Český konspirační thriller Daria
působí, jako by byl vytvořen náhodným generátorem zápletek ve spolupráci
s náhodným generátorem dialogů. Není divu – za jeho otřesným scénářem
totiž stojí Daniel Miňovský, scenárista filmů Prázdniny v Provence a Řachanda.
Zároveň jde o celovečerní režijní debut na reklamách a videoklipech odchovaného
režiséra a producenta Matěje Pichlera, který se rozhodl snímku vtisknout
výraznou stylizaci a vizualitu hollywoodských akčních thrillerů. Výsledek je
neuvěřitelně špatný, bizarní a debilní, tak moc, že je vlastně docela zábavné se
na něj dívat. Neustále se v něm totiž děje něco nesmyslného nebo
praštěného a představitelkou titulní role Darii je pohledná mladá herečka
(Klára Miklasová), která je v něm několikrát nahoře bez. Tím pozitiva
končí.
Patrně jde také o film s největší frekvencí šťastných náhod a shod
okolností za mnoho posledních let, snímek je jimi totiž protkán od začátku do
konce. Jeho hlavní hrdina, mladý psychiatr Marek (Jaromír Nosek) bydlí se svou
matkou (Jana Šulcová), která je zároveň jeho zaměstnavatelkou (v psychiatrické
léčebně) a zároveň přednáší o psychiatrii na vysoké škole, kde Marek studuje. A
shodou okolností se právě v léčebně jeho matky ocitne dívka Daria, se kterou
byl Marek pár dní předtím jednou na rande, a která se mu od té doby přestala
ozývat. A pro jejíhož otce shodou okolností pracuje Markův kamarád Tomáš,
s nímž se Marek mimochodem seznámí tak, že je Tomášem náhodně osloven
někde na ulici se slovy: „Ahoj, já jsem Tomáš, ale přátelé mi říkají Taz,
nepůjdeš na pivo?“ A Marek bez řečí jde…
Děj se následně točí kolem toho, že Daria je paranoidní, protože slyší u
sebe doma divné zvuky, cítí se být pozorována a myslí si, že její nedávný
vyhazov z farmacie nějak souvisí s jakýmsi spiknutím, namířeným proti ní
(a také se jí zdají divoké sny, v nichž je v pekle znásilňována
démony). Následně se ukáže, že Daria je skutečně kdovíproč bedlivě špehována nějakými
tajnými agenty, a tak se musí i s Markem skrývat v bezpečí na
vzdáleném koňském ranči, v jehož tajném podzemí žije mimo jiné steampunková
komunita pěstitelů rostlin, šílený expert na bio-chemii (Jiří Schmitzer), kupa
dětí a slepá služebná.
Vtip je v tom, že ve filmu Daria
NIC NEDÁVÁ SMYSL. Neustále se
v něm objevují nové a nové postavy, o nichž není zřejmé, co vlastně mají
být zač a jestli jde o agenty farmaceutické lobby, nějaké mafiány nebo
policajty v utajení. Dialogy postav loví bobříka nonsensu a celé je to
vyprávěné a natočené příšerně zmateně a pomateně a nedá se v tom vyznat.
Na konci filmu je sice vysvětleno (ve stylu deus ex machina), že všechno bylo
ve skutečnosti jinak, leč i to nové vysvětlení je zcela nesmyslné a plné
nejasností a nedostatků.
Film je navíc prošpikován i různými narážkami a drobnostmi, jejichž
signifikance je však pro příběh filmu a jeho interpretaci zcela neznámá – byt
hlavní hrdinky je např. náhodou označen stejným číslem jako pavilon
psychiatrické léčebny, do nějž byla umístěna, ale co z toho má vyplývat
(pokud vůbec něco a nejde jen o nějaký vtípek), není vůbec jasné. A takhle je
to ve filmu Daria skoro se vším.
Mimochodem, ve filmu vystupuje i několik zahraničních herců, kteří jsou
nadabovaní do češtiny, a to dost mizerně. Na pár chvil se tu objeví i Norbert
Lichý a Karel Dobrý, ale ani jeden z nich nestráví na plátně víc než
minutu.
Vznik filmu podpořil mimo jiné Státní fond kinematografie, za což jsem byl
připraven fondu spílat, ale pak jsem si uvědomil, že kdyby za mnou přišli
filmaři s tím, jestli přispěju na jejich český mysteriózní noirový
steampunkový konspirační thriller, v němž bude sex s démony, drsní ranaři
z Jižního Města, zlé farmaceutické společnosti a blázni řečnící o blížící
se apokalypse, tak bych jim asi přispěl taky. Akorát ten scénář vážně mohl
napsat někdo alespoň trochu kompetentní.
Tvůrci totiž rozhodně umějí natočit efektní záběr, psychedelicky sestříhat
občasný flashback, tuhle použít stylovou animovanou vsuvku a támhle vložit řízný
song do podkresu. Ale úroveň jejich vypravěčských, scenáristických a
dramaturgických schopností se pohybuje v záporných hodnotách, kvůli čemuž Daria působí jako extravagantní cvičení
v chaosu a nahodilosti, vydávané za thriller o tenké hranici mezi realitou
a konspirací, resp. šílenstvím a normálností. Záměrem tvůrců údajně bylo
natočit něco jiného, než co se u nás běžně točí. A to se jim bezesporu povedlo,
byť však asi jinak, než zamýšleli.
A to jsem se bál, že moje recenze bude příliš ostrá :-)
OdpovědětVymazatPane Vargo,kolik filmů jste natočil Vy?
OdpovědětVymazatNic neumíte,nejste kreativní.
Tak psaní recenzí je také kreativní proces, ne?
VymazatKolik jste jich napsal Vy?