Druhá várka dojmů ze snímků promítaných
na filmovém festivalu v Karlových Varech je od minule obohacena i o
několik filmů, které se přes pomyslnou hranici průměru již přehoupnout
nedokázaly, leč není jich naštěstí mnoho. Došlo dokonce i na jednu naprostou
pecku, která je momentálně tím zdaleka nejlepším, co jsem ve Varech letos viděl
– řeč je o jihokorejském Parazitovi. Do budoucna přibude ještě třetí várka dojmů,
po níž budou následovat zas už jen standardní recenze.
Parazit (Gisaengchung) – Jihokorejský vítěz letošního festivalu v Cannes
mistrně kombinuje thriller a společenskou satiru s absurdní černou komedií
o chudé rodince, která se podvodně vetře do domácnosti bohatého podnikatele.
Skvěle gradovaný, zpočátku hodně vtipný a později i překvapivě napínavý a
mrazivý snímek je úžasně napsaný, vyvíjí se nečekanými směry napříč netušenými
dějovými zvraty a perfektně se vyjadřuje ke třídním rozdílům ve společnosti i
ke stylu života jejích dvou kontrastních vrstev. Inteligentní a bravurně
režírovaná královská zábava od začátku do konce, režisér a scenárista Bong Joon-ho
v nejlepší formě od Pečetě vraha.
Rozhodně doporučuji nezjišťovat si o filmu nic dalšího a jít na něj, hned jak to
bude možné. (100%)
Zdroj fotek: Film Servis Festival Karlovy Vary |
Staříci – Český film dvojice režisérů a scenáristů Martina Duška a
Ondřeje Provazníka s triviálním příběhem o cestě dvou důchodců za pomstou je ze
všeho nejvíc hořkou road movie tematizující stáří a neduhy s ním spojené,
přičemž všechno včetně svého tempa přizpůsobuje limitované pohyblivosti svých
hrdinů. Loudavý snímek o dvou zdánlivě nemohoucích válečných veteránech,
jejichž přátelství utužuje společná nenávist ke stejnému člověku, který je před
mnoha lety nespravedlivě odsoudil, a kteří se vydají toho člověka zabít, aniž
by měli zbraň a věděli, v jakém městě dotyčný bydlí, stojí na výkonech vynikajícího Jiřího
Schmitzera a jen o trošku méně skvělého Ladislava Mrkvičky v hlavních rolích. Dějově je ale velice jednoduchý - příběh se opírá jen o pár situací,
jeho slabá komediální složka se ozývá jen sporadicky a ta dramatická zas nemá moc čím
napínat ani překvapovat. Jinak jde ale o suverénně režírovaný autorský počin, jehož námět a neotřelá realizace jsou na něm tím nejzajímavějším, leč zároveň tvoří i jeho velkou nevýhodu. (60%)
Po svatbě (After the Wedding) – Americký snímek, který ve Varech
uvedla coby zahajovací film festivalu herečka Julianne Moore, vypráví o
Američance starající se o chod indického sirotčince (Michelle Williams), jenž
odlétá do Chicaga kvůli štědrému finančnímu daru přislíbenému bohatou
podnikatelkou (Julianne Moore), která charitativní pracovnici pozve na svatbu
své dcery. A tak začnou vypadávat kostlivci ze skříní… Film je předělávkou
stejnojmenného dánského filmu z roku 2006 a jde o remake jak podle
kopíráku, akorát genderově promíchaný, a hlavně to jsou tentokrát americké
dolary, co zachraňuje chudé děti v indických sirotčincích. Pocitovému
melodramatu o rozdílech v problémech prvního a třetího světa, o
zajišťování budoucnosti pro ty, na kterých vám záleží, a o rozhodnutí, zda dát
přednost vlastnímu dítěti před jinými dětmi, které ale vaši pomoc také
potřebují, stojí podstatně víc na adaptovaném scénáři a kvalitních hercích než
na průměrné režii, která původnímu materiálu na hodnotě příliš nepřidává.
