Slunovrat je druhým filmem talentovaného amerického
režiséra a scenáristy Ariho Astera, jenž debutoval loni se snímkem Děsivé dědictví. A stejně jako u Děsivého dědictví i zde platí, že ačkoli je Slunovrat propagován jako horor, tak jde mnohem víc o
psychothriller s hororovými prvky než vyloženě o horor. Především v něm
není nic nadpřirozeného a také v něm kupodivu téměř není tma, obvyklý
prostředek, jenž horory využívají k budování strachu. Dojde sice na pár
scén obsahujících brutální násilí či zmrzačená těla a na dvě mírné lekačky, nicméně
pokud na Slunovrat vyrazí do kina
nějací hororoví fanoušci v očekávání čehokoli podobného Annabelle 3 nebo V zajetí démonů 2, zůstanou jejich očekávání nenaplněna. Navíc
je film vzhledem ke svému loudavému tempu vyprávění a relativní divácké
náročnosti pravděpodobně ani nebude bavit a nanejvýš je jen párkrát zaskočí občasným
vizuálně explicitním krvavým výjevem.
Stránky
▼
24. 7. 2019
Dětská hra (Child´s Play) – Recenze – 40%
Americký film Dětská hra je předělávkou
stejnojmenného snímku z roku 1988, jenž dal svým úspěchem vzniknout sedmidílné
hororově-komediální filmové sérii o vraždící panence jménem Chucky, jejíž
poslední kapitola s názvem Chuckyho
kult vyšla i u nás na různých nosičích v roce 2017. Nová Dětská hra se vrací ke kořenům celé ságy,
avšak tentokrát zmodernizovaná pro novou generaci diváků a s několika zásadními
odlišnostmi.
V původním filmu Chucky obživl a začal zabíjet díky tomu, že se do něj
rituálně převtělila duše psychopatického vraha – v nové verzi ovšem k
ničemu podobně nadpřirozenému nedojde. Chuckyho pořídí rozvedená matka Karen
(Aubrey Plaza) jako dárek pro svého syna (Gabriel Bateman), který si horkotěžko
hledá kamarády, aniž by tušila, že donesla domů model, který má na rozdíl od
všech ostatních vypnuté inhibitory násilí. Vypnul mu je totiž dělník v asijské
továrně na hračky, který se chtěl pomstít svému šéfovi.
19. 7. 2019
Lví král (The Lion King) – Recenze – 60%
Disneyho série předělávek jeho slavných klasických animáků pokračuje – jen letos
si už stihli odbýt premiéru Dumbo i Aladin a nyní po nich vstupuje do kin Lví král. Režíroval jej Jon Favreau
(který natočil před třemi lety i remake Knihy džunglí) a kupodivu v něm není jediné živé zvíře a ani jedno reálné
prostředí. Celý film totiž vznikl kompletně v počítačích.
Předně je potřeba zmínit, že animace je ve filmu naprosto úchvatná. Všechna
zvířata i veškeré lokace působí zcela realisticky – některé scény jsou dokonce k nerozeznání
od přírodopisných dokumentů od BBC nebo National Geographic. Smekám před
animátory, neb odvedli výbornou práci. Z hlediska autentického digitálního
ztvárnění živých tvorů a přírody představuje Lví král absolutní vrchol, k němuž se těžko hledá srovnání.
17. 7. 2019
KVIFF Distribution – Devadesátky, Diego Maradona, Bílý bílý den – Trojitá recenze
Krátce po jejich společné předpremiéře na filmovém festivalu v Karlových
Varech vstupuje trojice filmů Devadesátky,
Diego Maradona a Bílý bílý den (s týdenním rozestupem) i do běžných kin v rámci
programu KVIFF Distribution, vytvořeném právě ve spolupráci karlovarského
festivalu s Českou televizí a s distribuční společností Aerofilms.
Následující text obsahuje recenze všech tří snímků.
Devadesátky (Mid90s)
– 70%
Režijní debut populárního, především komediálního herce Jonaha Hilla (Superbad, 21 Jump Street) se odehrává v Kalifornii v devadesátých letech
a jeho hrdinou je dvanáctiletý outsider Stevie (Sunny Suljic), který bydlí s rozvedenou
mámou (Katherine Waterston) a starším bratrem, který ho šikanuje (Lucas Hedges).
Počátkem léta se Stevie seznámí s partou starších kluků-skateboardistů, s nimiž
by se rád kamarádil, a tak nejprve napodobuje jejich chování a pokouší se jim
zavděčit, až nakonec do jejich řad pozvolna pronikne. A oni ho za to zasvětí do
ležérního životního stylu, v němž nechybí kromě skateboardů, cigaret, alkoholu,
mejdanů a prvních zkušeností s děvčaty ani nárazy do zdí – skutečných i
metaforických.
