Aninka (Anastasia Chocholatá) je prosté děvče, které se na statku po rodičích
stará o své dvě starší zpovykané sestry. Pak náhodou políbí nalezené havraní
pírko, načež se z opodál stojícího havrana stane princ Vítek (Petr Urban)
a Anince vysvětlí, že ho do havraní podoby zaklela zlá čarodějná princezna (Sara
Sandeva), s níž se odmítl oženit. Když pak zlomyslné sestry Aninku
s princem načapají, tak pírko zlomí a princ zmizí neznámo kam. Naštvaná Aninka
sestry opouští a vydává se do světa prince hledat, aby jeho prokletí zlomila.
Zakleté pírko je nová pohádka Zdeňka Trošky (napsaná v tandemu
s jeho stálým spolupracovníkem Markem Kališem). Že jde o pohádku Zdeňka
Trošky, jde neomylně poznat už od prvních záběrů – na pohádky zasazené do
prostředí malebných jihočeských vísek a tamních rozkvetlých luk a zlatavých
ječmenových polí má ostatně patent už delší dobu, stejně jako na mimořádný
důraz na lidovost, v pozitivním i negativním smyslu slova. Zároveň herce s oblibou
navádí k hysterii, přehrávání a infantilní stylizaci balancující na hraně
trapnosti.
Děj Zakletého pírka je poměrně
jednoduchý (což ještě neznamená, že je zároveň smysluplný a koherentní) a
v podstatě stojí na putování hlavní hrdinky z místa na místo, přičemž
ji po celou dobu doprovází vodník (Lukáš Pavlásek), který se k ní hned
zkraje cesty přidá, a spolu pak potkávají všelijaké další postavy a přicházejí
k nejrůznějším předmětům, jež se později ukáží být užitečnými.
Jak tomu ale u Zdeňka Trošky často bývá, jeho postavy se málokdy dostanou
za hranici personifikovaných stereotypů a plochých karikatur – a v případě
Zakletého pírka na tom bohužel nejsou
o moc lépe ani hlavní hrdinové. Nosnou zdí celé pohádky má být kamarádský vztah
Aninky s vodníkem, avšak jedinou charakteristikou Aninky je
v podstatě to, že je dobrosrdečná a trochu naivní (a v průběhu filmu musí
několikrát prokázat svou odvahu a odhodlání, přičemž je ale zároveň lehce
manipulovatelná a nechává se sebou snadno zametat), a vodník je na tom coby
přátelský exot se zlatým srdcem, plnící úlohu komického společníka, dost
podobně.
Co však oběma postavám výrazně pomáhá, je herecké obsazení – Anastasia
Chocholatá dohání mnohé přirozeným půvabem a nenucenou roztomilostí a Lukáš
Pavlásek se pro role legračních trotlů zřejmě narodil (ačkoli zpívat by vážně
nemusel). Herecké výkony protagonistů ve vedlejších rolích za nimi ovšem již výrazně
zaostávají (s výjimkou poměrně sympatické mini-role Marka Lambory) a v některých
případech se navíc pohybují i v extrémních polohách unylé topornosti (Sara
Sandeva v záporné úloze) a nesnesitelné otravnosti (Šárka Vaculíková a
Lucie Polišenská v rolích Aninčiných sester). Částečně je nicméně na vině i
jednorozměrnost jejich postav (třeba princ Vítek je v podstatě pouze pasivní
loutkou v moci čar a kouzel a Aninka se do něj zamiluje patrně jen díky
tomu, že je pohledný a vypadá vznešeně).
Jinak příběh filmu je v podstatě splácaný z namátkou volených pohádkových
motivů a chatrně poslepovaných scének s místy poměrně vysokou úrovní
bizarnosti, díky čemuž je sledování Zakletého
pírka celkem zábavné, byť asi z jiných důvodů, než jaké byly tvůrci
zamýšleny (kompletní děj je pro zvědavé zájemce popsán na úplném konci recenze).
