Tvrdá a arogantní Katherine (Emma Thompson) je úspěšnou moderátorkou
televizní talk show Late Night, již
před mnoha lety sama založila, leč které dlouhodobě klesá sledovanost a úroveň
vtipů. Když je jí řečeno, že všech deset jejích scenáristů je tvořeno výhradně
bílými muži a že by bylo záhodno s tím něco udělat, rozhodne se přijmout
nezkušenou, leč nadšenou uchazečku o zaměstnání Molly (Mindy Kaling, která je
zároveň autorkou scénáře). Ctižádostivá žena indického původu má ale dosavadní praxi
pouze jako kontrolorka v chemickém průmyslu a v nové práci se navíc musí
vypořádat jak s mužským šovinismem některých kolegů, tak s nerudnou šéfovou.
Kolem a kolem je americká komedie Late
Night další variací toho, jak nějaká zatrpklá a v podstatě „zlá“ postava
dojde k napravení díky vlivu dobrosrdečné a upřímné hlavní hrdinky, která jí
pomůže stát se lepším člověkem. Z ohraného námětu však tentokrát vzešel banálně
a tupě vyznívající snímek, který nejenže strašlivě zjednodušuje takřka všechny
motivy, o něž se otře, ale navíc je i neuvěřitelně málo vtipný.
© FilmNation Entertainment |
Úkrokem stranou se ukazuje už pochybná strategie zasadit děj do prostředí trapných
stand-up komiků, vyhořelých scenáristů a vyvanulé talk show, jejíž humor je
slabý a omšelý, následkem čehož film ve své první polovině záměrně obsahuje
pouze špatné vtipy. Zlepšení však nepřichází ani v polovině druhé, kdy má
dojít k zásadnímu zlomu a ta talk show má být už zase v kurzu a zábavná
– leč její vtipy jsou stejně chabé a nepodařené jako předtím, takže divák
prakticky nezaznamená žádný rozdíl.
Další věc je, že film Late Night
se hodně opírá o témata multikulturní a genderové rovnoprávnosti a vyváženosti,
nicméně dělá to takovým způsobem, že je vlastně v některých ohledech (pravděpodobně
nechtěně) rasistický a sexistický. Molly je navzdory své nulové zkušenosti se
psaním přijata na otevřenou pozici vyloženě jen díky svému pohlaví a hnědé
kůži, díky nimž splňuje kvóty, jimž je nutno dostát – a s radostí to
přijímá. Nechá se klidně balit od kolegy-záletníka, přestože se tento opakovaně
dopouští sexismu na pracovišti i v soukromí a de facto ji uráží. Nijak
nevystoupí proti tomu, že muži opakovaně (i v její přítomnosti) používají
dámskou toaletu, přestože mají k dispozici pánskou.
O něco lépe (ale stále chatrně a mizerně) se filmu daří vyjadřovat k tomu,
že v Hollywoodu a na trhu práce není příliš zájem o ženy ve věku 50+ (což Katherine
musí v rámci jednoho monologu několikrát zopakovat, aby si to každý
zapamatoval), nebo k nutné průbojnosti žen operujících v rámci převážně
mužského pracovního prostředí, nahlíženém navíc z perspektivy představitelky
rasové menšiny. Nicméně i v tom panuje značná nekonzistence – v jednu
chvíli je hrdinčina barva kůže volnou vstupenkou do zaměstnání, v jinou chvíli
se stejná hrdinka holedbá, že si musela svou pozici ve světě bílých mužů pracně
vybojovat. Film se zkrátka snaží být co nejrelevantnější k mnoha žhavým
tématům, jež v současnosti hýbou společností, leč činí tak nedůsledně a
namísto důležitých poselství a společenských komentářů vytváří spíš zjednodušené
ploché zkratky.
Příběh je kromě toho vrcholně předvídatelný a otravný svou upovídaností (s naprostým
minimem dobrých vtipů, připomínám), kvůli níž film každou chvíli zásadně ztrácí
tempo a zabředává do sebelítostivých výlevů klišovitých a zkarikovaných postav,
posedlých opakováním stejných vět neustále dokola. Cesta k očekávanému napravení
nevrlé, odměřené a místy až přehnaně kruté Katherine se kvůli tomu zdá být
nekonečná a Molly v ní ve výsledku hraje spíš vedlejší úlohu – svými upřímnými
názory sice svou zaměstnavatelku popostrčí správným směrem, leč ke zpytování svědomí
a přijetí nutných změn Katherine nakonec donutí až výhružka o nahrazení mladším
nástupcem a prožití veřejného skandálu.
Průměrná televizní režie, návodná hudba, celková nevěrohodnost příběhu a
jeho nudné, vyčpělé zpracování, jsou už jen dodatečnými nedostatky, které nemá
šanci vykoupit ani snaživá Emma Thompson, ani zjevné ambice ve všech ohledech nevalného
scénáře, v němž se nepodařilo skloubit politicky korektní moralitu upozorňující
na neduhy ve společnosti s ostrým, místy až vulgárním satirickým humorem. Jistě
může navnadit pohled do zákulisí (fiktivní) televizní talk show a do světa jejích
scenáristů, podstatou té návnady je ale akorát mělká skoro-komedie vybízející
nanejvýš k několika trpkým uchechtnutím, jež by se dala spočítat na
prstech jedné ruky.
Žádné komentáře:
Okomentovat