Elitní voják Ray (Vin Diesel) je jednoho dne po návratu ze své poslední
mise unesen a zastřelen spolu se svou manželkou. Pak se probere se
ztrátou paměti ve speciální výzkumné korporaci, jejíž ředitel (Guy Pearce) mu
vysvětlí, že jej přivedl zpět k životu díky nano-technologiím, jež mu
vpravil do těla místo krve, a které jej činí výrazně silnějším a odolnějším
a navíc mu i střelhbitě léčí veškerá zranění. Když se mu paměť vrátí, vydá se
Ray pomstít smrt své ženy, pak ale zjišťuje, že vzpomínky na její zavraždění mu
byly pouze uměle implantovány a že ve skutečnosti je ředitelem korporace zneužíván
coby ultra-efektivní chodící zbraň určená k likvidaci jeho nepohodlných
konkurentů…
Bloodshot je v podstatě superhrdinský film (navíc
vznikl podle komiksové předlohy), leč je natočen spíš ve stylu různých techno-thrillerů
upozorňujících na nástrahy a následky zneužití moderních technologií. Natočil
jej coby svůj celovečerní režijní debut Dave Wilson (animátor a tvůrce
vizuálních efektů ve videohrách) podle scénáře Erica Heisserera (Příchozí, Nezvratný osud 5) a Jeffa Wadlowa (Kick-Ass 2, Fantasy Island).
Bohužel, jeho zřejmá režijní nezkušenost v kombinaci s nepříliš dobrým
scénářem (resp. zejména dějem a dialogy) mají na snímek ten efekt, že si jej
nelze příliš užít ani jako zajímavý superhrdinský sci-fi film, ani jako spotřební
zábavnou akční blbost.
Příběh totiž dává pramálo smyslu a je i docela hloupý (především motivace
záporáků pro jejich různé činy stojí dost na vodě), přesto se film bere
smrtelně vážně (téměř ani stopa po záměrném humoru nebo nadsázce) a snaží se
tvářit chytřeji, než ve skutečnosti je. Typicky dojde k nějaké situaci
plné debilních klišé, načež nějaká postava o chvíli později upozorní, že to
bylo debilní klišé, ale že to tak bylo schválně, protože šlo o součást nějaké
virtuální reality nebo něčího předem nacvičeného plánu. Potud v pořádku,
ale ony se pak podobně špatná klišé často vyskytují i ve scénách, které už
součástí ničeho takového nejsou.
Ve filmu se následně operuje s postavami bývalých vojáků s technologickými
transplantáty místo končetin a orgánů a s počítačovými hackery, kteří jsou
schopni díky zběsilému mačkání kláves obrátit každou situaci ve svůj prospěch
během pár vteřin. Naštěstí se nikdy zbytečně moc nevysvětluje, jak co z toho
má fungovat, na druhou stranu však třeba není příliš jasné, co všechno si ještě
může nano-roboticky vylepšený Ray dovolit a co všechno je schopen přežít.
Vykoupením by teoreticky mohly být akční sekvence, ale těch není nijak
zvlášť mnoho a navíc nejsou ani přes svůj silný vizuální potenciál schopny
dostatečně zaujmout – jsou totiž mnohdy rychle a nepřehledně stříhány, v důsledku
čehož dá docela práci rozpoznat, co přesně se v nich děje. O dost
pozoruhodnější jsou tudíž trikové sekvence, jež jsou realizovány velmi zručně,
ale zas nepředstavují ve svém rámci nic mimořádného.
Do značné míry tak snímek Bloodshot
táhne hlavně charisma Vina Diesela v hlavní roli, ale bohužel to samo o
sobě nestačí. Nehledě na to, že by jeho postavě pravděpodobně prospělo obsazení
někoho, kdo by jí dodal o trochu větší porci nadhledu, což ostatně platí i pro
celý film jako takový.
Žádné komentáře:
Okomentovat