Jeho podstatná část je postavena na nahodilém chování postav, jež putují
pohádkovým krajem jen s mlhavou vidinou nějakého cíle a jejichž osudy se
odvíjejí téměř výhradně od toho, koho cestou potkají a jaké předměty obdrží.
Většina filmu navíc sestává z toho, že Aninka a vodník chodí lesem a
po polích a povídají si a upřímně řečeno se toho jinak moc neděje – takže děj
je nastavován různým zpíváním a dějovými odbočkami, které nejsou pro hlavní
příběhovou rovinu nijak zvlášť důležité, leč spálí se při nich vždy alespoň pár
minut, díky čemuž pohádka dosáhne na celovečerní stopáž. V jednu chvíli se
např. oba hlavní hrdinové dojemně a se slzami na krajíčku rozloučí, že si půjdou
každý zas svou cestou, ale hned v následující scéně se vodník
k Anince opět připojí s tím, že ji přeci nenechá jít samotnou.
Vzhledem k rozvleklosti některých nepříliš podstatných pasáží je pak
docela na pováženou, že leckteré z hlediska příběhu klíčové sekvence jsou
naopak mimořádně zestručněny – např. Aninka a princ Vítek se do sebe zamilují
doslova na první pohled a závěrečných zhruba deset minut se dokonce odehraje
v takové zbrklosti a shonu, že jejich jakákoli potenciální dramatičnost a
osudovost zcela mizí a je nahrazena nechtěnou směšností (nehledě na nízkou úroveň
několika výrazných digitálních efektů).
Další podivností je archaická mluva postav, deklamovaná herci způsobem,
jenž dělá ze Zakletého pírka místy až
parodický zážitek na úrovni Pytlákovy
schovanky. Ten pak ještě umocňuje ta skutečnost, že některé dialogy se zjevně
mají rýmovat (z nějakého důvodu však pouze občas), takže sem tam některý z hrdinů
pronese nějakou kostrbatou hloupost, jen aby dodržel rým (celkem zbytečně). A
co se týče hudby, tak Aninka s vodníkem v průběhu filmu nejméně
čtyřikrát zazpívají lidovou písničku Pod našima okny (naštěstí ne celou), jejíž melodie zní i jako hlavní hudební
motiv na soundtracku, což může člověka po určité době snadno dovést k šílenství.
Na druhou stranu, díky poměrně funkční kamarádské dvojici hlavních hrdinů a
několika dalším pozitivům, není Zakleté
pírko rozhodně žádnou katastrofu a v rámci pohádkové tvorby Zdeňka
Trošky představuje de facto průměrný standard, který příliš nenadchne, ale ani
vyloženě neurazí (tak jako Strašidla)
a neunudí (tak jako Čertova nevěsta),
což už je v podstatě úspěch samo o sobě. Bylo by však příjemnější, kdyby
ta pohádka byla kromě toho také aspoň trochu konzistentní a soudržná, kdyby
její děj dával větší smysl a kdyby byla legrační a zábavná víc záměrně než
nezáměrně.
SPOILER--SPOILER--SPOILER--SPOILER--SPOILER--SPOILER-- SPOILER--SPOILER
Následující text je určen pouze těm čtenářům, kterým nevadí, že jim v něm
bude vyzrazen kompletní děj pohádky Zakleté
pírko, jenž považuji za velmi nepodařený, nahodilý a místy i dost podivný a
přijde mi příhodné se o něj podělit, aby nás víc nad ním mohlo kroutit hlavou.
Takže. Aninka se vydává na cestu pouze se zlomeným havraním pírkem v kapse
a o princi Vítkovi ví pouze to, že pochází z Heřmánkového království (ale
netuší, kde leží a ani si nemůže být jistá, jestli Vítek zmizel zrovna tam). Za
celý film nepotká nikoho, kdo by o tomto království byť slyšel, natož aby
věděl, kde se nachází.
Po chvíli chůze narazí Aninka na hospodského, který polapil vodníka, a
rozhodne se vodníkovi pomoct utéct. Vodník se pak k Anince přidá, protože
prý mají stejnou cestu (aniž by se zdálo, že vodník měl vůbec někam namířeno).
Posléze vodník prozradí, že se mu moc líbí hospodského dcera, které chodil
zpívat pod okna, a proto se ho hospodský snažil chytit. Aninka naučí vodníka
novou písničku, aby s ní mohl získat dívčino srdce. Hospodského dcera
nicméně ve filmu vůbec nevystupuje, takže ta písnička přijde vniveč.
Aninka s vodníkem dojdou do hrabství, jehož mladý hrabě nedávno
ztratil chuť do života, což zřejmě souvisí s tím, že z nedaleké skály
přestala téct voda života, která tam do té doby tekla. Aninka se k té
skále vydá, strčí do ní leknín, který jí vodník dá, a pronese zaklínadlo, které
jí vodník napoví, načež voda života začne znovu téct. Hraběte to rozveselí a
uzdraví se. Nabídne Anince sňatek, ale ta ho s myšlenkami na Vítka
zdvořile odmítne, a tak jí hrabě dá alespoň řetízek na památku a lahvičku živé
vody na cestu. Zároveň se ukáže, že tok vody života svými kouzly zastavila
patrně ta samá zlá princezna, která očarovala i Vítka, a kterou si hrabě též
odmítl vzít za ženu.
Aninka s vodníkem přespávají v lese, načež ji vodník přemění
kouzlem na rybu, odnese ji do rybníka a nějakou dobu s ní plave, aby jim
tím zkrátil cestu. Ráno je Aninka překvapená, že se probudila někde jinde a
vynadá vodníkovi, že ji na tu rybu proměňoval. Po zbytek filmu už vodník tuto
schopnost znovu nepoužije (akorát sem tam přemění sám sebe v žábu).
Pak Aninka a vodník dojdou k chaloupce uprostřed lesa, kde Aninku
přivítá jakási babička a nechá ji u sebe přespat, zatímco vodník, přeměněný
v žábu, vše nenápadně pozoruje. Najednou se u babičky objeví zlá princezna
a ukáže se, že je ve skutečnosti její dcerou – přičemž její matka je ve
skutečnosti taky zlá čarodějnice a obě touží po nadvládě nad světem. Princezna matce
vysvětlí, že to ona přičarovala Vítka zpět na zámek (takže jeho zmizení
v úvodu filmu nijak nesouviselo se zlomením pírka a šlo pouze o shodu
náhod), zbavila ho jeho havraního prokletí a místo toho ho očarovala, aby
ztratil paměť a zamiloval se do ní (není však jasné, proč tuto strategii
nezvolila hned napoprvé). Pak předá matce do úschovy své srdce (rudě zářící
skleněný šperk) a matka slíbí, že ho schová na nejbezpečnější možné místo, kam
by se nikdo nikdy neodvážil.
Vodník na sebe v podobě žáby krátce poté neopatrně upozorní, a byť se
mu podaří utéct, tak dostane polenem do hlavy, načež zapomene většinu toho, co
před chvílí viděl. Aninka druhý den babičce poděkuje za nocleh a
z vděčnosti jí dá řetízek od hraběte – načež babičce dojde, že to Aninka
vyléčila mladého hraběte, a dá jí na cestu chleba. Vodník Aninku před chlebem
varuje, protože má zlé tušení, že to s ní ta babička nemyslela dobře.
Pak si Aninka vzpomene na zlomené havraní pírko a povzdychne si, jak by
bylo super, kdyby jí to pírko ukazovalo cestu k Vítkovi, načež pírko skutečně
ožije a začne samo od sebe poletovat. Pak ale spadne do rokle, kam se Aninka
s vodníkem vydají, načež to začne být opravdu bizarní:
- V rokli je kdákající husa, načež se ukáže, že vodník rozumí řeči zvířat a pronese cosi o tom, že kdosi se ocitl v pasti. Potom huse poděkuje a s Aninkou v závěsu odejde.
