Satirický akční thriller Lov vypráví
o tom, jak se zhruba tucet lidí probudí v jakémsi lese, v němž jsou nejprve
vybaveni zbraněmi a následně se stávají lovnou zvěří pro bohatou smetánku,
která na ně pořádá hon. O jaké lidi jde, kým jsou loveni a za jakým účelem, se každopádně
ve filmu rozplétá až v jeho pozdějším průběhu. Snímek díky tomuto záměrnému
zatajování a pozvolnému uvolňování informací mate diváka hned na několika
úrovních a po určitou dobu jej dovádí k řadě falešných domněnek nejen
v rámci identity a osobního zázemí konkrétních postav, ale třeba i ohledně
toho, která z nich má ve filmu zastávat hlavní úlohu.
Pozoruhodná je na filmu Lov i
jeho nesnadná cesta k divákům. Studio Universal nejprve muselo dočasně zrušit
jeho reklamní kampaň a následně i americkou premiéru (loni v září), neb
toto období narušily střelecké útoky v Ohiu a v Texasu, což uvedení
filmu, jehož zápletka se točí kolem střílení lidí, moc pozitivně neprospělo. Nastalou
kontroverzi následně prohloubilo i to, že se do snímku nepříliš opodstatněně opíral
na Twitteru Donald Trump. Posunuté uvedení Lovu
do kin v březnu tohoto roku pak ve finále definitivně zhatila pandemie coronaviru,
takže v Universalu nakonec sáhli po řešení distribuovat jej pouze na
internetu.
Pověst ostré a netaktní satiry nicméně filmu nepřísluší – z hlediska satirického
obsahu Lov působí naopak poměrně mělce
a neodvážně, dokonce ani není namířen proti nikomu konkrétnímu. V zásadě jde
o pokračovatele snímků, jako jsou Nejnebezpečnější
hra z roku 1932 (v níž bohatý hrabě organizuje hon na lidi na svém
soukromém ostrově) nebo Hra o přežití
z roku 1994 (v níž čtyři bělošští boháči uspořádají ve Skalnatých horách
hon na svého černošského zaměstnance), akorát je zasazen do současnosti a je výrazně
komediálnější. Přitom nejenže naplňuje žánr ujeté akční zábavy (místy dost
krvavé a brutální), ale navíc jej, po vzoru výše zmíněných předchůdců, svým
společensky kritickým přesahem posouvá na další úroveň. Jeho zápletka o nic
netušících jedincích prchajících před svými lovci je totiž v podstatě jen pouzdrem
pro to hlavní, a sice pro metaforu ideologického boje mezi konzervativci a
liberály a pokroucenou optiku, skrz kterou na sebe vzájemně nahlížejí.
Film Lov se tudíž vysmívá spíš jen
určitým obecným polarizujícím jevům a trendům ve společnosti a ve veřejné diskuzi,
než konkrétním osobám. Byť proti sobě v základu staví konzervativce a
liberály, tak ani jednomu táboru moc nenadržuje – výrazné nedostatky totiž nachází
u obou. Na pohled v něm sice roli padouchů zaujímají vysoce postavení představitelé
kapitalistických a politických elit, zatímco jejich oponenti z řad nižší střední
třídy jsou naopak stavěni do pozice nebohých obětí, nicméně film obě skupiny
vykresluje zásadně jako karikatury zosobňující nejrůznější příslušné stereotypy.
První skupinu tvoří korporátní fanatici striktně dbající na politickou korektnost, kteří
ale zároveň pořádají tajný hon na všechny, kteří se jim z nějakého důvodu
znelíbí, a ve druhé skupině dominují nejrůznější xenofobové a rasisti, šiřitelé
konspiračních teorií nebo alespoň lovci nosorožců.
Díky této zvolené stylizaci a chytře vystavěné vypravěčské struktuře si Lov udržuje konstantní míru napětí, nezapomíná
ani na nečekané zvraty a momenty překvapení a humor těží zejména z absurdity
určitých situací, satirických dialogů a konfrontací lovců s jejich živými
terči, kteří je pozvolna obírají o iluzorní pocit převahy pramenící ze zdánlivě
promyšlených příprav. Díky řadě solidně vypointovaných scén a schopnosti diváka
neustále znejišťovat a sem tam jej i zaskočit něčím nepředvídatelným, lze Lov doporučit coby sympatický akční
thriller okořeněný černým humorem a drsnými výjevy, u nějž je akorát nutné
akceptovat jeho výjimečně dementní námět (proč bohatá elita riskuje vlastní
život v nesmyslně naplánované naháněčce ozbrojených protivníků, kteří
mohli být zlikvidováni daleko efektivněji a bez rizik) a relativně málo
sofistikované satirické rovině, která působí de facto jen jako adaptace vyhrocených
debat na sociálních sítích převedená do absurdní nadsázky.
Žádné komentáře:
Okomentovat