Následující filmy považuji za to nejlepší, co se za uplynulý rok 2019 v kinematografii
urodilo. V potaz beru všechno, co jsem viděl, a snímky dělím do dvou
kategorií – na ty, co byly uvedeny ve standardní distribuci v českých kinech,
a na ty, které bylo možné vidět jinde (domácí i zahraniční festivaly, Netflix,
atd.) – a řadím je podle abecedy. Desítku nejlepších filmů v každé kategorii
vždy uzavírá čestné uznání pro trojici snímků, které byly také nesmírně výrazné
a zdařilé, leč na umístění v žebříčku to nestačilo.
Stránky
▼
27. 12. 2019
Portrét dívky v plamenech (Portrait de la jeune fille en feu) – Recenze – 70%
Konec 18. století, Francie. Na jeden z bretaňských ostrůvků přijíždí
mladá malířka Marianne (Noémie Merlant), aby zde namalovala portrét dívky
Héloïse (Adèle
Haenel) pro jejího italského snoubence. Musí ji nicméně malovat potají, protože
Héloïse, která svého nastávajícího nikdy neviděla a bere si ho proti své vůli (je
v podstatě náhradou za svou starší sestru, která se nedávno zabila skokem ze
skály), odmítla pro přechozího najatého malíře pózovat. Během několika dní se však
mezi oběma ženami vytvoří vášnivé pouto…
18. 12. 2019
Star Wars: Vzestup Skywalkera (Star Wars: The Rise of Skywalker) – Recenze – 60%
Co se poslední trilogie Star Wars
týče, tak Epizoda VII: Síla se probouzí
(režie J.J. Abrams) byla sice v podstatě jen reminiscenčním festivalem
nostalgie, leč s dobře vyprávěným klasickým příběhem a silnými postavami. Oproti
tomu Epizoda VIII: Poslední z Jediů
(režie Rian Johnson) na nějakou nostalgii, staré pořádky a divácká očekávání kašlala
a troufla si být v rozvíjení děje i v práci s leckterými motivy skutečně inovativní,
radikální a odvážná.
Devátou a zároveň poslední epizodu Star
Wars nyní natočil opět J.J. Abrams, který se tudíž ocitl v nelehké pozici.
Chopit se režie závěrečného dílu trilogie a zároveň celé ságy Star Wars a navázat přitom na předchozí
díl režírovaný jiným člověkem tak, aby byl výsledek co nejvíce uspokojivý, byl totiž
úkol zatížený enormní mírou zodpovědnosti a tlaku nejen ze strany studia a producentů,
ale i ze strany fanoušků rozdělených do dvou válčících táborů, z nichž v jednom
předchozí epizodu milují a v druhém ji nenávidí.
14. 12. 2019
Šťastný nový rok – Recenze – 20%
Děj slovensko-české romantické komedie Šťastný
nový rok začíná krátce před Vánoci, kdy Hana (Táňa Pauhofová) náhodou
přistihne svého přítele s jinou ženou, po čemž následuje namísto jejich zamýšlené
společné dovolené u moře rychlý rozchod. Zdrcenou Hanu pak její kamarádky Bára
(Zuzana Norisová) a Marcela (Antónia Lišková) pozvou i s Bářinou ovdovělou
maminkou (Emília Vašáryová) na hory do Vysokých Tater do tamního
nejluxusnějšího grandhotelu – znají se totiž s jeho správcovou Veronikou (Gabriela
Marcinková) a s jeho ředitelem, Veroničiným manželem (Jakub Prachař).
11. 12. 2019
Maják (The Lighthouse) – Recenze – 90%
Americko-kanadský film Maják,
druhý snímek režiséra a scenáristy Roberta Eggerse, autora výrazného hororu Čarodějnice, měl premiéru na letošním festivalu
v Cannes. Dlouho to vypadalo, že se k nám do kin nedostane, ale
nakonec uveden naštěstí bude, ačkoli jednotlivých promítání bude patrně omezený
počet a bude potřeba si je bedlivě pohlídat (každopádně v Praze již
probíhá předprodej na první půlku ledna v Biu Oko, v kině Aero a ve Světozoru).
Maják je strhujícím dramatem s hororovými prvky o
dvou strážcích majáku na odlehlém ostrově, z nichž ten starší (Willem Dafoe) je zkušeným mořským
vlkem, co obsluhuje maják již poněkolikáté a z pozice veterána s přirozenou
autoritou a bohatou praxí sekýruje a úkoluje toho mladšího (Robert Pattinson),
který si poprvé odbývá šichtu daleko od pevniny kvůli tomu, aby si vydělal dost
peněz na vlastní farmu. Jejich čtyřtýdenní pobyt na bahnitém a prosoleném ostrůvku s racky,
hlučnou sirénou a bednou kořalky se však kvůli silné bouři poněkud protáhne a
ponechá oba muže napospas sobě navzájem i jejich průběžně narůstajícímu šílenství
a alkoholovému deliriu.
4. 12. 2019
Jumanji: Další level (Jumanji: The Next Level) – Recenze – 40%
Děj dva roky staré dobrodružné komedie Jumanji: Vítejte v džungli byl založen na tom, že se čtyři šokovaní a zmatení středoškoláci
ocitli uvnitř začarované dobrodružné videohry, získali podobu svých herních
postav a snažili se osvojit si jejich vlastnosti, pochopit pravidla a pokusit
se hru úspěšně dohrát (a vrátit se tím pádem do normálního světa). Pokračování
s názvem Jumanji: Další level je
v podstatě znovu to samé, jak přes kopírák. Včetně toho, že ty samé
problémy, jimiž trpěl film Jumanji:
Vítejte v džungli, jsou tu zopakovány také (za filmem stojí stejný režisér
Jake Kasdan a dvojice stejných scenáristů).