Český film Bourák už od pohledu
splňuje všechny předpoklady pro to, aby se z něj stal obrovský divácký
hit, který po více než dvouměsíční pauze spolehlivě přitáhne lidi zpátky do
kin. Natočil jej režisér Ondřej Trojan (Želary,
Toman) podle scénáře Petra
Jarchovského, s nímž spolupracoval už na snímcích Občanský průkaz a Pějme píseň
dohola. Do hlavní role obsadil svého bratra Ivana Trojana, přičemž ostatní
role svěřil dalším hvězdám a kvalitním hercům a herečkám, jako jsou Jiří Macháček,
Kristýna Boková, Kateřina Winterová, Petra Nesvačilová, Kryštof Hádek či
Jaromír Dulava. Celá ta věc má jedinou zásadní chybu – Bourák je totiž strašlivě špatný a nevydařený film a zcela bez
diskuze jde o doposud nejhorší Trojanův počin (resp. o nejhorší počin obou Trojanů
naráz).
Přestože Bourák zjevně měl být komedií,
tak není vtipný prakticky vůbec. Často se v něm dokonce vyskytují scény,
které neobsahují jediný vtip a patrně ani vtipné být neměly. Oproti tomu ty
pasáže, které asi vtipné být měly, vyznívají akorát tupě, trapně a křečovitě.
Kromě toho v celém filmu není ani jedna sympatická postava. Děj je zasazen
do fiktivního severočeského města zvaného Šlukdorf (Šluknov + Varnsdorf), jehož
všichni obyvatelé (včetně hlavních hrdinů) jsou buď zcela bez peněz, nebo
někomu peníze dluží, přičemž jde nejčastěji o mafiány, prostitutky nebo
gamblery závislé na hracích automatech.
Titulní Bourák je přezdívka hlavního hrdiny (Ivan Trojan), bývalého rocknrollového tanečníka,
který je dodnes posedlý Elvisem, starými auty a módou amerických padesátých a šedesátých
let. Před nějakými třiceti lety to byl frajer, ale dnes už je spíš k smíchu,
a kromě toho je sobecký, nezodpovědný a egoistický. Auta zjevně miluje víc než
svou rodinu, na kterou z vysoka kašle. Jeho žena Markéta (Kristýna Boková)
má stejné záliby a k manželovi obdivně vzhlíží a obhajuje ho, přestože
tento ji před zraky celého města podvádí. Jejich osmnáctiletá dcera Kamila
(Veronika Marková) pracuje u baru v herně, která patří místnímu mafiánovi
Bingovi (Jiří Macháček), jenž už dlouho zoufale miluje Markétu a řeší problém,
že mu město zakázalo provozovat výherní automaty.
Zápletky stojí zřejmě v první řadě na tom, že Bourák musí prozřít a
napravit se (nicméně se nenapraví, protože ke své ženě se vrátí až poté,
co ho milenka odkopne, načež mu manželka s radostí ihned odpustí) a že
Bingo musí sehnat i přes zákaz automatů peníze pro nějaké významnější mafiány
(od čehož se ale nakonec upustí, protože Bingo se v polovině filmu
zblázní, začne zabíjet lidi – počínaje svou ženou – a usmyslí si, že je
Markétin muž, načež se vydá bydlet k ní domů). Do obou zápletek pak vstupuje
i postava Kamily, která z duše nenávidí řidiče kamionu Dejvyho (Kryštof
Hádek). Když se přitom Dejvy objeví ve dveřích herny, tak po něm nejprve naštvaně
hodí popelník, ale hned v navazující scéně se s ním stejně vyspí (a
následně otěhotní).
