Dalším z filmů, jejichž březnová premiéra musela být posunuta kvůli
epidemii na květen, je britská adaptace románu Jane Austenové z roku 1815 s názvem
Emma. (s tečkou). Jeho hlavní hrdinkou
je dvacetiletá, bohatá a trochu domýšlivá Emma (Anya Taylor-Joy), která žije na
anglickém venkově někdy na počátku 19. století spolu se svým otcem (Bill
Nighy), navštěvovaná kamarádem z dětství Georgem (Johnny Flynn) a dalšími
lidmi z okolí. Přestože sama tvrdí, že na svatbu nemá ani pomyšlení, s oblibou
dělá dohazovačku jiným – ovšem tak, aby jejich spárování vyhovovalo hlavně jejím představám –
a zahrává si s jejich city tak dlouho, až se jí to vymstí.
Starších adaptací Emmy existuje
hned několik, přičemž nejznámější je pravděpodobně ta z roku 1996 s Gwyneth
Paltrow v hlavní roli. Nová verze je jiná především v tom, že její
tvůrci se rozhodli klasickou látku posunout do komediálnější polohy pomocí
sebe-ironické a mírně sebe-parodické roviny. Řeč je nicméně o humoru
mimořádně jemném a delikátním, budovaném povětšinou lehce podvratně komickým přístupem
k dobovým společenským konvencím a také tím, jak srandovně vypadají jednotlivé
postavy a jak přihlouple se tváří, zatímco s nucenou kultivovaností hovoří
košatým jazykem typickým pro vznešenější společenské vrstvy.
Pochopitelně jde ale zároveň o vizuálně působivou kostýmní dobovou podívanou,
což se od Emmy., zasazené do podobného
prostředí a časového rámce jako Pýcha a
předsudek či Rozum a cit, očekává
především. Za oku lahodícím obrazovým ztvárněním stojí přitom nejen kameraman
Christopher Blauvelt (Zmizení Eleanor Rigby, Devadesátky), ale i
skutečnost, že celovečerně debutující režisérka filmu, Autumn de Wilde, je
zároveň slavnou fotografkou. Spisovatelka Eleanor Catton, která pro Emmu. napsala scénář, zas pro změnu
debutovala jako scenáristka.
Příběh filmu sestává z různých více či méně poutavých izolovaných
scének, v čemž mírně doplácí na to, že se až moc drží knižní předlohy,
koncipované v podobném duchu. Ta stojí na konverzacích desítek postav
propojených spletitými vztahy a na složitých společenských intrikách v čele
s Emminými plány týkajícími se budoucnosti prosťounké schovanky Harriet
(Mia Goth) a řada epizodek slouží i k tomu, aby si v nich Emma uvědomila svou
aroganci a netaktnost svého manipulativního a povýšeného jednání.
Film tohle všechno pochopitelně zjednodušuje, ale zároveň se toho snaží vypustit co nejméně, následkem čehož se některé pasáže zdají být zkratkovité či mírně nadbytečné (např. když Emma nechtěně urazí sousedku a pak se jí jede omluvit) a některé postavy působí příliš jednorozměrně (Emmin otec, jakkoli je v podání Billa Nighyho přímo skvostný, nedělá v celém filmu skoro nic jiného, než že se tváří nevlídně a buduje kolem sebe hradby ze zástěn, aby se chránil před průvanem).
Film tohle všechno pochopitelně zjednodušuje, ale zároveň se toho snaží vypustit co nejméně, následkem čehož se některé pasáže zdají být zkratkovité či mírně nadbytečné (např. když Emma nechtěně urazí sousedku a pak se jí jede omluvit) a některé postavy působí příliš jednorozměrně (Emmin otec, jakkoli je v podání Billa Nighyho přímo skvostný, nedělá v celém filmu skoro nic jiného, než že se tváří nevlídně a buduje kolem sebe hradby ze zástěn, aby se chránil před průvanem).
Komediální rovina snímku, podpořená obsazením atypických tváří za účelem
přidání další humorné vrstvy, je nicméně subtilní natolik, že kdekomu klidně
může ujít, že šlo o záměr. Nechtěným vedlejším efektem je to, že většina
stěžejních postav nedokáže i navzdory velmi přesným hereckým výkonům svých
představitelů dostatečně upoutat diváka a přimět ho, aby mu záleželo na jejich
osudech. Podobně je na tom i film samotný, jemuž by prospělo buď ještě více
přitlačit na komickou strunu nebo vyniknout v konkurenci svých předchůdců ještě
nějakým jiným způsobem – třeba inovativnějším stylem vyprávění, tak jako se to
povedlo nedávno Gretě Gerwig s Malými ženami.
Žádné komentáře:
Okomentovat