Film To Kapitola 2 navazuje na děj
předchozího (dva roky starého) hororu To
po 27 letech. Jde o druhou a zároveň závěrečnou část adaptace stejnojmenného románu
Stephena Kinga, v němž skupina náctiletých dětí (alias Smolaři) zažívá v americkém
městečku Derry sérii děsivých událostí a následně bojuje s prastarým zlem,
jež nese označení „To“ a bere na sebe různé podoby včetně strašidelného klauna.
O 27 let později jsou Smolaři nuceni se chopit stejného úkolu, protože To řádí
v dlouholetých cyklech a je potřeba s ním skoncovat nadobro. Přechozí
snímek zahrnoval onu dětskou část a v tomto pokračování (které opět
režíroval Andy Muschietti) se tím pádem jeho hrdinové vracejí již jako dospělí.
Že se nepodaří Kingovu majestátně obsáhlou předlohu napěchovat do
dvoudílného filmového zpracování v celé její šíři, bylo jasné už po
zhlédnutí jeho první části. Kingův tisícistránkový román je totiž velmi temný a
mnohovrstevnatý, do hloubky psychologický a plný motivů týkajících se mimo jiné
dětství a dospívání, různých forem strachu a traumat i kořenů zla ve
společnosti a v dějinách amerických maloměst. Film To byl oproti němu výrazně ořezán, zjednodušen a zestručněn, nicméně alespoň obstál (i díky skvělým postavám a dětským hercům) jako solidní drama o
dospívání s výraznou hororovou rovinou, která byla přiměřeně strašidelná i
přes to, že stála spíš na bafání a lekání než na plíživém budování hutného napětí.
Ve filmu To Kapitola 2 došlo k mírnému
zeslabení onoho aspektu dospívání, nikoli však k jeho kompletnímu
vymizení, neb dospělí hlavní hrdinové jsou ve svém nitru částečně pořád dětmi a
mockrát se ve vzpomínkách vrací do dětství prostřednictvím značného množství
flashbacků (takže opět dojde i na herecké představitele z předchozího filmu). Následkem toho má přítomná hororová linie k dispozici více prostoru, k čemuž jí dopomáhá i podstatně delší stopáž (film má závratných 165 minut). Přesto je
snímek To Kapitola 2 kupodivu o dost
méně strašidelný než první část To, a
to až do té míry, že jde ve výsledku spíš o hororovou komedii než o horor.
Problém je v tom, že oproti prvnímu To tentokrát nelze brát hororovou rovinu ve filmu To Kapitola 2 ani trochu vážně, neboť ji
zjevně vážně neberou ani samotní tvůrci. Jakýkoli náznak serióznějšího dialogu nebo
naléhavější scény je téměř vždy vzápětí shozen nějakou legrační hláškou či komediální kreací (dva ze šesti hrdinů jsou přímo definováni jako komici a zastávají tuto funkci i v momentech smrtelného ohrožení) a stejnou úlohu plní i jiné zcizovací prostředky. Stejným způsobem je přitom (bůh ví proč) konstantně narušována i
naprostá většina scén, které měly být napínavé a děsivé, ale vyznívají kvůli
tomu leda tak legračně a parodicky.
Mezi ony zcizovací prostředky, které diváky soustavně vytrhávají z potenciálního
napětí, se řadí třeba i všemožné odkazy na jiné filmy (tuhle je citováno Osvícení, tuhle zas Blízká setkání třetího druhu…), příliš digitálně působící triky
nebo nevhodně zvolený písničkový podkres. Kdykoli na něco z toho dojde, je
veškerá strašidelná atmosféra najednou nenávratně pryč a film ji musí v následující scéně pracně
budovat znovu od začátku, což se mu ostatně moc nedaří. Bito je na tom i
samotné To, jemuž schází tolik potřebná aura absolutního nepředstavitelného zla,
jehož zničení je nad síly kohokoli (a navíc málokdy hrdiny skutečně ohrozí –
většinou si s nimi jen tak pohrává a zbavit se ho dá třeba tím, že před
ním zavřete dveře), následkem čehož působí poměrně bezmocně a neškodně a jeho
odpudivé fyzické inkarnace vybízí spíš k smíchu než ke zděšení.