V Bourákovi je špatně úplně
všechno a nabízí se otázka, jak mohl kdokoli připustit, aby to v takovéto
podobě vůbec dotáhl do kin. Odehrává se ve světě, který nemá vůbec žádnou
vnitřní logiku, a skoro všechno se v něm děje naprosto nahodile, tak jak
to tvůrcům zrovna přišlo pod ruku. Začíná to už prachbídně napsaným příběhem,
který evidentně nemá ujasněný ani žánr, ani volbu a míru stylizace a nadsázky, ani
motivace postav a způsob jejich chování a reagování na konkrétní situace, ani
dobu, v níž se má děj odehrávat. Producent a režisér Ondřej Trojan
chtěl dost možná natočit praštěnou komedii, která bude mít šmrnc a styl,
ale jeho snímku zoufale schází tempo a jakákoli jiskra a výsledek působí jako
umolousané pokračování Šakalích let
po třiceti letech, napsané a natočené nějakými amatéry, co zcela rezignovali na jakékoli
scenáristické poučky a alespoň základní režijní standard.
Jednotlivé dějové linie jsou vzájemně propojeny jen velmi vágně, vyprávěny
jsou mizerně a patrně měly být zastřešeny koncertem jakési fiktivní rocknrollové kapely
v čele s Matějem Ruppertem, který o nich vypráví a zpívá písničky
(ale vůbec to není konzistentní a působí to spíš jako obyčejná vycpávka, stejně
jako zbytečně dlouhá taneční vystoupení plná akrobatických čísel, během nichž byli
někteří herci viditelně nahrazeni svými dubléry). Americké retro prvky prosákly
částečně i do realizace filmu, takže třeba scény s ježděním v autech vznikaly
s využitím zřetelné zadní projekce. U jiných elementů však není moc
poznat, co všechno byl tvůrčí záměr a co pouhá řemeslná neschopnost – např.
scéna, v níž se má tanečnice rozeběhnout a skočit do náruče svého
partnera, leč ten ji nechytí a ona vletí do opodál stojícího narozeninového
dortu, skutečně vypadá, jako by ji natočili nějací filmařští začátečníci.
Film má necelé dvě hodiny, ale subjektivně to působí, jako by měl skoro
tři. Často se v něm vůbec nic neděje, jen se třeba jezdí autem, nebo někdo
auto opravuje, nebo se tančí. Do toho pak vstupují scény, u nichž nezbývá než
kroutit nevěřícně hlavou. Jen namátkou:
- Proč Bingo dobrovolně přenechá svou hernu a bar rodince alkoholických gamblerů, kteří mu chvíli předtím v téže herně vykradli kasu a brutálně přitom napadli Kamilu (která z toho nevyvodí žádné důsledky, přestože ji tam nechali ležet krvácející v bezvědomí na podlaze a utekli)?
- Proč jsou všichni mafiáni ve filmu (tři různé skupinky) ozbrojeni nanejvýš kulečníkovými tágy a golfovými holemi?
- Proč se v jednu chvíli Bourákovi magicky zjeví otylý a sešlý Elvis Presley (sám Ondřej Trojan) a vede s ním příšerně dlouhý noční dialog, v němž oba divadelně deklamují o tom, jaké vedli zpackané životy?
- Proč Kamila prodává na internetu výherní
automaty z Bingovy herny, ačkoli nejsou její (ale utržené peníze si přesto
nechá)?
Ondřej Trojan i Petr Jarchovský přitom mají za sebou jak leckteré zdařilé
filmy, tak i některé nezdařilé, leč Bourák
je naprosto zásadním a v kariéře obou pánů nevídaným úkrokem stranou do
jámy pekelné. Nic v něm nedává smysl, je podivně rozklížený mezi sociálním
dramatem a ztřeštěnou skoro-komedií s gangsterskými, groteskovými a
magicko-snovými prvky, snaživé herce utápí v nekonzistentní stylizaci jejich
zoufale napsaných postav a namísto humoru v něm figuruje jen toporná křeč
a puberťácké průpovídky typu „auto může být vojetý, ale holka rozhodně ne“.
Totální omyl, který neměl spatřit světlo světa. Nebo alespoň ne v tomto
stavu.
Fakt hroznej film. To jsem fakt nečekala. Nejlíp tam hraje "Kamila". Nejhorší je "Elvis". Film je fakt totální kravina, která nedává smysl.
OdpovědětVymazat