Filmová série Toy Story: Příběh
hraček je vlajkovou lodí studia Pixar – už jen proto, že její první díl byl
v roce 1995 vůbec prvním celovečerním trojrozměrně animovaným snímkem v historii
kinematografie. V roce 2010 byla tato série úspěšně završena třetím dílem,
jenž její příběh příjemně a smysluplně uzavíral, a nevypadalo to, že by kdy
mělo dojít k jakémukoli dalšímu pokračování. Vznik dílu čtvrtého po devítileté
pauze proto pochopitelně doprovázely obavy, jestli se v jeho ději podaří
nějak navázat na události předchozích filmů, a zdali nepůjde jen o nastavovanou
kaši vyrobenou čistě za účelem finančního zisku.
Potenciálního zklamání se ale nakonec není třeba obávat, neb Toy Story 4: Příběh hraček je naštěstí
důstojným pokračováním, které svým předchůdcům rozhodně ostudu nedělá. K osudům
mnohých postav a k motivům typickým pro celou sérii se vrací s tím,
že je nadále rozvíjí, a opatřuje finální tečkou i jednu vedlejší příběhovou
linii, která se pořádného završení doposud nedočkala. V tomto ohledu je
potřeba pochválit scénář, resp. děj filmu, jemuž se podařilo dát chytře
vystavěný a s láskou opracovaný tvar, za jehož vznikem skutečně nestojí
jen vidina výdělku, ale i touha vyprávět, jak to bylo s populárními hrdiny
dál.
Film začíná letmým nostalgickým připomenutím některých okamžiků
z předešlých dílů série a pokračuje v podstatě tam, kde se naposledy
skončilo – předáním hlavních hrdinů, dětských hraček, do rukou nové majitelky. Tou
je šestiletá holčička Boonie, která si během svého prvního dne ve škole vyrobí
z použité plastové vidličky a několika odpadků novou hračku a pojmenuje ji
Vidlík. Poněkud zmateného nováčka se ujme zbytek party v čele
s kovbojem Woodym a zasvětí ho do toho, co to obnáší být něčí hračkou.
Zbytek příběhu je věnován záchranné misi započaté tím, že Boonie ztratí Vidlíka
během rodinného výletu a Woody se vydá po jeho stopách, následován Buzzem
Rakeťákem. Následně dojde ke znovushledání Woodyho s porcelánovou panenkou
Pastýřkou, s níž si dříve (už od prvního Toy Story) vyměňoval zamilované pohledy, dokud oba neskončili vinou
nešťastného osudu každý u jiného majitele.
Z původních postav je tudíž nejvíce času věnováno Woodymu, Pastýřce a
Buzzi Rakeťákovi, zatímco ostatní jsou odsunuti na vedlejší kolej, což ale
neznamená, že by byli přehlíženi. Film se k nim totiž pravidelně vrací a
sleduje je při vykonávání jejich práce – zajištění dostatku času pro ostatní,
aby jejich záchranná mise mohla být úspěšná. Z nových postav je nejzajímavější rozbitá
panenka z vetešnictví, která ve filmu plní funkci podlé záporačky se
strašidelnými poskoky. Za jejími činy však stojí pochopitelné motivace, jež
z ní ve výsledku nečiní zlo, které by bylo nutné potrestat, nýbrž
zranitelnou oběť okolností, jíž je potřeba porozumět a pokusit se jí pomoct.
Ostatní nové postavy mají téměř výhradně už jen komickou funkci, a to včetně
zmíněného Vidlíka, slabomyslného neurotika s neujasněnou osobností a
fetišem na odpadkové koše.
Technicky dokonalé animaci každopádně nelze nic vytknout a z hlediska děje
a jeho vyprávění těch vad také není příliš. Rozjezd je sice trochu pomalejší a
starší díly Toy Story byly
v řadě scén nápaditější, vtipnější a spletitější, i tak jde ale stále o
zdařilou zábavu, která je v rámci animované konkurence stále vtipná,
nápaditá a příběhově vynalézavá značně nadstandardně, a hlavně je vkusná a
nepotřebuje si příliš vypomáhat primitivními groteskovými gagy. Tvůrcům v čele s
celovečerně debutujícím režisérem Joshem Cooleym (jedním ze scenáristů filmu V hlavě) navíc nelze upřít skvělou
práci s gradací, postavami, komediálním načasováním a citem pro
emocionální pasáže, jež zejména ke konci efektivně dojímají, aniž by musely
příliš tlačit na pilu.
Co se filmařům též povedlo, je navázat na témata přátelství, vzájemné
pospolitosti a hledání svého místa ve světě, jež prostupují celou sérii Toy Story, a jsou silně akcentovány i
tentokrát. Novinkou je však motiv odložených hraček, které už nebavilo být
přehlížené a chytat prach na poličce, a tak se rozhodly osamostatnit, odejít do
světa a žít vlastní život. Doposud bylo totiž údělem hraček sloužit svým dětským
majitelům a být nástroji jejich štěstí a radosti, nemluvě o citových vazbách,
které vznikaly mezi dětmi a jejich hračkami oboustranně. V Toy Story 4 ale přibývá postav, jejichž
cílem je dosažení jejich vlastního štěstí, jenž nemusí nutně spočívat v naplnění
touhy patřit nějakému dítěti. Je to opět posun někam dál – v Toy Story 3 si hrdinové uvědomili, že se
nemusí vázat pouze na jednoho člověka, neb mohou učinit šťastným kterékoli
dítě, teď pro změnu zjišťují, že se klidně obejdou i bez dětí.
Pro existenci filmu Toy Story 4:
Příběh hraček se tak nakonec podařilo nalézt ospravedlnění a povedlo se i
udržet ve všech ohledech vysokou kvalitativní laťku, díky čemuž snímek působí
skutečně jako nedílná součást série a nikoli pouze jako její nadbytečná
nadstavba. Příběh hraček se tak konečně dočkal definitivního finále, o čemž
svědčí i zpráva, že se v Pixaru zapřísáhli, že s natáčením jakýchkoli
pokračování nadobro skoncovali. Tak uvidíme, jestli dodrží slovo.
Žádné komentáře:
Okomentovat