Neúspěšný písničkář Jack (filmově debutující seriálový herec Himesh Patel)
se řadu let marně snaží prorazit po boku své nejlepší kamarádky a manažerky
Ellie (Lily James), až se jednoho dne rozhodne s hudební kariérou
definitivně skoncovat. Právě toho dne dojde po celém světě ke
krátkodobému výpadku elektřiny, během něhož Jacka srazí autobus. Po
návratu z nemocnice Jack zjistí, že svět okolo něj se změnil – nikdo nezná
písničky od kapely Beatles, protože Beatles nikdy neexistovali a Jack je
jediný, kdo si na jejich songy pamatuje. Začne je tedy vydávat za své vlastní a
obrovský úspěch na sebe nenechá dlouho čekat.
Zdroj fotek: cinemart.cz |
Hudební romantickou komedii Yesterday
natočil britský režisér Danny Boyle (Trainspotting,
Milionář z chatrče) podle
scénáře Richarda Curtise (Láska nebeská,
Notting Hill). Výsledkem je v podstatě
pohádka, v níž se nikdy nevysvětlí okolnosti toho výpadku elektřiny a
následků, které to mělo na celý svět, a jejíž těžiště spočívá v budování romantického
vztahu mezi Jackem a Ellie, nikoli v rozebírání toho, jak by teoreticky
mohla vypadat alternativní současnost, kdyby nikdy nedošlo k založení Beatles.
Z toho důvodu opravdu nemá cenu zabývat se tím, zdali by písničky od
Beatles skutečně měly i dnes takový masový úspěch, jaký měly v 60. letech minulého
století – film tohle bere v podstatě jako fakt, který je nutné přijmout.
Upozorňováním na různé změny, jež s sebou neexistence Beatles světu přinesla,
se film zabývá pouze velmi okrajově a často navíc pouze za účelem vtipkování –
málokdy je využívá dějově. Typický je např. running gag založený na tom, že
Jack průběžně zjišťuje, že těch změn, jež nastaly po onom výpadku elektřiny, je
ve skutečnosti vícero, ale vždy se to pouze letmo zmíní a k ničemu nepoužije,
vyjma jedné či dvou druhořadých legračních hlášek.
Takže Yesterday opravdu není film
rozebírající nějakou alternativní současnost – je to film, který se sice
odehrává v alternativní současnosti, ale věnuje se téměř výhradně pouze romantickému
příběhu dvojice hlavních hrdinů a tomu, jaký dopad má na jejich pozvolna se
rodící vztah Jackovo náhlé raketové proslavení, které s přehledem zastíní
i Eda Sheerana (jenž ve filmu hraje plnohodnotnou vedlejší postavu). Celá ta
romantická linie je přitom poměrně předvídatelná a uspokojivá je pouze díky
sympatickým a dobře hrajícím hercům. Jackova kariérní linie se zas odvíjí v podstatě
od toho, že za svůj úspěch vděčí lži (z čehož snímek v závěru naštěstí
vybruslí), a z jeho obav, že se ta lež provalí, přičemž film dokonce místy
naznačuje, že by se provalit mohla (což pak vede k docela hezké a
roztomilé pointě).
Danny Boyle je každopádně špičkový řemeslník a Yesterday režíruje prakticky bezchybně. Některé hudebně-střihové pasáže
jsou vyloženě lahůdkové, tempo snímku je hbité, atmosféra příjemně pozitivní a
energická a skvěle realizované jsou i leckteré scény, jež třeba na papíře
nemusely zprvu vypadat tak dobře. I přes atraktivitu pozoruhodného námětu tak
největší slabinou zůstává právě Curtisův scénář, který sice obsahuje řadu
povedených, překvapivých i originálně vymyšlených momentů, ale celkově se v něm
dává přednost obvyklejším motivům a dějovým prvkům před těmi méně tradičními a
pozoruhodnějšími, jeho postavy jsou de facto pouze jednoduché šablony, případně
rovnou karikatury (viz hrabivá hudební manažerka v podání Kate McKinnon),
a jeho humor je povětšinou jen průměrný a spíše ustupuje před snahou dojímat a
dát vyniknout řadě nejslavnějších písniček od Beatles (což se mu obojí daří
podstatně lépe).
Co filmu Yesterday nelze upřít, je
příjemný feel-good pohodový pocit, jenž jeho sledování vyvolává, a díky němuž
snímku pravděpodobně většina diváků bez obtíží podlehne. Zároveň Yesterday funguje jako velmi dobrá
hudební komedie, o dost méně jako romantická komedie a jako film zasazený do
alternativního světa naopak nefunguje skoro vůbec, neb stojí jen na jediném
nápadu, který už dál nijak relevantně nerozvíjí.
Žádné komentáře:
Okomentovat