Filmu Nabarvené ptáče, ať už si o
něm myslíte cokoli, nelze upřít jednu věc – že jde v rámci současné české
kinematografie o zcela výjimečný počin. Výjimečný tím, že jde o výsostně umělecký
film světové úrovně, jaké se u nás točily naposledy v 60. letech, i že jde
o první český snímek za pětadvacet let, jemuž se podařilo dostat do hlavní
soutěže na filmovém festivalu v Benátkách a způsobit ve světě rozruch,
rozbouřit emoce a vyvolat četné diskuze (po benátské premiéře byl uveden i na
festivalu v Torontu, čeká ho promítání na řadě dalších prestižních festivalů
a americký časopis The Hollywood Reporter
jej zařadil mezi dvacet nejlepších snímků letošní podzimní festivalové sezony).
Režisér, scenárista a producent Václav Marhoul (Mazaný Filip, Tobruk)
strávil nad Nabarveným ptáčetem
jedenáct let, pokud do toho započítáme veškeré přípravy, několikanásobné
přepisování scénáře, usilování o získání práv na zfilmování stejnojmenného
románu Jerzyho Kosińského, jenž posloužil Nabarvenému
ptáčeti jako předloha, a samotné nelehké natáčení včetně postprodukce.
Výsledkem Marhoulova nesmírně osobního, těžce vydřeného a monumentálního
projektu je černobílé, nekompromisní, divácky náročné a téměř tři hodiny
trvající syrové drama, v němž se mluví sotva deset minut, a jenž testuje
odolnost publika nejen svou délkou a formou, ale i nejrůznějšími krutými
výjevy, páchanými mimo jiné i na zvířatech a na postavě malého chlapce (s nímž
je i pro jeho tmavší barvu pleti nakládáno jako s titulním ptáčetem, jemuž
hoch obarví křídla a které je pro svou odlišnost uklováno vlastním hejnem k
smrti).
O násilí ve filmu Nabarvené ptáče
se psalo a debatovalo mnohem víc než o jakémkoli z jeho dalších atributů a
kvalit, takže kvůli údajné surovosti a odpornosti činů ve filmu prezentovaných
jej mnozí předem zavrhli, v čemž je ještě podpořily zvěsti (často uměle
zveličené a zavádějící) o divácích, kteří při projekci v Benátkách plni
znechucení předčasně opustili sál. Věc se má tak, že Nabarvené ptáče opravdu je poměrně drsný film, tudíž může být pro
útlocitnější jedince velmi špatně stravitelný, ale rozhodně není ani zdaleka
tak násilný či krvavý jako leckteré, třeba i několik desítek let staré válečné
filmy, akční filmy či horory (přičemž ty současné jsou mnohdy ještě podstatně
brutálnější než ty staré). Ty nejdrastičtější scény se navíc odehrávají mimo záběr
kamery, nikdy nejsou samoúčelné, neopájí se explicitností a snaží se vyvolat
spíš znepokojení než šok.
K násilí se tu zkrátka přistupuje ještě překvapivě decentně a s opatrnou
mírností, čímž se Nabarvené ptáče
liší od své kontroverzní románové předlohy (jež mimochodem není
autobiografická, byť to o ní její autor tvrdil), která se naopak
v detailních popisech nejrůznějších surovostí a brutalit sadisticky
vyžívá, jako by šlo o něco fascinujícího a děsivě vzrušujícího. Dalších
odlišností oproti předloze je vícero – děj filmu je například zcela lineární a
ukotvený v přítomné realitě, zatímco kniha obsahuje i četné vzpomínky či
snové pasáže. Ve filmu byl vypuštěn vnitřní monolog hlavního hrdiny, jehož
prostřednictvím v románu popisoval své pocity a prezentoval své myšlenky a
uvažování. I příběh o zhruba desetiletém chlapci, jenž na počátku čtyřicátých
let minulého století přichází o domov a vydává se na cestu napříč východní
Evropou, se dočkal několika drobných změn, jeho realizace se však od knižního
zpracování liší velmi výrazně.
Děj filmu je řazen do kapitol, oddělených od sebe výraznými zatmívačkami,
což napomáhá rytmizaci filmu, upomíná to na jeho knižní předlohu a zároveň jde
díky tomu snímek číst jako určitou parafrázi křížové cesty (včetně toho, že si
hrdina v poslední čtvrtině snímku lehá na koleje a rozpažuje, což je
zjevný odkaz na ukřižování). V každé kapitole přichází osamělý chlapec do
nové lokace a setkává se zde s novými lidmi (tudíž všechny české i
zahraniční herecké hvězdy v obsazení, jako jsou Stellan Skarsgård, Harvey
Keitel, Barry Pepper, Udo Kier, ale třeba i Jitka Čvančarová nebo Pavel Kříž,
jsou přítomny nanejvýš na pár minut). Pokaždé se setkává i s novými formami
utrpení, nelidské agrese a zla, které lidé páchají na něm i na sobě navzájem
kvůli různým strachům, předsudkům, úzkostem, chtíči, zášti či nevědomosti.