- Za rohem vodník vysvobodí sovu, která tam byla chycená za mřížemi, a zeptá se jí, jestli ví něco o Heřmánkovém království. Sova nic neví, ale poradí vodníkovi, aby se šel projít kolem nedaleké věže.
- Aninka mezitím narazí na partu loupežníků, kteří lapili nebohého kupeckého učně. Pokusí se ho zachránit, leč loupežníci je oba chytí a Anince seberou její chleba, kterým se hned začnou všichni ládovat, načež se z nich stanou kameny (takže ten chleba byl opravdu očarovaný zlou kletbou).
- V tu chvíli se znovu objeví vodník s jakýmsi prstenem, který nalezl během procházky kolem věže, a dá ho Anince.
- Zachráněný učeň dovede Aninku s vodníkem do nedalekého království, načež se ukáže, že jde o Heřmánkové království, které bylo tudíž celou dobu za rohem. Svatba Vítka a zlé princezny je shodou okolností slavnostně oznámena v okamžiku, kdy Aninka do království vstoupí.
- Z loupežníků už jsou patrně navždy
kameny.
Aninka uplete z kytiček věnec a sedne si s ním poblíž zámku.
Okolo jdoucí zlá princezna jí věnec pochválí a všimne si prstenu, který je prý
její, protože ho nedávno ztratila. Aninka jí ho vrátí pod podmínkou, že jí
princezna zprostředkuje setkání s Vítkem, s čímž princezna souhlasí.
Vítka ale před domluveným setkáním kouzlem uspí, takže Vítek celé setkání s Aninkou
prospí a o tom, že u něj někdo byl, si po probuzení všimne až díky kytičkovému
věnci s pírkem, který mu Aninka zanechá ležet v klíně.
Aninka pláče, že je vše ztraceno, ale vodník vytasí eso z rukávu a
odvede Aninku kamsi do lesa, kde ji ponechá s tím, že dál už musí sama.
Aninka poté vejde do starého kostela obývaného přízraky (bytosti zahalené do bílých
prostěradel) a s démonickým oltářem, v němž se nachází ukryté srdce
zlé princezny (hlídá ho had, ale ne moc dobře). Aninka srdce vyloví, načež se
objeví zlá princezna a za navrácení srdce Anince slíbí hory doly. Aninka se už
chystá srdce vrátit, když v tom jí ho vyrazí z ruky jeden z přízraků.
Srdce se rozbije a zlá princezna umírá v plamenech. Ukáže se, že oním
přízrakem byl přestrojený vodník, který po úrazu hlavy přeci jen nezapomněl
z rozhovoru princezny s její matkou úplně všechno, ačkoli ani tak
není jasné, odkud se o lokaci úkrytu dozvěděl, protože o tom řeč nebyla. Nebo
odkud vzal prostěradlo a jak se mu podařilo nepozorovaně vetřít mezi přízraky.
Vítek si po smrti princezny vzpomene na Aninku a začne ji hledat. Jak se
Aninka s vodníkem vracejí do zámku, zjeví se před nimi princeznina matka,
zlostně mrští po Anince ohnivou kouli a zasáhne ji s ní do tváře. Druhou
ohnivou kouli mrští po Vítkovi, který se k ní řítí z druhé strany,
ale ten kouli odrazí svým mečem zpátky na čarodějnici a zabije ji. Pak se vrhne
k Anince, která vypadá jako mrtvá, ale probere se, když jí Vítek vyléčí
šrám v obličeji pomocí živé vody od mladého hraběte, kterou vodník vyloví
z kapsy.
Takže všechno šťastně skončí a se všemi to dobře dopadne. Až na zlou
princeznu a její matku, na Aninčiny sestry, které jsou bez Aninky doma na
statku zcela neschopné a zoufalé, a na loupežníky, z nichž jsou kameny už
zřejmě napořád.
Pecka! Uválim brko a ten popis děje si dám ještě jednou a připraven. Slušný da da! :-D
OdpovědětVymazat