V souvislosti s tímto filmem se všude možně používá název „3Bobule“, leč na plakátu i ve filmu
samotném je použit název „3OBULE“. To
jen tak pro zajímavost.
Na začátek ještě malá rekapitulace. První Bobule (2008) vyprávěly o dvojici pražských podvodníků, kteří uprchnou
před svými pronásledovateli na jižní Moravu a objevují zde nejen půvaby přírody
a vinných sklípků, ale i místních pohledných vinařek. V praxi ale šlo v zásadě
jen o celovečerní reklamu na Mikulov a moravské vinice, doplněnou o kostrbatě
poslepované scénky a izolované hlášky, která pod záštitou letní oddychové komediální
pohody nabídla v podstatě jen hezky nasnímané nic s nesympatickými hlavními
hrdiny, hromadou pseudo-filozofování o víně a snůškou stereotypních klišé o
prosluněné moravské utopii coby krajině plné odpočinku, povolných žen a bodrých
stréců. Narychlo spíchnuté pokračování 2Bobule
(2009) k tomu všemu přidávalo ještě vedlejší postavy nájemného vraha a
členů mafiánské rodinky, přičemž ale v důsledku katastrofálního scénáře a vyloženě
odbyté režie znechutilo i většinu těch diváků, co měli tendenci předchozí díl obhajovat.
Zápletka třetího dílu spočívá v tom, že Honzovi s Klárou (Kryštof
Hádek a Tereza Ramba), kteří spolu čekají již třetí dítě, coby majitelům vinařství
podnikání příliš nevzkvétá a kromě partnerské krize a komplikací se zloději
hroznů tak řeší i problémy finanční. Na vinobraní za nimi pak přijede Honzův
kamarád Jirka (Lukáš Langmajer) s nabídkou pomoci, která má přijít od
slovenského podnikatele Mira (Braňo Deák). Ten má však s jejich vínem
nekalé plány (a ani Jirkovo svědomí se nezdá být úplně čisté).
Do děje plného klamání a podvodů pak vstupují ještě drobné podzápletky s moravskou
policií a s dětmi hlavních hrdinů, které ale vesměs nikam moc nevedou a
působí spíš výplňově. Stejný dojem vyvolávají i mnohé bezdějové záběry věnované
přeletům kamery nad sluncem zalitou krajinou, plkání o víně, náhodným zjevením
známých osobností a – v tom nejhorším případě – předvádění značky nějakého
sponzora.
Slabinou je i humor, který se ve filmu 3Bobule
téměř nevyskytuje. Spíš než na komediální strunu se totiž jeho tvůrci (v čele se
seriálovým režisérem Martinem Koppem, který předtím natočil Bajkery) snaží zahrát na strunu nostalgickou,
v rámci níž se vrací k motivům známým z předchozích dvou dílů a
zároveň mnohé scény podmalovávají jalovými vinařskými moudry zesnulého Klářina
otce, pronášené hlasem Václava Postráneckého, jemuž je snímek v závěru věnován.
Mezi kvalitativně silnější aspekty se tak kromě technické stránky filmu (líbivá
kamera, profesionálně zvládnuté svícení, písničkový soundtrack…) řadí už jen
výkony vcelku snaživých herců, jimž však do jisté míry podkopávají nohy charaktery
a chování jejich scenáristicky špatně ošetřených hrdinů.
Práce s postavami výrazně pokulhává především v tom, že všechny jejich
partnerské rozbroje a neshody, odvíjející se především od různých nedostatků mužů
(lhaní, nezodpovědnost, ješitnost, neustálé opíjení se), jsou najednou odpuštěny
a vyřešeny během posledních pěti minut, aniž by se kterýkoli z nich musel
příliš snažit o nápravu nebo alespoň svůj postoj jakkoli změnil. Stejně tak se
dá podivovat i tomu, proč postava ctižádostivé policistky (která je divákům z nějakého
obskurního důvodu poprvé představena nejprve nahá, jak vychází z koupelny,
a pak při oblékání před zrcadlem) naváže v závěru snímku vášnivý vztah s někým,
s kým v celém filmu prohodila asi jen dvě věty a prakticky neexistuje
důvod, jenž by takové vyústění ospravedlňoval.
Po jedenácti letech tak vstupuje do kin pokračování, které je i přes
veškeré výše zmíněné výtky z celé trilogie v podstatě nejlepší, ale skutečně
jen o chlup. Z velké části je to přitom zásluha vysoce kvalitního řemeslného
zpracování, protože z hlediska obsahu znamenají 3Bobule návrat k předešlým dílům zejména v tom smyslu, že
jsou v nich příběhová prázdnota a scenáristická hlušina opět marně vydávány za příznaky
oddychové nenáročné podívané s atmosférou ovíněné letní idylky.
Žádné komentáře:
Okomentovat