11. 7. 2019
Kořist (Crawl) – Recenze – 50%
Floridu sužuje obří hurikán a pětadvacetileté Haley (Kaya Scodelario) ani
její sestře nebere jejich otec (Barry Pepper) telefon. Haley se za ním proto vydává
do jeho bytu v již evakuované a uzavřené oblasti, leč nachází ho až v jejich opodál
stojícím starém rodinném domě, konkrétně v pomalu se zatápějícím sklepě,
zraněného a v bezvědomí. A spolu s ním i několik aligátorů, kterým
silné deště rozvodnily nedalekou rezervaci, a kteří hrdinům nedovolí jen tak
odejít.
10. 7. 2019
Late Night – Recenze – 20%
Tvrdá a arogantní Katherine (Emma Thompson) je úspěšnou moderátorkou
televizní talk show Late Night, již
před mnoha lety sama založila, leč které dlouhodobě klesá sledovanost a úroveň
vtipů. Když je jí řečeno, že všech deset jejích scenáristů je tvořeno výhradně
bílými muži a že by bylo záhodno s tím něco udělat, rozhodne se přijmout
nezkušenou, leč nadšenou uchazečku o zaměstnání Molly (Mindy Kaling, která je
zároveň autorkou scénáře). Ctižádostivá žena indického původu má ale dosavadní praxi
pouze jako kontrolorka v chemickém průmyslu a v nové práci se navíc musí
vypořádat jak s mužským šovinismem některých kolegů, tak s nerudnou šéfovou.
Kolem a kolem je americká komedie Late
Night další variací toho, jak nějaká zatrpklá a v podstatě „zlá“ postava
dojde k napravení díky vlivu dobrosrdečné a upřímné hlavní hrdinky, která jí
pomůže stát se lepším člověkem. Z ohraného námětu však tentokrát vzešel banálně
a tupě vyznívající snímek, který nejenže strašlivě zjednodušuje takřka všechny
motivy, o něž se otře, ale navíc je i neuvěřitelně málo vtipný.
© FilmNation Entertainment |
8. 7. 2019
Spider-Man: Daleko od domova (Spider-Man: Far from Home) – Recenze – 70%
Film Spider-Man: Daleko od domova
je sice de facto pokračováním předchozího dobrodružství Petera Parkera ze
snímku Spider-Man: Homecoming, leč
zároveň navazuje i na nedávné Avengers: Endgame, neb se zabývá tím, jak se hlavní hrdina a vůbec celý svět
vyrovnává s událostmi, k nimž v tomto snímku došlo. Takže na něj
má smysl chodit pochopitelně pouze tehdy, když se v tomto superhrdinském
vesmíru studia Marvel dobře orientujete.
Děj je o tom, že Peter Parker (Tom Holland) se musí vypořádat s rolí,
kterou mu určil jeho mentor Tony Stark alias Iron Man, a která s sebou nese
práci superhrdiny na plný úvazek, zatímco Peter by raději žil normálním životem
a zamilovaně nadbíhal pohledné spolužačce (zpěvačka a herečka Zendaya). V tom však
začnou na svět útočit mocní elementálové, jež se snaží porazit z paralelního světa přicházející superhrdina
Mysterio (Jake Gyllenhaal), který ale k jejich zdolání potřebuje Spider-Manovu
pomoc. Což zní sice dost dementně, leč je to dementní schválně a ve skutečnosti
je děj filmu složitější – nerad bych nicméně cokoli prozrazoval.
6. 7. 2019
KVIFF 2019 – Třetí nálož dojmů z Karlových Varů, bilancování, vítězný Otec i vizionářská Naše doba
Letos bylo v Karlových Varech
oproti loňsku o poznání méně lidí, takže fronty před sály byly mnohdy viditelně
kratší a na některých představeních sem tam dokonce zůstávaly prázdné sedačky.
Také filmů bylo méně – letos „jen“ 177, zatímco loni jich bylo 236 (nicméně
počet projekcí byl naštěstí i tak skoro stejný). Nově vypadlo letní kino, které
město Karlovy Vary plánuje zrušit. Kupodivu letos v programu chyběly nové
filmy Terrence Malicka, Xaviera Dolana či Fatiho Akina, představené letos na
festivalech v Cannes a Berlíně, a to přesto, že tito tvůrci mají v Karlových
Varech bohatou historii svého působení. I tak ale nabídka projekcí čítala velké
množství zdařilých snímků, jimž s přehledem kraluje Parazit jako zdaleka nejlepší film letošních Varů (podle mě) a
několik dalších pozoruhodných snímků, mezi něž se řadí i nový počin mexického
režiséra Carlose Reygadase Naše doba (o něm více níže).
V Hlavní soutěži vyhrál Velkou
cenu – Křišťálový globus bulharský film Otec
(o něm též níže), Zvláštní cenu poroty získal německý snímek Lara a Cena za režii putovala k belgickému
tvůrci Timovi Mielantsovi za film Patrick.
