Animovaný film Frčíme od studia
Pixar se odehrává ve fantaskním světě obývaném pohádkovými a mytickými bytostmi,
jako jsou elfové, víly, kyklopové a kentauři. V tomto světě kdysi vládla kouzla
a magie, jak ale přišla éra vynálezů a moderních technologií, tak se celá tato společnost
civilizovala až do té fáze, že připomíná náš současný svět. A v něm žijí
dva hlavní hrdinové, náctiletí elfové, jimž se dostane do rukou stará kouzelnická
hůl, díky níž by mohli vrátit na jeden den zpět mezi živé jejich otce, který
předčasně zemřel, když byli malí.
Děj následně spočívá v tom, že oba dospívající kluci úspěšně přičarují
jen spodní polovinu otcova těla (kterou pak s sebou až do konce filmu tahají na
vodítku) a jelikož k dokončení kouzla potřebují magický krystal, tak se
vydají jej hledat na dobrodružnou výpravu, na níž je jim v patách policie
i starostlivá maminka (a mají na to jen 24 hodin, jinak otcovy nohy zmizí a oni
svou příležitost spatřit jej celého propásnou). A při trénování kouzel a prokazování
odvahy samozřejmě oba hrdinové posílí i své bratrské pouto…
Jde tedy o příběh poměrně přímočarý a jeho hrdinové mají navíc celou misi
usnadněnou tím, že mladší z nich má na kouzlení s čarodějnou holí
přirozený talent, takže mu jde kouzlit velmi snadno, a ten starší je zas
expertem na jakousi společenskou hru ve stylu Dračího doupěte, jíž
s oblibou hraje, a která je údajně autenticky navržena podle historických
reálií jejich světa, což při hledání krystalu přijde výrazně k užitku. Byť
se tedy oba bratři musejí během nadcházejícího závodu s časem potýkat
s lecjakými překážkami, tak těmi největšími jsou jim především nedostatek
sebevědomí a trocha vzájemné řevnivosti.
Film oplývá nostalgickými tématy, ať už je řeč o oprašování minulosti ve
světě, který při spoléhání na nové technologie vytlačil tradiční postupy na
okraj, nebo o vzpomínání postav na idealizovaného otce či na dávné časy. Mohlo by
se tudíž zdát, že centrální emotivní rovinou snímku bude ona touha hrdinů prožít
s tátou vzácné společné chvíle, jež s ním neměli šanci strávit v dětství,
ve skutečnosti je jí však samotný průběh sbližování obou bratrů, kteří si přes všechny
fyzické i charakterové odlišnosti musejí dojít k uvědomění toho, co je spojuje.
Zlatý hřeb v tomto směru představuje citlivě pojatý závěr filmu, v němž
se odrážejí reálné prožitky režiséra Dana Scanlona (Univerzita pro příšerky), který se svým starším bratrem též přišel
v útlém věku o otce.
I přes znatelný osobní vklad a poutavý námět však film Frčíme ani zdaleka nedosahuje kvalit některých starších děl od
Pixaru, protože je oproti nim až příliš obyčejný, jednoduchý a skoupý na
originální nápady. Například kombinování fantasy elementů s prostředím moderního
velkoměsta vyčichne hned po pár prvních minutách, kdy film po hbitém úvodu představí
jednorožce, obvykle prezentované v podobě majestátních čarokrásných
stvoření, coby špinavou havěť přetahující se u popelnic o odpadky, ale dál už pak
nic ani srovnatelně legračního nenabídne.
Z příběhu není jasné, kolika let se jeho postavy dožívají a jestli
jejich přerod z prakticky primitivní společnosti do bodu, kdy cvičí před
televizí aerobik a používají chytré telefony, trval několik století nebo jen
několik desetiletí. Film se prostřednictvím teenagerské dvojice hrdinů natolik
upíná k vidině otcova návratu, že opomíná poněkud nedoceněnou postavu za všech
okolností podporující a milující maminky. Další vedlejší postavy zahrnují mimo
jiné policistu-kentaura, motorkářský gang pankáčských víl nebo bájnou bestii mantikoru
přeonačenou do podoby provozovatelky rodinné restaurace, z nichž sice žádná
není k zahození, leč tvůrci se s nimi bohužel nezmůžou na víc než na pár
hrátek se stereotypy a průměrné groteskové gagy. Hlavní hrdinové i jejich pouť jsou
navrženi takovým způsobem, že lze předem snadno odhadnout, k jakým životním
ponaučením snímek ve svém průběhu dospěje.
I přes tyto výtky však nelze pominout fakt, že v konkurenci rodinných animovaných
filmů snímek Frčíme pořád představuje
solidní nadprůměr, jenž úspěšně propojuje zábavu i dojetí, elegantně pracuje s většinou
motivů a rekvizit, k příběhu dokáže upoutat pomocí vhodně zvolených
dobrodružných elementů a ke svým postavám a jejich komplexním osobnostem přistupuje
s pečlivostí a až rodičovskou něhou. I díky tomu je výsledkem převážně zdařilá
podívaná, za kterou by se u Disneyho nebo u Dreamworks rozhodně nemuseli
stydět, nicméně studio Pixar, z něhož vzešly zcela výjimečné a jedinečné klenoty
jako Úžasňákovi, Hledá se Nemo, Ratatouille
či V hlavě, už mnohokrát dokázalo
uspokojit i podstatně větší nároky.
Žádné komentáře:
Okomentovat