Postavy před sebou ukrývají různá tajemství, která si většinou domyslíte dřív,
než dojde k jejich odkrytí, a namísto obnažování rodinných vztahů se
podstatnější složkou filmu jeví být četná sentimentální setkání a uplakaná
loučení. (60%)
Budiž světlo (Nech je svetlo) – Slovensko-české drama o
čtyřicátníkovi, který se na vánoční svátky vrací z pracovního pobytu v Německu
ke své ženě a dětem na Slovensko, netuše, že jeho rodina brzy projde
zatěžkávací zkouškou. Režisér a scenárista Marko Škop dobře pracuje
s postavami i s prostředím vesnice, v níž se všichni znají a
nenechají si líbit, když s nimi někdo nedrží basu. Drama o nutnosti
svěřovat se a o rodině řešící morální dilema související s činností jisté
mládežnické skupiny zakládající domobranu a s tragédií, která vesnici narušila
vánoční pohodu, se zaměřuje i na motivy homofobie, synovsko-otcovských vztahů a
nečestných církevních hodnostářů. S rozjezdem zápletky se nicméně dost
otálí a film končí ve stádiu nadhozu, kdy se udělá ta správná věc, díky níž se
konečně dají věci do pohybu, leč ty už snímek nadále nezachycuje. (60%)
Tiché doteky – Drama natočené českým režisérem Michalem Hogenauerem
a s Eliškou Křenkovou v hlavní roli, leč v mezinárodní koprodukci, s řadou
nizozemských herců a převážně v angličtině. Na začátku přijíždí mladá česká
au-pair do zámožné nizozemské rodiny, kde se má starat o domácnost a o
desetiletého chlapce, leč musí přitom dodržovat přísná pravidla, která postupně
odkryjí i jiné záměry než úsilí o dosažení disciplíny. Mysteriózně působícímu snímku
o postupném odkrývání takřka sektářského fungování rodin s alternativní výchovou
a o hranicích, za něž jsme ochotni zajít ve snaze obstát v životě před
námi samotnými i před naším okolím, záměrně natočenému ve všech ohledech včetně
hereckých výkonů, veškerých lokací i celkové atmosféry klinicky chladně, schází
větší dramatická intenzita a silnější tah na branku. Problém je i v postavě
hlavní hrdinky, která se k určitým praktikám sice zpočátku staví odmítavě,
ale nakonec se naučí je apaticky přijímat, a přestane se tím pádem pídit po dalších
podrobnostech toxického zázemí svých zaměstnavatelů. Zdlouhavé čekání na pointu
utne až dovětek před závěrečnými titulky, který dodá snímku zpětně smysl, a díky
němuž se dozvíte, o čem to vlastně celou dobu bylo. Respektive o čem to mohlo
být, kdyby to bylo odvážnější, ostřejší a neskončilo to jen u pár znepokojujících
náznaků. (50%)
Lillian – Rakouský film, volně inspirovaný skutečným příběhem
dvacetileté Rusky, jíž se nepodařilo uchytit v New Yorku (ani v pornu
o ni neměli zájem) a rozhodla se dojít zpátky do své domoviny po svých. Osamělá
pěší odysea, jejíž nemluvná hrdinka putuje z New Yorku do Ruska bez peněz
a bez dokumentů, bez zjevného plánu i bez znalosti jazyka, jen s malým batůžkem,
v sobě skrývá jistou poezii, zprostředkovanou záběry, jež nezapřou
dokumentární minulost na poli hraného filmu debutujícího režiséra Andrease
Horvatha, a v nichž se vytrvalá a nezlomná mladá dívka jeví jako
netradiční průvodce po nejrůznějších lokacích. Jinak jde ale o poněkud
prvoplánový komentář k rozpadu Ameriky a jejích hodnot, v němž se dvě
hodiny říká to samé a bohužel docela povrchně (upozorňuje se mimo jiné na
prostoduchost demoličních derby, hulvátství jižanských nadržených buranů či na
ultačování indiánů). Na druhou stranu hrdinka potká i pár lidí, kteří jsou na
ni hodní a pokusí se jí trochu pomoct, čímž reprezentují pozůstatek humanitních
principů, jež si zatím americká společnost stále udržuje. Vrcholem je
metaforický závěr s lovením velryb, ale musíte se k němu trochu
prokousat. (60%)
Podivuhodná dobrodružství Paula Harkera (The True Adventures of
Wolfboy) – Americký snímek českého režiséra Martina Krejčího vypráví o
třináctiletém chlapci, jehož tělo je od narození celé pokryté hustými chlupy,
kvůli čemuž je nucen potýkat se s nedostatkem sebedůvěry a se šikanou od spolužáků.