Herecké ceny obdrželi Corinna Harfouch za Laru
a Milan Ondrlík za slovensko-české drama Budiž
světlo. Zvláštní uznání za film si vysloužila španělská Srpnová madona a za herecký výkon mladá
herečka Antonia Giesen za roli v chilsko-francouzském filmu Muž budoucnosti. V Soutěži Na
východ od Západu získal Velkou cenu ruský snímek Býk, Zvláštní cenu poroty obdržel ukrajinský počin Mé tiché myšlenky. Nejlepším dokumentem
se stal estonsko-lotyšský dokument Nesmrtelní,
Zvláštní cena poroty ve stejné kategorii byla udělena dokumentu Konfuciánský sen. Diváckou cenu deníku
Právo udělili hlasující diváci dokumentu Olgy Sommerové Jiří Suchý – Lehce s životem se prát (o němž také píši více
níže).
A nyní již k filmům:
Naše doba (Nuestro tiempo) – Tříhodinový mexický snímek
vizionářského režiséra Carlose Reygadase se zabývá vztahem manželského páru
žijícího na býčím ranči, jejichž otevřené manželství poprvé překročí hranici
toho, co si jsou oba ještě ochotni tolerovat. Ze široka pojatý, niterný, vrstevnatý
a z hlediska nejrůznějších formálních a vypravěčských prostředků nebývale
pestrý snímek věnovaný partnerským vztahům, jejich různým podobám a proměnám, exceluje
zejména na poli naprosto bravurní a vynalézavé režie, nádherné kamery a skvělých
hereckých výkonů ústřední dvojice, kterou ztvárnili přímo Reygadas a jeho žena,
kteří jsou přitom oba neherci. Divácky náročnější, leč na Reygadasovy poměry
stále velmi přístupný film plný býčích metafor a ohromujících pasáží (koncert
pro tympány, napadení koně býkem, sex nasnímaný voyeuristicky přes nedovřené
dveře) se inovativně noří do hlubin složité a komplexní psychologie lidí a
jejich vztahů a v podstatě jde o naprosto mimořádné dílo, jemuž lze vytýkat
jen pár nedostatků, mezi něž se řadí místy přílišná dějová rozvolněnost a přeci
jen trochu přehnaná délka některých záběrů a scén. (90%)
4. 7. 2019
KVIFF 2019 – Druhá nálož dojmů z Karlových Varů, Po svatbě s Julianne Moore i vynikající Parazit
Druhá várka dojmů ze snímků promítaných
na filmovém festivalu v Karlových Varech je od minule obohacena i o
několik filmů, které se přes pomyslnou hranici průměru již přehoupnout
nedokázaly, leč není jich naštěstí mnoho. Došlo dokonce i na jednu naprostou
pecku, která je momentálně tím zdaleka nejlepším, co jsem ve Varech letos viděl
– řeč je o jihokorejském Parazitovi. Do budoucna přibude ještě třetí várka dojmů,
po níž budou následovat zas už jen standardní recenze.
Parazit (Gisaengchung) – Jihokorejský vítěz letošního festivalu v Cannes
mistrně kombinuje thriller a společenskou satiru s absurdní černou komedií
o chudé rodince, která se podvodně vetře do domácnosti bohatého podnikatele.
Skvěle gradovaný, zpočátku hodně vtipný a později i překvapivě napínavý a
mrazivý snímek je úžasně napsaný, vyvíjí se nečekanými směry napříč netušenými
dějovými zvraty a perfektně se vyjadřuje ke třídním rozdílům ve společnosti i
ke stylu života jejích dvou kontrastních vrstev. Inteligentní a bravurně
režírovaná královská zábava od začátku do konce, režisér a scenárista Bong Joon-ho
v nejlepší formě od Pečetě vraha.
Rozhodně doporučuji nezjišťovat si o filmu nic dalšího a jít na něj, hned jak to
bude možné. (100%)
Zdroj fotek: Film Servis Festival Karlovy Vary |
2. 7. 2019
Mrtví neumírají (The Dead Don´t Die) – Recenze – 40%
Režisér Jim Jarmusch, jeden z nejznámějších představitelů amerického
nezávislého filmu, napsal a natočil zombie hororovou komedii, což může znít
jako komerční žánr, leč výsledek je asi stejně komerční, jako když před pěti
lety natočil film o upírech Přežijí jen
milenci. Ten si ale užili alespoň cinefilové a fanoušci uměleckých
intelektuálních snímků, zatímco u filmu Mrtví
neumírají není příliš jasné, kdo by si ho vlastně měl užít. Kupodivu tentokrát
moc nepomáhá ani výtečné herecké obsazení, poskládané povětšinou z herců,
kteří už hráli v jiných Jarmuschových starších filmech.