Třetí Mizerové se vrací do kin po
sedmnácti letech od druhého dílu, tentokrát bez účasti režiséra Michaela Baye
(když nepočítáte jeho jedno krátké cameo), ale stále s producentem Jerrym
Bruckheimerem a hvězdnou dvojicí Will Smith a Martin Lawrence v hlavních
rolích.
Čas je neúprosný, takže policista Marcus (Lawrence) již silně zvažuje
odchod do penze, zatímco jeho kolega Mike (Smith) by nejradši honil zločince až
do skonání věků. Myšlenky na důchod však musejí být odloženy, když z vězení
uteče mexická čarodějnice (ano, čarodějnice) a zosnuje se svým synem vražedný
plán pomsty, v němž jako jedna ze zamýšlených obětí figuruje i Mike, jenž
se před lety zasloužil o smrt jejího manžela – mexického drogového krále.
Will Smith je po těch sedmnácti letech přitom pořád hvězdou akčního žánru a
je v perfektní formě, zatímco Martin Lawrence přesedlal spíš na laciné
černošské komedie a akční scény v jeho podání již nepůsobí příliš
věrohodně. Filmaři se naštěstí ani nesnaží nic zastírat a schválně ho v akčních
sekvencích nechávají být pozadu, stěžovat si na nedostatek dechu a bolavé nohy,
případně i pouze stát poblíž dění v úloze komentujícího pozorovatele.
Dialogy obou hrdinů se ostatně i mimo akci často stáčí k úvahám nad
jejich věkem a tím, čím si barví šedivé vousy – přesto se je tvůrci po vzoru
předchozích dílů zároveň snaží vykreslit jako neuvěřitelně cool borce, kteří
hned v úvodu podstupují brutální akční honičku napříč městem
s policejním konvojem za zády, během níž několikrát ohrozí bezpečnost
svojí i mnohých nevinných civilistů, jen aby se vzápětí ukázalo, že se akorát
snažili dostat včas do porodnice, kde zrovna rodí Marcusova dcera.
Těmi tvůrci je režisérská dvojice belgických filmařů s marockými kořeny
Adil El Arbi a Bilall Fallah (plus trojice scenáristů), kteří celkem zdárně
navazují na Michaela Baye (nebo např. na několik posledních pokračování Rychle a zběsile) v představě o
tom, jak by měl vypadat popcornový hollywoodský akční film se spoustou honiček,
přestřelek, sexy žen a mužů a scénou policejního zátahu na diskotéce. Takže
vhodně zvolené songy patřičně duní, akce je hbitě stříhaná, efektní kamera se
opájí naleštěnými kapotami, zbraněmi a explozemi a Will Smith si vozí
v autě granátomet, protože může. Není to moc moderní ani nové a vedle Mizerů 2 to působí jako jejich slabší
odvar, ale i tak je to pořád zábava, která nikdy nestojí na místě dost dlouho
na to, aby začala nudit.
Nicméně, kdykoli akce ustane, tak ji má tendenci nahradit humor – a na ten
zmíněná režisérská dvojice, jakkoli perfektně zvládá akční scény, talent
bohužel nemá. Opravdu povedené vtipy se dají spočítat na prstech jedné ruky
(mrtvola na autě), jinak se ale humor spíš míjí účinkem. Totéž platí i pro
vedlejší postavy členů specializovaného policejního komanda, kteří
s hlavními hrdiny spolupracují – v akčních pasážích má jejich
přítomnost rozhodně své opodstatnění, leč kdykoli mají posloužit v rámci
nějaké komické situace či komediálního verbálního konfliktu, tak akorát třou
bídu s nouzí. No a záporáci jsou poměrně tuctoví, a co se té čarodějnice týče, tak na nějakou magii raději rovnou zapomeňte.
Mizerové navždy každopádně splňují to, co lze čekat od akční
komedie pokračující ve šlépějích Michaela Baye, tedy nostalgický návrat k sérii a adrenalinový akční výplach s pokulhávající logikou, leč dostatkem efektního pozlátka, jímž se celkem daří
zaplácnout nedostatky na jiných místech. Ale ten čtvrtý díl, k němuž je v závěru
opatrně našlapováno, by už vznikat opravdu nemusel.
Žádné komentáře:
Okomentovat