Co se poslední trilogie Star Wars
týče, tak Epizoda VII: Síla se probouzí
(režie J.J. Abrams) byla sice v podstatě jen reminiscenčním festivalem
nostalgie, leč s dobře vyprávěným klasickým příběhem a silnými postavami. Oproti
tomu Epizoda VIII: Poslední z Jediů
(režie Rian Johnson) na nějakou nostalgii, staré pořádky a divácká očekávání kašlala
a troufla si být v rozvíjení děje i v práci s leckterými motivy skutečně inovativní,
radikální a odvážná.
Devátou a zároveň poslední epizodu Star
Wars nyní natočil opět J.J. Abrams, který se tudíž ocitl v nelehké pozici.
Chopit se režie závěrečného dílu trilogie a zároveň celé ságy Star Wars a navázat přitom na předchozí
díl režírovaný jiným člověkem tak, aby byl výsledek co nejvíce uspokojivý, byl totiž
úkol zatížený enormní mírou zodpovědnosti a tlaku nejen ze strany studia a producentů,
ale i ze strany fanoušků rozdělených do dvou válčících táborů, z nichž v jednom
předchozí epizodu milují a v druhém ji nenávidí.
J.J. Abrams to mazaně vyřešil tak, že některé elementy osmé epizody
prakticky ignoroval (např. romantickou linii mezi Finnem a Rose, kteří se k sobě
najednou chovají, jako by se neznali, nehledě na to, že Rose se navíc ve filmu téměř
nevyskytuje) a místo toho hned zkraje do příběhu zahrnul NOVÉHO HLAVNÍHO
ZÁPORÁKA, který v předchozích dvou dílech nebyl a ani se v nich jeho
nástup na scénu nedal předem předpokládat. A pokud se vám na předchozí epizodě
líbila její rozvětvená vyprávěčská struktura, progresivita a vizionářský
přístup, tak po tom není v deváté epizodě ani památky – ta se naopak opět nese
v nostalgicky sentimentálním duchu epizody sedmé (aby ne, když ji
režíroval ten samý člověk), působí jako velmi opatrná a bezpečná sázka na
jistotu a i její děj je tentokrát poměrně přímočarý a jednoduchý (což ještě
neznamená, že je srozumitelný a pochopitelný).
Jinými slovy, pokud byl Rian Johnson za statečného rebela, co si dovolil
provokativně tnout do živého a utrhnout se ze řetězu, tak J.J. Abrams oproti
němu působí jako staromilský konzervativec, který se drží se staženým ocasem
pěkně při zemi a především chlácholí, hladí po srsti a klopotně uvádí na pravou
míru to, co bylo dříve řečeno. A pokud přeci jen sem tam vytáhne z rukávu něco
nečekaného, působí to najednou zmateně, zbrkle a nevěrohodně.
Velkým kamenem úrazu je i to, že Star
Wars: Vzestup Skywalkera má ze všech tří posledních epizod zdaleka
nejděravější scénář. Scénář s nejméně prokreslenými postavami (jejichž
chování a vzájemné vztahy se vyvíjejí těžkopádně, kostrbatě a uspěchaně) a s nejméně
promyšleným a nejhůře vyprávěným příběhem, v němž neustále na střídačku dochází
k různým překvapivým zvratům a odhalením a k dojemným či epickým
akčním scénám, v nichž se máme podivovat, dojímat a nechávat se ohromit,
ale aniž by se cokoli z toho vysvětlovalo nebo odůvodňovalo.
Je přinejmenším podivné, že se větší část příběhu zabývá honbou hrdinů za
nějakým novým artefaktem, namísto toho, aby se hrálo s již rozdanými
kartami a vyprávění se soustředilo na dávno rozjeté peripetie postav (jejichž
jednání je navíc až příliš často posunováno vpřed tím, že jim předá nějaký
důležitý předmět či informaci nějaká postava, která se před nimi najednou zjeví
jako deus ex machina a pak zas zmizí – a znovu se objeví až úplně na konci). Je
nemyslitelné, aby závěrečný díl trilogie namísto poskytování odpovědí vytvářel
nové otázky, složitě budovanou psychologii a komplexní dilemata postav šmahem
řešil nebo obracel naruby mávnutím ruky a vše zakončil obrovskou akční bitevní
scénou, jíž se sice účastní tisíce vesmírných lodí, ale která je poměrně krátká
a natočená nepříliš velkolepě.
Je bolestně patrné, že tvůrci závěrečné trilogie zřejmě opravdu neměli
předem ujasněno, co přesně se bude v které epizodě dít a k čemu to
povede (plus jim práci zkomplikovalo úmrtí Carrie Fisher), přičemž J.J. Abrams
to teď marně splétá dohromady s kolísavou úspěšností. Příběh se pochopitelně
soustředí především na vztah Rey a Kylo Rena, neustále procházející jistými
proměnami, ostatní postavy se ale již nevyvíjejí nijak a u těch nových není v některých
případech ani zřetelné, proč ve filmu vůbec figurují (zejména jeden nový droid a
jedna nová bývalá stormtrooperka) – přičemž je klidně možné, že nějakou úlohu v nějakých
scénách původně měly, ale tyto scény byly vystřiženy.
V čem naopak Star Wars: Vzestup
Skywalkera nezklamává, je jeho aura velkolepého finále, v němž se
očekává nějaké završení na mnoha úrovních. Je to film, v němž se opět potkávají
nové postavy s těmi starými, utužují se přátelství a rodinné vazby a čeká
se na to, jestli na konci skutečně zavládne mír v celé galaxii napříč
všemi kulturami, rasami a pohlavími. V tomto směru snímek očekávání
naplňuje, byť se k finále dobelhá dost konvenční cestou, během níž se
snaží hlavně nikoho moc nepopudit – což ale zároveň znamená jet po celou dobu v již
vyjetých kolejích a nepouštět se do ničeho riskantního (vyjma jedné zásadní
věci, která bude jistě opět předmětem kontroverze). Je to hravá a zábavná jízda
s konzistentně hbitým tempem, spoustou roztodivných prostředí a postav a
se spektakulární akcí, jíž tentokrát vévodí souboje se světelnými meči – akorát
je tím horší, čím víc se budete snažit její děj analyzovat, a čím víc od ní
budete coby od závěrečné kapitoly očekávat nějaké vysvětlování, během něhož by do
sebe všechno mělo perfektně zapadnout.
Pořád je to samozřejmě strhující podívaná (spousta efektní akce, pořád se
něco děje, solidní herecké výkony, působivé vizuální, řemeslné a technické
aspekty, vynikající hudba Johna Williamse), ale za uspokojivé vyvrcholení
devítidílného eposu ji lze považovat jen stěží (za obstojné však ano). Díky
Abramsově zručné režii je snímek Star
Wars: Vzestup Skywalkera napínavý, vtipný i dojemný tam, kde být má, a
spousta jednotlivých scén je zdařilá sama o sobě, nicméně z hlediska celku
jde o film výrazně kulhající a plný vypravěčských nedostatků a příběhových
nejasností.
Asi to nedokážu rozebrat tak odborně jako ty, ale svůj názor bych přidat chtěl. Ignorování vztahu mezi Finnem a Rose mi v zásadě nevadilo, diky tomu jsem poprvé měl z Finna pocit, že dospěl, uklidnil se, je zodpovědnější a fakt se mi ta postava zalíbila. Poe stejný vtipálek jako v předchozích epizodách bez jakéhokoliv vývoje - to je škoda na to, kolik tam dostal prostoru. Štáb Odboje složený z několika nakousnutých postav asi nemělo moc prostoru, takže to asi chápu. Renovští rytíři dostali, pro mě, příjemně velký prostor, jen škoda, že ho nedostali už v Ep. 7 třeba na Takodaně. Mohli být víc rozvinutí. Co se týká odpovědi na otázky, tak ta, pro mě, největší: původ Rey, byl vysvětlen. Za mě dobrý, ale závěr bych udělal malinko jinak. Jinak ty 2 a půl hodiny utekly jako voda.
OdpovědětVymazat