Pak ale uteče z domova, kde bydlí s otcem, a rozhodne se vyhledat svou
matku, která ho před třinácti lety opustila. Zpočátku realisticky pojaté drama
se zdá být příběhem o hledání identity ve společnosti, která není příliš
přátelsky nakloněna výrazným fyzickým odlišnostem, na něž často reaguje útočně
či posměšně, ale od toho film bohužel poměrně rychle upouští a místo toho uniká
do mnohem bezpečnějšího prostoru snového, pohádkově imaginativního světa, který
se řídí vlastními pravidly, a v němž je smíření člověka se sebou samotným
mnohem jednodušší. Hlavními protagonisty filmu jsou třináctileté, předčasně
vyspělé a bizarně uvažující děti, které se ale v lecčem chovají jako dospělí,
a pohybují se v nesmyslně stylizovaném prostředí poskládaném z nahodile
působících motivů, zatímco jim je v patách policie a John Turturro v prazvláštní
roli potrhlého kolotočáře. (40%)
Paměť – zrod Vetřelce (Memory: The Origins of Alien) – Dokument
věnovaný legendárnímu Vetřelci z roku
1979 se zabývá nejprve rozpitváním nejrůznějších vlivů a zdrojů, jež stály za
jeho námětem, a pak až provedením filmu samotného včetně jeho zasazení do
dobového kontextu a objasnění možných interpretací. Znalci Vetřelce a jeho mytologie se pravděpodobně nedozví příliš nového,
leč dost možná uvidí spoustu pozoruhodného obrazového materiálu, přičemž
nejvíce času je při rozebírání filmu věnováno specificky vzniku a natáčení
slavné scény, v níž se vetřelec poprvé vydere na svět z hrudi Johna
Hurta. Za informacemi naditým dokumentem stojí výtečná detektivní a střihačská
práce režiséra, který se věnoval v podobném duchu i zombie filmům a
sprchové scéně z Psycha –
doufejme, že bude v této dokumentární tvorbě pokračovat. (80%)
Papicha – Společensky angažovaný francouzsko-alžírský snímek se
odehrává v Alžíru v 90. letech, kde skupinka osmnáctiletých studentek-kamarádek
rebeluje proti útokům konzervativních extrémistických skupin, pošlapávajících
ve jménu náboženství svobodná práva žen a nutí je dodržovat náboženské
zvyklosti. Hlavní hrdinka Nedjma se touží stát módní návrhářkou, což
v ortodoxní zemi vyžadující po ženách nošení hidžábu nejde úplně snadno.
Živelný a energicky natočený snímek zaplněný přirozenými herečkami vypráví o
postavách, které mají rády svou zem a nechtějí ji opustit, a jsou proto nuceny
bojovat všemi prostředky proti utlačujícímu a svazujícímu režimu, protože
kladení odporu i za cenu případných obětí je nutné k tomu, aby mohla
nějaká společenská změna vůbec nastat. Hodnota filmu coby důležitého
politického vyjádření je však v tomto případě znatelně vyšší než jeho
dějové a vypravěčské kvality. (70%)
Žádné komentáře:
Okomentovat