Konec 18. století, Francie. Na jeden z bretaňských ostrůvků přijíždí
mladá malířka Marianne (Noémie Merlant), aby zde namalovala portrét dívky
Héloïse (Adèle
Haenel) pro jejího italského snoubence. Musí ji nicméně malovat potají, protože
Héloïse, která svého nastávajícího nikdy neviděla a bere si ho proti své vůli (je
v podstatě náhradou za svou starší sestru, která se nedávno zabila skokem ze
skály), odmítla pro přechozího najatého malíře pózovat. Během několika dní se však
mezi oběma ženami vytvoří vášnivé pouto…
Francouzské milostné drama Portrét
dívky v plamenech soutěžilo na filmovém festivalu v Cannes, odkud
si jeho režisérka a scenáristka Céline Sciamma odnesla mimo jiné cenu za nejlepší
scénář. Stejnou měrou je však podstatné i to, jakým způsobem je snímek
režírován. Jde o velmi komorní dobovou kostýmní romanci, která je však natočena
velmi současně a moderně a obsahuje řadu motivů, které se významně vztahují i k dnešku.
Zároveň jde ale o film velmi nenápadný, minimalistický a emocionálně ztišený,
jehož hlavním tématem jsou ženy, které by chtěly žít nějakým určitým způsobem,
jenž ale v jejich postavení a v kontextu tehdejší společnosti
nepřichází v úvahu, a tak musejí své city (ale i leckteré myšlenky a činy)
navenek skrývat.
Ono milostné vzplanutí je přitom jen jedním z mnoha elementů, jež jsou
ve snímku využívány, a rozhodně netvoří jeho jádro. K fyzickému sblížení
obou hrdinek dojde až ve druhé polovině snímku, přičemž všechny intimnější
pasáže jsou snímány nanejvýš cudně a bez přílišného důrazu na smyslnost – jde spíš
o splynutí dvou duší než dvou těl. Talentovanou a tichou Mariane a tajemnou a
melancholickou Héloïse to k sobě pochopitelně táhne i po tělesné stránce,
o dost podstatněji ale jejich vztah utváří sdílená zdrženlivost, k níž byly
v rámci své výchovy vedeny a s níž jsou nuceny své emoce a názory potlačovat
(a potlačují spolu s nimi tím pádem i vlastní identitu), stejně jako jejich
empatické a šťastné soužití v izolovaném ostrovním prostoru, kde je za jejich
zakázanou lásku a jiné tabuizované skutky nemůže nikdo soudit.
Jde tudíž o drama odehrávající se v patriarchální společnosti, v níž
však muži záměrně nejsou téměř vůbec přítomni. Jeho hrdinky jsou emancipované (což
je zřejmé už od jedné z prvních scén, v níž se Marianne sama aktivně vrhá
do mořských vln, aby zachránila ze člunu vypadlé malířské plátno) a přály by si
být skutečně nezávislé (a vymanit se z domluveného sňatku, spát s osobou stejného
pohlaví či nemuset podepisovat vlastní malby mužským jménem), leč žijí v době,
která jim to neumožňuje. Což je poměrně silné téma, které bude dobře rezonovat s feministicky
smýšlejícím obecenstvem. Rušivě působí v rámci děje akorát linie věnovaná snaze
Héloïsiny služebné docílit potratu, čímž je sice vnášen do příběhu další ženský
citlivý motiv, ale v podstatě se týká jen vedlejší postavy, která krom
toho souvisí s osudy hlavních hrdinek jen okrajově a nemá na jejich vývoj prakticky
žádný vliv.
Zároveň jde o film hodně umělecký a intelektuálně sofistikovaný. Až na
výjimky neobsahuje žádný hudební podkres, neb hudba je v něm považována za
něco vzácného a mimořádného. Hojně pracuje s tematikou přírodních živlů a
s motivy umění a malířství (vztah Marianne k Héloïse prochází podobným
vývojem jako její obraz, jenž symbolicky stvrzuje Héloïsinu budoucnost). Je v něm
vyprávěn příběh Orfea a Euridiky, který je hrdinkami interpretován tak, aby
smysluplně vytvářel paralelu k jejich vlastnímu osudu. Po většinu
dvouhodinové stopáže plyne pomaličku a subtilně, aby v posledních několika
minutách poskočil o několik let kupředu a zasadil nečekaný silný emotivní úder.
Chytře a pečlivě budovanou vztahovou linii obou žen navíc kromě suverénní
režie probouzejí k životu i perfektní soustředěné herecké výkony obou
hereček v hlavních rolích a jemná vizuální stránka, upomínající na prvky
využívané v dobovém malířství. Portrét
dívky v plamenech tudíž sice působí jako esteticky, formálně a
myšlenkově vycizelovaný a důmyslný film, avšak v emocionální rovině doplácí na
to, že je v oné okázalé zdrženlivosti a potlačovaní citů natolik důsledný,
že může na leckoho působit až chladně a odtažitě. Výsledkem je tudíž
pozoruhodné dílo, jež lze ocenit především rozumově a analyticky pro to, co a
jak říká, leč emocionálně ho docení pouze ti, kteří se na jeho decentní a
křehký příběh o dvou ženách, jež svou láskyplnou náklonnost a spalující touhu vyjadřují
po většinu času v nenápadných náznacích, dokáží správně napojit.
Výstižná a objektivní recenze. Děkuji. Dvakrát jsem tento film zhlédl v kině Lucerna a velmi na mě zapůsobil po všech stránkách.
OdpovědětVymazatDěkuji za reakci, jsem rád, že se Vám film líbil. Jen drobnost - recenze je vždy subjektivní ;)
Vymazat