Americká komedie Palm Springs
těží většinu svého humoru z fenoménu časových smyček, s nimiž se
potýkali mimo jiné i hrdinové filmů Na
Hromnice o den více, Na hraně zítřka,
Zdrojový kód nebo Všechno nejhorší. Tentokrát je nedobrovolným
rukojmím cyklického časoprostoru bezstarostný pohodář Nyles (Andy Samberg), jenž
dělá doprovod své přítelkyni na svatbě její nejlepší kamarádky. Tento svatební
den je Nyles nucen opakovat stále dokola, až do doby, než spolu s ním
nešťastnou náhodou uvízne ve stejné smyčce i nevěstina sestra Sarah (Cristin
Milioti). Od té chvíle jsou nuceni prožívat tentýž den zas a znovu oba dva.
Zdroj fotek: aerofilms.cz |
Snímek Palm Springs přistupuje
k motivu časové smyčky nápaditě a vynalézavě. Sarah, která je černou ovcí
rodiny a svatbu si rozhodně neužívá, se v ní ocitá nově, na což
pochopitelně reaguje zmatením a šokem. Protipólem k ní je ležérní Nyles,
jenž už je ve smyčce uvízlý delší dobu a stejný den absolvoval již mnohokrát, takže
ho už tím pádem nic moc nepřekvapí a je mu jasné, že ať udělá cokoli, tak
přijde zas jen další restart, který vymaže všechny případné následky jeho předešlých
činů. Film tak prostřednictvím svých hlavních postav nabízí dvě různé
perspektivy, z nichž jedna slouží k objevování toho, jak smyčka
funguje a jaká pravidla uvnitř ní platí, druhá zas poskytuje potenciální tipy
pro to, jak si čas strávený v zacykleném světě co nejvíce užít.
Časem pochopitelně dojde ke sblížení obou hrdinů, tudíž film Palm Springs je zároveň komedií
romantickou, která motiv časové smyčky nepoužívá jen jako prostředek
k případné nápravě špatných vlastností svých postav, ale i jako fyzikální
úkaz, jehož existenci lze nějak racionálně vysvětlit a pak s ním podle
toho dále pracovat (tvůrci se naštěstí do nějakých konkrétních rozborů obecné
teorie relativity nebo něčeho takového vůbec nepouštějí). Komediálně pak snímek
dokáže strhnout především díky své místy dost nihilistické atmosféře zmaru
(když hrdinům začne docházet, že se ocitli v očistci a že tudíž nezáleží
vůbec na ničem) a také ve svých bláznivějších a absurdnějších momentech. Zároveň
ale funguje i v občasných vážnějších polohách, kdy dokáže překvapit
až nečekaně hlubokými dialogy.
Tam, kde scénář trochu vázne a tempo vyprávění se začne zadrhávat (obzvlášť
ke konci), to Palm Springs i tak
většinou ustojí díky charismatické dvojici Samberg – Milioti, která je velmi
sehraná, herecky přesná a umí své gagy i výrazovou mimiku perfektně načasovat.
Humor je místy docela drsný a sprostými slovy se též nešetří, ale nikdy to
nejde za hranu samoúčelných vulgarit za každou cenu nebo laciných nevkusných oplzlostí.
Na filmu je vidět, že jej dělali inteligentní lidé, jimž je vlastní vymýšlet
vtipy chytře a nápaditě a podávat je pak s vážnou tváří – producenty jsou
ostatně mimo jiné i zakládající členové komediálního tria The Lonely Island
(včetně Andyho Samberga), kteří psali skeče pro Saturday Night Life a kromě několika filmů mají za sebou hlavně
sérii legračních videoklipů k pětici vlastních hudebních alb. Ti si pak k
práci na filmu přizvali celovečerně debutující mladé talenty, režiséra Maxe
Barbakowa a scenáristu Andyho Siaru.
Okrajová přítomnost oscarového J.K. Simmonse ve vedlejší roli je pak dalším
pozitivem této sympatické, příjemné a odpočinkové letní komedie, která se krom
jiných úspěchů stala i nejdráž odkoupeným filmem v historii festivalu
Sundance a sesadila tak z trůnu Zrození
národa režiséra Natea Parkera, když pokořila jeho rekordních 17,5 milionů
dolarů za práva na distribuci o 69 centů. Což určitě není náhodná cifra a ke
stylu humoru tvůrců Palm Springs to
perfektně sedí.
Žádné komentáře:
Okomentovat