V každé kapitole se ale vyskytuje i někdo, kdo má s hrdinou soucit a
pokusí se mu pomoct (čímž je to násilí a zlo v lidech vyvažováno). Některé
scény pak průběžně připomínají, že na pozadí chlapcova putování probíhá druhá
světová válka, přičemž u některých z nich ani není osobně přítomen, leč i
tak mají vliv na následné dění, které se ho posléze již týká.
Film se přitom zřejmě snaží přimět diváky k tomu, aby nebyli lhostejní
k násilí na hlavním hrdinovi (potažmo k násilí na dětech páchaném
kdekoli ve světě), leč schválně tak činí pouze prostřednictvím realistických
vizuálních vjemů, aniž by si pomáhal doprovodnou hudbou (ta zní výhradně jen
tehdy, když ji má na svědomí přímo některá z postav) nebo jinými
berličkami. Záměrně se nesnaží probouzet v divácích silné emoce a spíš se je
pokouší konfrontovat s tvrdou realitou, oproštěnou od patosu a jakékoli manipulativní
stylizace, a spoléhá na to, že to bude stačit – a je v tom poměrně
úspěšný. Počítá se i s tím, že leckdo může při sledování opakujících se výjevů
všelijakého bití, mučení a týrání po určité době otupět, což film tematizuje
právě skrze hlavního hrdinu. Ten je na počátku obyčejným chlapcem, který ale
postupně přichází o životní jistoty i hodnoty (od domova přes víru v Boha
až po vlastní identitu) a s každou další zkušeností se stává rezignovanějším,
apatičtějším a navíc i bezcitnějším – přičemž co se týče krutosti a nenávisti,
tak od svého okolí a svých trapitelů ledacos pochytí a později sám využije.
Tato proměna hlavního hrdiny je naštěstí jasně patrná i navzdory hereckému
výkonu debutujícího Petra Kotlára, jenž byl coby talentovaný neherec patrně
veden především ke zdůraznění oné otupělosti a netečnosti, v důsledku
čehož se v úvodních pasážích filmu tváří v podstatě skoro stejně jako
ke konci (akorát v závěru je víc zamračený), takže jeho přibývající
traumata a vnitřní pochody je nutno spíš odtušit z kontextu a z jeho
činů, neb z Kotlárova (dost možná záměrně) od emocí odstřiženého
výrazového projevu je příliš vyčíst nelze. Jinak hrdinovy motivace a záměry
jsou většinou zřetelné a srozumitelné i bez přítomnosti vypravěčského
komentáře, jenž by pravděpodobně působil příliš doslovně.
Po technické stránce pak nezbývá než obdivovat preciznost veškerých aspektů
snímku, který uhrane zaprvé neskutečně skvělou, bohatou a dobově realistickou
výpravou a zadruhé vynikající a vizuálními symboly zaplněnou kamerou Vladimíra
Smutného, jenž filmu dokázal dodat krásu a poetičnost, aniž by přitom jeho
záběry působily povznášejícím, líbivým dojmem a zobrazovaný obsah jakkoli
zlehčovaly. Pozoruhodná je řeč, jíž některé postavy hovoří (tvůrci ji popisují
jako mezislovanštinu), která byla zvolena proto, aby si zle jednající postavy ve
filmu nikdo nemohl spojit s konkrétním národem (a hlavní hrdina jí rozumí,
přestože sám mluví česky).
Režii Václava Marhoula se dá vytknout nanejvýš občasná ztráta tempa (film je vyprávěn pozvolně, sem tam se ale vyloženě na okamžik zastaví) a absence vlastního filmařského rukopisu, kdy film především odkazuje na styly nejrůznějších slavných českých i zahraničních filmařů, aniž by se stejnou měrou pokoušel mít vlastní tvář. Vzpomenout si lze přinejmenším na Františka Vláčila (zejména Markéta Lazarová), Karla Kachyňu (zejména Práče a Kočár do Vídně) či Jana Němce (zejména Démanty noci), jistou inspiraci je však možné postřehnout i ve vizuálním stylu Bély Tarra či Andreje Tarkovského (kteří ale tvořili duchovní, transcendentální filmy, zatímco Nabarvené ptáče je naopak hodně fyzické a materiální).
Nabarvené ptáče má pověst filmu, který rozděluje diváky, neb ne
každému sedne. Což je rozhodně pravda. Dále jde o snímek, jenž je velkolepý,
jak z hlediska formy, tak z hlediska obsahu, protože jeho příběh
zahrnuje obrovské množství témat, motivů a postav, celou paletu lidských
vlastností a lidských typů. Je to film o hledání domova a alespoň slabého
náznaku naděje ve světě plném špatností a o snaze nepřijít při tom hledání o
to, kým člověk je. Je to bílá vrána současné české kinematografie, kterou
můžete klidně cupovat i velebit, ale každopádně se vyplatí dát jí šanci (pokud
jste odhodláni ji ustát), protože představuje v kontextu domácí tvorby
unikát, jaký tu dlouho nebyl a pravděpodobně zas dlouho nebude.
Žádné komentáře:
Okomentovat