Bruno (Vincent Cassel) vede svépomocný spolek starající se o autistickou dospívající
mládež a jako jeden z mála přibírá i těžké případy, které byly v jiných
pečovatelských centrech odmítnuty. Pomáhá mu jeho kamarád Malik (Reda Kateb),
který zas učí mladé lidi ze sociálně slabých poměrů, jak k těmto dětem
přistupovat. Sledujeme přitom nejen zákulisí tolik potřebné a ušlechtilé práce
těchto dvou mužů a kolem nich vytvořené komunity, ale i to, jak se snaží
vypořádat s novým náročným svěřencem a se státní inspekcí, které vadí, že
pracují bez povolení a přijímají zaměstnance s nulovou kvalifikací.
Francouzský film Výjimeční od
režisérského a scenáristického dua Olivier Nakache a Eric Toledano (Nedotknutelní, Dokud nás svatba nerozdělí) se zabývá důležitými a aktuálními tématy,
jimž dává snadno stravitelnou a divácky atraktivní formu, která veškerá
podstatná sdělení balí do líbivého, příjemného a hřejivého kabátu. Jeho základem je sice realistické
sociální drama se silným společenským přesahem, leč přistupováno je k němu spíš
ve stylu hořkosladké humanistické komedie plnící funkci lehkonohého
crowd-pleaseru, který baví a zároveň dojímá a dokonce – a to je nejdůležitější –
neklouže jen po povrchu, ale naopak se nenuceně zvládá přiblížit přímo k jádru
věci.
Jde o film, jehož tvůrci problematice autismu evidentně rozumí a důvěrně
znají jak prostředí, o němž vyprávějí, tak ty nejpalčivější nedostatky, s nimiž
se opatrovatelé autistů běžně setkávají (a navíc je to pro ně osobní záležitost
– Eric Toledano má autistu v rodině). Mezi herce zařadili skutečné autisty
a příběh vystavěli podle zážitků a zkušeností svého dlouholetého přítele, majitele
pečovatelského centra pro autisty, jenž se stal předobrazem postavy Bruna. Tohle
všechno činí z Výjimečných film
podstatný, závažný a přínosný – což však neznamená, že nemá své mouchy.
Dramatické i komediální prvky jsou ve filmu umně vyváženy, byť místy jsou
používány mírně strojeně. S dramatickou rovinou tvůrci pracují lépe, přičemž
těží z náročné, rizikové a vysilující práce s lidmi s duševní poruchou,
kteří trpí nedostatkem komunikačních dovedností, chování podřizují naučeným
vzorcům a hrozí u nich hysterické záchvaty, což je nejlépe demonstrováno na
postavě Brunova nového třináctiletého svěřence, který musí neustále nosit
helmu, neb má tendenci mlátit s hlavou o zeď. Komedie je oproti tomu do
příběhu vnášena povětšinou externě, často pomocí vedlejších a pro děj nepříliš
podstatných postav či izolovaných hlášek a running gagů. Výjimku tvoří úsměvná
linie věnovaná osmnáctiletému autistovi Josephovi, jehož fascinují pračky,
staré reklamy a záchranné brzdy, za něž pravidelně tahá při každé jízdě metrem
a způsobuje tak dopravní kolapsy, a jemuž Bruno snaživě pomáhá zařadit se do
běžného pracovního procesu.
Právě postava Josepha je problematická v tom, že má budit v divácích
soucit i pobavení zároveň. Máme současně chápat závažnost jeho stavu a problematičnost
jeho fungování v interakci se zbytkem společnosti, ve stejnou chvíli se
ale máme také smát jeho cestovatelským eskapádám a tomu, co říká a jak se
pohybuje – což nejde úplně ruku v ruce, zvlášť když ostatní postavy autistů
komediálně působit nemají. Na druhou stranu je jeho přítomnost klíčová v rovině
symbolické – vytrvalost, s níž se opakovaně vrhá do metra s nadějí,
že tentokrát už to jistě zvládne, upomíná na Brunovu houževnatost a odhodlání, díky
nimž nikdy neláme hůl ani nad zdánlivě ztracenými případy, které jinde odvrhli.
Snímek tak slouží i jako pocta pracovníkům pečovatelských služeb a
upozorňuje na zásadní problémy týkající se autistů a konfrontace jejich mnohdy zoufalých
rodin s nefunkčně nastaveným sociálním systémem, kromě toho se ale okrajově vyjadřuje
i k problematice sociálně slabých a k tématu náboženské pospolitosti,
upevněné sdíleným cílem (Bruno je ortodoxní žid a Malik je muslim, ale neplynou
z toho vůbec žádné rozepře). Ve snaze pojmout do sebe všechno možné však
snímek opomíná uvádět podstatnější věci (jak jsou pečovatelská centra
financována, kolik poboček vlastně Brunova organizace má) a místo toho poněkud
nadbytečně rozehrává linie, které později nevyužité zahazuje (romantická zápletka
mezi černošským mladíkem a pohlednou pečovatelkou nakonec vyvane do prázdna, úvodní
scéna s úprkem autistické dívky nemá žádnou dohru, Brunova komická rande
naslepo lze omluvit alespoň jako známky toho, že pečovatelé, takto oddaní své
práci, nemají moc času na vlastní soukromý život). V úvodu zmínění vyšetřující
inspektoři zas od začátku působí jako karikatury bezcitných úřednických robotů,
co akorát hledají prohřešky a hrozí zavřením firmy (což napraví až závěrečné
titulky, podle nichž i oni nakonec pochopili závažnost situace).
Nedostatky ve vyprávění a nepříliš přesvědčivé skloubení dramatu a komedie
nicméně ve Výjimečných vyvažuje síla
zvoleného tématu, upřímnost a srdečnost, s nimiž k němu Olivier Nakache
a Eric Toledano přistoupili, a poselství o nezištném dobru v lidech a
snaze uspět alespoň za improvizovaných podmínek tam, kde systém selhal, přičemž
k pozitivnímu dojmu přispívají i trefný výběr herců a jejich výkony. A
také schopnost působit angažovaně bez přílišného aktivismu a emotivně bez
přehnaného patosu.
Žádné komentáře:
Okomentovat