s řečí těla. Film ocení i dospělí (možná dokonce
více než děti), vybaveni životními zkušenostmi a vědomi si toho, že opravdové
přátelství vyžaduje společné úsilí a je i závazkem ke vzájemné péči. Hlubší a
pocitově komplexnější animák, než by se na pohled mohlo zdát. (70 %)
Hood Witch – Moderní hon na čarodějnici zasazený do prostředí
velkoměsta, jehož hlavní protagonistkou je orientální léčitelka, ve skutečnosti
šarlatánka parazitující na útrapách důvěřivců, jenž se stane obětí davové
hysterie vzniklé z předsudků a pomluv, které pro ni mají zničující důsledky.
Realistický íránsko-francouzský dramatický thriller o zhoubných dopadech činů vycházejících z náboženského
přesvědčení, v němž se z boje o přežití stane boj o záchranu syna. Filmu se
daří vyvolat soucit s hrdinkou, přestože ji v počátku nevykresluje v nijak
pozitivním světle, a navíc disponuje dobře napsanými postavami, silnými
situacemi, spoustou exotických zvířátek i jednou scénou, která vám svou
nepříjemností zkroutí prsty na nohou. (70 %)
You’ll Never Fin Me – Komorní
australský thriller, v němž uprostřed bouřky zaklepe na dveře majitele
karavanu zmoklá slečna, která hledá úkryt před deštěm. Návštěva se však
protáhne a ani jeden z protagonistů si nemůže být jist tím, co čekat od
toho druhého. Až do poslední čtvrtiny jde o docela
poutavou a chytře režírovanou minimalistickou psychologickou studii dvou
postav, které osud svedl do jedné izolované lokace, a mezi nimiž je po dlouhou
dobu umně budováno nervózní napětí. Pomáhá i solidní práce s tmou a střihem a
zvuky okolní bouřky. Zkazí to až vypravěčsky zmatené rozuzlení, které se snaží
na poslední chvíli splést dohromady všechny načaté motivy, překvapovat novými
zvraty a případně i trochu šokovat, leč činí tak příliš zbrkle a chaoticky.
(60 %)
Raging Grace – Britské drama s hororovými prvky o filipínské uklízečce a
matce samoživitelce, které se podaří získat práci a bydlení v honosné britské
domácnosti, jenž nicméně při bližším ohledání skrývá mnoho tajemství. Snímek je
osobitou a stylisticky výraznou sociální kritikou zahrnující motiv imigrantů
snažících se začlenit do společnosti i problematiku témat souvisejících s
post-kolonialismem. Najdete tu filmařské postupy typické pro horory o
strašidelných domech, ty jsou však používány coby prostředky ke zdůraznění těch
skutečných hrůz, jimiž jsou zkušenosti přistěhovalců, kteří se běžně setkávají
s předsudky, generalizací a povýšeností. Film vzniklý z hněvu vůči chování
společnosti k menšinám, jehož debutující režisér s filipínskými kořeny v něm
navzdory několika zaškobrtnutím ve vyprávění jasně a úderně formuluje své teze,
hlásí se ke kultuře svých předků a vypráví o životních podmínkách mnoha lidí
skrze postavy matky a dcery, které vede k autentickým hereckým výkonům. (70
%)
Concrete Utopia – Jihokorejský
kandidát vyslaný do boje o Oscara spadá do žánru katastrofického thrilleru,
nicméně čekat standardní žánrovou podívanou by byla chyba. Dvacet vteřin digitální destrukce a několik záběrů na
sutiny budov tu slouží jen jako vějička pro vyprávění alegorie o rozpadu
společnosti a morálky v reakci na nenadálou krizi, při níž se lidé začnou
odkopávat jako sobci, pokrytci a bezcitná monstra. Aby ale ta alegorie mohla
jakžtakž fungovat, tak scénář ohýbá přes koleno všechno ostatní. Absurdní je už
myšlenka, že po strašlivém zemětřesení, které srovná se zemí celý Soul, zůstane
jeden jediný panelák zcela netknut. Nijak se neřeší miliony mrtvých, nikdo
neřeší ztrátu příbuzných či přátel, nijak se neřeší situace ve zbytku Koreji
(natož ve zbytku světa). Příběh se izolovaně soustředí pouze na dění v domě,
kde okamžitě dojde k vytvoření třídního systému, kdy jsou přeživší rozděleni na
vlastníky bytů a na ty, kteří o své bydlení přišli, a jsou tím pádem verbeží
odsouzenou v krutých mrazech k umrznutí v rozpadlých ulicích. Do příběhu jsou
pak násilně naroubovány všechny možné neduhy společenské nerovnosti jdoucí ruku
v ruce s kritikou kapitalismu (mezi rezidenty je kupříkladu zvolen velitel, což
okamžitě po pár vteřinách vede k vytvoření korupčního úplatkářského prostředí).
Naprostou kuriozitou je pasáž, v níž vlastníci bytů nelítostně vyženou z domu
všechny ostatní, čímž je de facto pošlou na smrt, a pak uspořádají sami pro
sebe venkovní slavnost s karaoke a s hostinou ze zásob, které vyrabovali z
pozůstatků nedalekého obchodu, jehož majitele zabili. Sympatizovat tu lze jen s
jednou ženou, která jako jediná z rezidentů uvažuje eticky, a tak je dobře, že
film velkou část příběhu i s většinou podzápletek pojímá z jejího pohledu.
Jinak je to ale manipulativní konstrukt jak hrom. (40 %)
The Theory of Everything – Snímek natočený
v koprodukci Německa, Rakouska a Švýcarska se odehrává v roce 1962 a
jeho hrdinou je mladý nadějný teoretický fyzik, jenž přijíždí do Alp na fyzikální
sněm se svou odvážnou diplomovou prací o existenci paralelních světů. Hlavní
host sněmu se však nedostaví, a navíc se v okolí začnou dít divné věci. Snímek
působí jako nějaký film-noir, který natočil v 60.
letech Orson Welles podle scénáře Fritze Langa, jenž si pohrál s námětem
tajuplné vraždy na výročním kongresu teoretických fyziků a převedl jej do
podoby mysteriózního detektivního metafyzického sci-fi thrilleru zasazeného do
švýcarských Alp. Tématem snímku je mimo jiné mnohovesmír, ale zatímco jiným
filmařům často slouží k budování překotných příběhů nabitých zběsilými nápady,
tak zde je naopak součástí rozvolněného eliptického vyprávění určeného pro
náročnější publikum. O mnohovesmír se jedná i po vizuální a stylistické
stránce, neb díky práci s kamerou a se světlem a stíny se tu potkávají
všelijaké podoby černobílého filmu z různých desetiletí. Zajímavě napsané
postavy ale společně interagují v čím dál méně koherentním příběhu, jenž je
zejména v poslední čtvrtině už vyloženě cíleně nepřehledný. Vcelku je to
interpretačně podnětné, ale zároveň to naráží na limity toho, kdy je ještě
divák ochoten pouštět se do domýšlení souvislostí a smyslu v propletení
jednotlivých linií. (60 %)
In Flames – Boj muslimské ženy proti patriarchálním zákonům a hrabivému
švagrovi, který by ji mohl po smrti jejího otce a manžela připravit o byt, je
shodou okolností námětem taktéž letošního jordánského koprodukčního dramatu Jen ať je to chlapec, jenž totéž téma zpracoval lépe.
Zde je pro změnu hlavní hrdinkou dcera dotyčné ženy, dospívající aspirantka na
studium medicíny, kterou sžírají pocity viny za podíl na úmrtí jejího přítele.
Díky tomu mohou sociální drama vyprávějící o sdílených útrapách matky a dcery
netradičně obohacovat i hororové vize, které se oběma hrdinkám zjevují. Ty ale
nakonec nikam moc nevedou, nemají ani patřičný strašidelný či děsivý efekt a ve
výsledku působí spíš nadbytečně. Stejně tak filmu nepomáhá ani zvláštní chování
postav či podivné finále s nesmyslným vyústěním a absentující pointou. (40
%)
The Sacrifice Game – Americký horor o satanistických vrazích, kteří se vetřou během Vánoc do dívčí internátní školy, ale plány na vyvolání démona jim zkomplikují dvě dívky, které neodjely na svátky ke svým rodinám. Výsledkem je však hodina a půl toporných hereckých výkonů ve filmu, kde žádná postava pořádně neví, co dělá, a ze všech nejmíň to ví režisérka, která pojímá potenciálně zajímavou historku strašlivě fádně a nenápaditě. Atmosféra, napětí i dobová stylizace 70. let jsou nulové a sporadické pokusy o humor vyznívají křečovitě. Slabota. (30 %)
Žádné komentáře:
Okomentovat