Slovenský mysteriózní/hororový thriller Trhlina
je adaptací stejnojmenné knihy spisovatele Jozefa Kariky, který ji napsal na motivy
četných hypotéz o lidech záhadně zmizelých v západoslovenském pohoří
Tribeč, jimiž se na internetu zabývají konspirační teoretici. Díky tomuto napojení
na mnohé nevyjasněné skutečné události získal úspěšný bestseller, byť zjevně mystifikační, značně na atraktivitě. Zdání reality jeho autor přiživil
i prohlášením, že se nechal inspirovat vyprávěním údajného očitého svědka,
jemuž výprava do tribečských horských lesů změnila život, a proto knihu pojal
jako románový přepis jím vylíčených zážitků, přičemž hodnocení jejich věrohodnosti
ponechává na čtenářích.
Hlavním hrdinou příběhu je mladík jménem Igor (Matej Marušin), jenž při
hledání zaměstnání skončí u dělnické placené stáže v likvidační firmě. Při
vyklízení bývalé psychiatrické léčebny narazí na záznamy blouznícího pacienta,
souvisejícího s mizením lidí v Tribeči, a napíše o tom na svůj
neúspěšný blog. Článek si získá velké množství čtenářů, a aby čtenost ještě
navýšil, rozhodne se Igor domluvit si schůzku se dvěma znalci zmíněných hor (Tomáš
Maštalír a Dávid Hartl), s nimiž se následně v doprovodu své
přítelkyně (Mária Bartalos) vydá přímo do centra záhady s cílem přijít jí na kloub.
Film Trhlina vznikl původně jako
trojdílná televizní mini-série, jejíž uvedení do kin v celovečerní podobě se
nakonec ukázalo být výhodným krokem. Film se totiž stal krátce po své lednové domácí
premiéře jedním z nejúspěšnějších slovenských snímků, k čemuž kromě popularity
Karikova románu pravděpodobně dopomohlo i jméno režiséra Petera Bebjaka (Meruňkový ostrov, Čára). Televizní kořeny jsou každopádně na snímku znát – evidentně byl
poměrně laciný a jeho původní rozložení na tři části je víceméně zachováno prostřednictvím
dělení filmu do tří kapitol.
Děj se celkem věrně drží předlohy, což není vždy ku prospěchu věci. První třetina,
v níž se divák seznamuje s jednotlivými postavami a jejich velmi
rozdílnými postoji k tribečskému „Bermudskému trojúhelníku“, představuje
velice vláčný rozjezd, v němž se zbytečně plýtvá časem třeba na tom, že
Igor musí klíčové informace získané v blázinci nejprve tajně vydolovat z tamního
zamčeného sejfu. Zbylé dvě třetiny filmu se věnují tomu, jak čtveřice hrdinů zmateně
bloudí po lese, díky čemuž je Trhlina
v řadě médií připodobňována k Záhadě
Blair Witch, ačkoli nemá nic společného se žánrem „found footage“ a navíc není
ani zdaleka tak strašidelná nebo napínavá.
Oproti knize je ve filmu navíc přidaná akorát uvozovací linie, v níž Igor
rok po událostech v Tribeči unese jakéhosi spisovatele (zřejmě Karikovo
alter-ego), jemuž během cesty autem vše vypráví (a veškerý zbytek filmu je
tudíž flashback). Tím bylo zadostiučiněno legendě o vzniku původního románu a
jeho formě a částečně se tím ospravedlnil i na pár místech ponechaný vypravěčský
komentář, nicméně filmu to jinak ničím příliš neprospělo. Další podstatná změna
je v tom, že zatímco knižní Trhlina
i při vší své nespecifičnosti a spekulativnosti nabízí relativně konkrétní
vysvětlení toho, co se hrdinům v Tribeči přihodilo, tak film obsahuje vícero
potenciálních vodítek a je v tomhle směru interpretačně otevřenější.
Druhá polovina filmu je každopádně založena na tom, že hrdinové při
bloudění lesem podléhají nejrůznějším, průběžně se stupňujícím halucinacím, avšak
ani v úplném závěru nelze rozklíčovat, co všechno z jejich zážitků
byly opravdu vidiny a co byla skutečnost. Odpověď se možná nachází v rozřešení
toho, co jim ty halucinace způsobovalo, nicméně film se v tomto ohledu snaží
co nejvíc mlžit a velmi nejednoznačně a ambivalentně nabízí nejméně tři
varianty (v tom smyslu, že rozhodí pár náznaků a nechá diváka, aby si zbytek
domyslel), připadající v úvahu se zhruba stejnou pravděpodobností. Ty
varianty jsou přirozené i nadpřirozené, žádná z nich ale příliš světla do
řešení tribečské záhady ve výsledku nepřináší.
Kvůli tomu děj filmu nedává ani na okamžik ani trošku smysl, s motivy
převzatými z knihy nakládá značně zkratkovitě a prakticky by se v něm
mohlo stát cokoli, leč pochopitelně se v něm dějí pouze takové věci, které
nebyly filmařsky či finančně náročné. V jistých ohledech atmosférické
budování nejistoty film nemá moc čím završit a chybí mu tím pádem pořádné
vyvrcholení. Některé události, k nimž v závěru dojde, jsou dokonce v rozporu
s tím, co Igor poté vykládá v autě unesenému spisovateli. A plus
mínus průměrné herecké výkony všech představitelů mají spolu s nesympatičností
jejich postav za následek to, že vám žádná z nich k srdci nepřiroste
a nebude vám tím pádem příliš záležet na jejím osudu.
Trhlinu lze ocenit pro snahu jejích tvůrců natočit ve
slovenském prostředí žánrový film, v němž jsou viditelně (leč nedostatečně
uspokojivě) používány filmařské postupy, běžné pro natáčení zahraničních hororů
(mimochodem, to samé zvládl o dost lépe Petr Jákl se svým Ghoulem), pro několik povedených záběrů a na mnoha místech i pro působivé
zvuky a hudbu. Znalost knižní předlohy tentokrát příliš nehraje roli, byť
zhlédnutí filmu by mohlo ty spokojenější z diváků k její četbě pobídnout
– zejména milovníky mysteriózních záhad a konspirací, které má Trhlina šanci oslovit obzvlášť.
Zajímavý názor. Trhlinu jsem neviděl, ale chtěl bych. Ale teď nevím jestli je film tak zajímavý jak jsem si myslel.
OdpovědětVymazat