Celkový děj filmu vypadá zhruba tak, jako kdybyste vzali kulinářskou
specialitu v podobě Kingovy knižní předlohy, rozebraly ji na jednotlivé
ingredience a pak z nich uvařili eintopf. Ten sice nechutná vyloženě
špatně, ale ke gastronomickému zážitku má daleko. Konkrétní motivy či příběhové
linie z původního románu si totiž filmaři v mnoha případech permutovali
po svém, přičemž ale jejich vynecháním (viz zcela nevyužité Billovo koktání) či
zkrácením (viz útěk hrubiána Henryho Bowerse z blázince a jeho následné
pronásledování Smolařů, jehož osekáním vzniklo nesmyslné torzo, které by bylo
lepší z filmu odstranit úplně) si sami dost podkopli nohy.
Příběh je navíc mimořádně schematický a v podstatě se skládá ze tří
segmentů. V tom prvním se dají hrdinové po letech znovu dohromady a i přes
počáteční odpor se nakonec dohodnou na spolupráci. Ve druhém se každý z nich zvlášť musí pokusit o získání nějakého mementa z minulé doby, což většinou
probíhá podle repetitivní šablony „přítomnost – flashback do dětství – zjevení
bubáka – návrat do přítomnosti – zjevení téhož bubáka“ a dost to připomíná
nějakou hororovou počítačovou hru. No a třetí segment spočívá v nahánění To
po kanálech a podzemních lokacích pod městečkem Derry, které je o trochu
lepší a delší než v případě předchozího filmu, leč svou přízemností a
obyčejností pochopitelně nesahá mytickému a nadpozemsky velkolepému závěru knihy ani po kotníky.
V popředí pozitiv tak stojí akorát herci (skvělý James McAvoy, poměrně
standardní Jessica Chastain, Isaiah Mustafa a Jay Ryan, velmi vtipný James
Ransone, výtečný Bill Hader v jedné ze svých nejlepších rolí a patřičně
úchylný Bill Skarsgård jako klaun Pennywise), místy i dobrodružná atmosféra
připomínající filmy s dětskými hrdiny z 80. let (Stůj při mně, Rošťáci) a
některé konkrétní scény, které zaujmou svou realizací. A když nic jiného, tak
se alespoň pořád něco děje, film má celkem stabilní hbité tempo a ty dvě a tři
čtvrtě hodiny utečou překvapivě rychle. Mnohem víc než u první části To však platí, že čím víc máte rádi knižní
předlohu a těšíte se z její propracovanosti a komplexnosti, tím víc budete
z její filmové verze zklamaní.
Předchozí To bylo slibnou
rozehrávkou, která fungovala díky bravurně napsaným a fantasticky obsazeným postavám,
určité dávce poetiky a nostalgie a atmosféře dospívání ve městě, jež je
obtěžkáno zlem neznámého původu, které se projevuje nejen v hrůzných nočních
můrách vylézajících z kanálů, ale i v postavách spolužáků či rodičů
hlavních hrdinů. Pokračování To Kapitola
2 ledacos z toho recykluje a též disponuje atraktivním hereckým
obsazením, zároveň je ale filmařsky o poznání všednější a v zásadě jde o průměrnou
žánrovou rutinu, jejíž hororová složka bohužel kvůli zjevnému záměru tvůrců
pojmout snímek s velkou porcí nadhledu a humoru vyznívá komicky a úsměvně
i na těch místech, kde to opravdu není ku prospěchu věci.
Nejnovější pokus o zfilmování jednoho z nejlepších Kingových románů je
tudíž zakončen nepříliš uspokojivě, snímkem, který sice obstojí jako hororová
komedie s prvotřídní produkcí a občasnými temnějšími podtóny, ale nikoli
jako důstojná adaptace knihy, která je naopak temná, hutná a děsivá na mnoha úrovních
od začátku do konce s nebývalou důsledností. Opět se tudíž nabízí otázka, zda
by nestálo za to zpracovat To spíše v
podobě výpravného seriálu, který by mohl být na rozdíl od filmů skutečně
nekompromisní, příběhově obšírnější a invenčnější v práci s napětím a
psychologií strachu.
Žádné komentáře:
Okomentovat