Český snímek Ženská na vrcholu působí
jako výsledek pomateného pokusu o natočení filmu s narychlo spatlaným scénářem a s nulovým dějem
a jeho následného protlačení do kin s nápisem „zimní romantická komedie“
na plakátu, přestože neobsahuje téměř žádný humor a pouze stopové množství
romantiky. Jako náhodný slepenec scén, který existuje jen kvůli producentskému
záměru shrábnout producentský honorář, svézt se na úspěchu nedávných zimních
komedií Padesátka a Špindl a uspokojit nikoli diváky, nýbrž
především filmové sponzory (nejen horské rezorty a lyžařská centra, ale třeba i
nejmenovanou pražskou kliniku plastické chirurgie – hádejte, kde kvůli tomu pracuje
teta hlavní hrdinky).
Producentkou, režisérkou i scenáristkou filmu Ženská na vrcholu je filmařka Lenka Kny (na scénáři spolupracovala
s televizní scenáristkou Hanou Cielovou). Ta po svém rozporuplném
celovečerním debutu Stínu neutečeš
(2009) natočila vánoční romantickou komedii Přijde
letos Ježíšek? (2013) – která je s výjimkou Vánočního kameňáku s přehledem nejhorším porevolučním českým
filmem s vánoční tematikou – a teď tohle. Ženská na vrcholu je po všech tvůrčích i řemeslných stránkách
strašlivě líná, nenápaditá a zkrátka nepovedená (a kromě pár izolovaných
drobností ani dost divná či bizarní na to, aby se díky tomu stala aspoň trochu
zábavnou).
Hlavní hrdinka Helena (Anna Polívková) je matka-samoživitelka a majitelka
pražské veganské bio-kavárny, které se týden před Vánoci ozve po několika
letech její bývalý muž (a otec jejího zhruba desetiletého syna), že se
staví, aby s nimi oslavil Štědrý den – načež se Helena rozhodne před ním
utéct a odjede i se synem na týden do Tater. Až na recepci pětihvězdičkového
hotelu se však zjistí, že udělala chybu v rezervaci (což je prakticky
okopírováno z filmu Špindl), a
protože ani v tomto ani v žádném dalším hotelu již není ani jedno
volné místo, vezme za vděk náhradním ubytováním ve staré stanici s vysílačem
na vrcholu hory, kde dělá správce člen horské služby Richard (Martin Dejdar).
Mohlo by se tudíž zdát, že film vyždímá alespoň nějaký humor z onoho provařeného
motivu konfrontace mezi ženou z města, která neumí sama zatopit v kamnech
a vyžaduje denní přísun čerstvé zeleniny, s horským nerudným samorostem,
jemuž ke štěstí stačí pivo a bůček s chlebem, leč i v tomto směru
snímek zklamává. Nabízí totiž jen přehlídku ženských a mužských stereotypů,
která je však od jakéhokoli humoru zcela oproštěna – a za komediální vrchol v ní
lze tudíž považovat leda tak scénu, v níž Helena ohrne nos nad paštikou z konzervy
a jde si raději vyhrabat ze sněhu pár lišejníků. Do toho film uráží Pražáky
(nadává se na ně, kdykoli je příležitost) i vegany (hlavní hrdinka je ztvárněna
jako bioteroristka, která akorát každému cpe celer a cizrnu, ale sama se přitom
potají láduje slaninou a slastně u toho vzdychá).
Samozřejmě dojde k tomu, že Helena se nakonec provizornímu bydlení
přizpůsobí, Richard ukáže pod slupkou drsného horala své citlivé nitro a oba se
začnou sbližovat a nacházet k sobě vzájemné city. Tohle jejich romantické pnutí ale vůbec nepůsobí přirozeně, uvěřitelně, ani nenuceně - jsou totiž každý z úplně
jiné planety a neexistuje jediný důvod, proč by spolu měli skončit, komě toho,
že se to scenáristům hodilo do krámu. Případně proto, že jedinou alternativou pro spárování Heleny
s nějakým mužem byla už akorát postava Richardova bratra (Marek Němec), jenž je ale vykreslen coby sukničkář, který balí ženy tím způsobem, že jim bez vyzvání vtrhne do
koupelny s alkoholem v ruce a začne se navzdory jejich protestům cpát
k nim do vany. Helena a Richard si tu cestu k sobě navíc nenajdou
postupně, ale prakticky ze scény na scénu (zjevně bohatě stačí, aby Martin
Dejdar udělal smutné psí oči a teskně zahrál na saxofon a každá žena hned zvlhne).
Události na horách (dost repetitivní, předvídatelné a téměř bezobsažné) jsou kromě toho prokládány i událostmi v Praze (tentokrát již zcela bezobsažnými), v nichž
sledujeme rodiče hlavní hrdinky (Jana Preissová a Bolek Polívka), přičemž
maminka trvá na tom, že musejí jet za Helenou na ty hory taky (protože rodina
má být na Vánoce pohromadě), zatímco tatínek chce dopřát dceři trochu soukromí
a manželčin záměr improvizovaně sabotuje (namísto rozumné domluvy). Do toho
přizvukuje zmíněná (a pro děj zbytečná) postava tety (Jana Krausová) a ještě zbytečnější
postava blázna propuštěného z psychiatrické léčebny, který je ve filmu
přítomen výhradně jen kvůli tomu, aby se tvářil dementně a vyplazoval jazyk.
Jediné slabounké náznaky humoru tak lze v Ženské na vrcholu detekovat pouze ve dvou krkolomných hláškách
Bolka Polívky, zhruba třech jízlivých Dejdarových poznámkách a pak ve scéně, v níž
si členové horské služby vyprávějí u oběda anekdoty (což je asi ten nejlínější
způsob, jak dostat do komedie vtipy). Řemeslné aspekty filmu, jako jsou režie,
kamera, střih či použití hudby a písniček, jsou do jednoho hrozné (pár záběrů
na zasněžené hory ujde, ale to je tak všechno). Herecké výkony nemá cenu
hodnotit, protože herci se zjevně akorát snažili dělat to, co se po nich
chtělo, a nevypadat u toho trapně víc, než bylo nezbytně nutné (což byl místy, třeba
když dostali za úkol plácat se ve sněhu a předvádět lachtany, předem prohraný
boj). Film nemá žádnou pevnou strukturu, takřka žádnou zápletku, dokonce nemá ani
postavy, u nichž by ten narychlo spíchnutý šťastný konec působil věrohodně.
Při bolestném sledování Ženské na vrcholu se tak nejde ubránit pocitu, že
člověk namísto zimní romantické komedie sleduje nevtipný a nezábavný podvod na
diváky, jehož tvůrcům buď na jeho kvalitě vůbec nezáleželo, nebo třeba i
záleželo, leč jejich tvůrčí, filmařské a vypravěčské schopnosti na víc
nestačily. Obojí je smutné.
Na film jsem se moc těšila, recenze jsem brala s rezervou, ale bohužel měly pravdu. Nuda, zklamání, rozčarování, že se dá vůbec něco takového natočit. Škoda času a peněz.
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazat