Postava neviditelného muže, vědce, jenž se stal obětí vlastního
experimentu, má kořeny již v díle slavného spisovatele H. G. Wellse. Na
stříbrné plátno byl tento příběh adaptován ve třicátých letech ve snímku Neviditelný muž, známá je však i verze Paula
Verhoevena z roku 2000 s názvem Muž
bez stínu. Americký hororový thriller Neviditelný
však nemá příliš mnoho společného ani s jedním z nich – natočil jej podle
vlastního scénáře Australan Leigh Whannell, hororový scenárista sérií Saw a Insidious a režisér filmu Upgrade,
který v něm udělal z neviditelného muže vedlejší postavu a do pozice hlavní
role postavil ženskou oběť, která před ním prchá.
Hlavní hrdinkou je tedy Cecilia (Elisabeth Moss, známá především ze seriálu
Příběh Služebnice), která na začátku
snímku uteče od svého bohatého, leč tyranského, majetnického a psychopatického
manžela Adriana. Po pár dnech strávených v domě svých přátel se Cecilia dozví,
že Adrian po jejím odchodu spáchal sebevraždu, jejímu trápení však ta zpráva neulehčí.
Manželovu přítomnost stále cítí, a to zcela oprávněně. Jak se ukáže – dotyčný byl
vynálezce a expert na optiku a patrně přišel na to, jak udělat Cecilii ze
života peklo zcela nepozorovaně…
Pokud by to někomu z názvu filmu nedošlo, tak Adrian zkrátka přišel na
to, jak se udělat neviditelným, takže narafičil vlastní smrt a od té chvíle Cecilii
libovolně pronásleduje a všelijak terorizuje, což jí ale nikdo jiný nevěří,
takže ji ve finále mají všichni za bláznivou hysterku, jejíž manžel je jasně po
smrti a ona akorát trpí bludy. Z filmu se tím pádem stává hororové psychologické
drama o ženě neschopné se vymanit ze vztahu s neustále kontrolujícím a manipulativním
partnerem, přičemž motiv neviditelnosti slouží i ke zvýraznění „na pohled
neviditelného“ toxického chování, proti němuž se Cecilia, stejně jako leckteré
ženy ve skutečném světě, nedokáže postavit. Elisabeth Moss v roli zakřiknuté,
traumatizované, bojácné a psychicky zdeptané chudinky přímo exceluje, v čemž
je jí velkou oporou i Aldis Hodge coby kamarád, v jehož domě nalezne
Cecilia útočiště.
Leigh Whannell od začátku buduje napětí, což se mu daří zaprvé skrze téměř
bezbrannou a soucit vzbuzující hlavní hrdinku, o jejíž bezpečnost se dá
bát poměrně snadno, a zadruhé pomocí kamery, vyvolávající častým rámováním prázdného
prostoru nepříjemný dojem, že se v záběru každou chvíli něco přihodí (což
se ovšem stane málokdy). Psychologická hutnost a dusivost nicméně jde
časem trochu stranou s přibývajícími záhadnými nelogičnostmi, které nejsou
nikdy vysvětleny (např. když Cecilia utíká před neviditelným Adrianem, nastoupí
do taxíku a nechá se odvézt někam daleko, kde ji ovšem útočník dostihne během
několika málo minut), nehledě na to, že Cecilia opravdu nedělá nic moc proto,
aby jí ostatní tu historku o neviditelném a údajně nezesnulém muži uvěřili.
Na film Upgrade si pravděpodobně
leckdo vzpomene i při sporadických akčních scénách, po nichž snímek Neviditelný již poněkud přestane klást důraz
na psychologii postav a jejich tonutí v bezvýchodné situaci a stane se o
dost béčkovějším thrillerem plným zvratů, jež sice dost možná vrhají trochu
světla na některé nejasnosti, nicméně i tak film nijak nerozkrývá, co se
vlastně celou dobu v příběhu dělo a divák si to musí domyslet sám, bez
ohledu na to, jestli mu to bude dávat smysl nebo ne (včetně toho, kolik
neviditelných obleků je vlastně ve hře, po jakých trajektoriích se Adrian po
celý čas pohyboval a jestli se vážně každý den vracel k sobě domů nakrmit
svého psa).
Komorní napínavé tápání v nejistotě a prostoru po neviditelném
nepříteli každopádně snímku sluší o dost víc než mírně překombinované finále a
složité osnování plánů, k nimž se hrdinka v závěru znenadání uchýlí. I
přes herecké výkony a skvěle navozenou atmosféru může někomu vadit i příliš pozvolné
tempo mnohých scén, související možná i s celkovou laciností filmu. Na
druhou stranu, s vědomím toho, že rozpočet Neviditelného byl pouze 7 milionů dolarů, by skoro stálo smeknout
klobouk za to, že Leigh Whannell dokázat předvést za tak málo prostředků tolik
působivé muziky.
Žádné komentáře:
Okomentovat