Německý režisér a scenárista Florian Henckel von Donnersmarck získal v roce
2007 za svůj celovečerní debut s názvem Životy těch druhých Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. O
tři roky později se neúspěšně pokusil prorazit v Hollywoodu s nepovedeným
akčním thrillerem Cizinec s Johnnym
Deppem a Angelinou Jolie. Nyní se vrátil se snímkem Nikdy neodvracej zrak na německou půdu, což mu rozhodně prospělo a
opět mu to vyneslo nominaci na Oscara pro nejlepší zahraniční film (byť tentokrát
ho o sošku připravila konkurenční mexická Roma).
Film Nikdy neodvracej zrak je
výpravným životopisným dramatem, v němž sledujeme osudy jeho hlavního
hrdiny, německého malíře Kurta (volně inspirovaného žijícím malířem Gerhardem
Richterem a po většinu filmu ztvárněného hercem Tomem Schillingem), vyprávěné
na pozadí třech různých období německé historie. Konkrétně od jeho dětství v nacistickém
Německu ve druhé polovině třicátých let, přes studium výtvarné akademie v NDR
a po útěku do Západního Německa i akademie v Düsseldorfu, až po jeho
první veřejnou výstavu pořádanou v letech šedesátých. Souběžně s ním se
však snímek od začátku věnuje i vedlejší postavě nacistického (a později
komunistického) lékaře Carla (Sebastian Koch), jenž v Kurtově životě sehraje
zásadní roli.
Snímek především oslavuje uměleckou svobodu i sílu umění samotného, s nímž
se Kurt poprvé setkává ve chvíli, kdy ho jeho teta vezme jako malého chlapce na
nacisty pořádanou výstavu „zvrhlého umění“, na níž jsou jakákoli abstraktní a modernistická
díla, odporující představám strohého realismu, automaticky odsouzena coby úpadková
tvorba duševně pokřivených dekadentních zaostalců. Absurdní ignorantská zaslepenost
výstavy, stejně jako nacistická zvěrstva, jimiž úvodní segment vrcholí, pak
tvoří kontrast k pozitivní a novým vjemům otevřené optice vnímavého klučiny
a především jeho přirozeně euforické tety (Saskia Rosendahl), snadno schopné
nacházet krásu a poetiku i ve všedních a prostých prožitcích.
Po válce se právě dospělý Kurt přesouvá od mechanického malování rudých transparentů
na akademii v Drážďanech, kde válečné hrůzy (okrajově stále přítomné prostřednictvím
postavy Carla) střídá osudová romantická linie mezi Kurtem a studentkou z vyšší
společenské třídy jménem Ellie (Paula Beer), jenž postupně přeroste v hutné
rodinné drama. Spolu s úprkem obou milenců na západ, zapříčiněného Kurtem, jenž
se cítí být svázán a omezován režimem potlačujícím umělecký rozkvět i nuceným dodržováním
zásad socialistického realismu a touží po tvorbě moderního umění, je však tato
rovina ponechána (leč nikoli zapomenuta) ve východním bloku, film si vezme
další bílé plátno a rozehraje na něm trochu jiný film, jímž v novém prostředí
naváže na předchozí dění.
Kurt nakonec postupně zjišťuje, že vysněné moderní umění pro něj není to
pravé, a zbytek filmu je tím pádem z větší části o hledání sebe sama a
reflektování vlastní minulosti ve vztahu k přítomnosti. Do děje zároveň vstupují
nové postavy převážně univerzitního charakteru, včetně mentorské postavy profesora,
který hrdinu poučí, že hodnotu uměleckého díla neurčuje jen jeho provedení, ale
hlavně niterný osobní příběh, který stojí za jeho vznikem a obohacuje jej o
kontext, jenž ospravedlňuje a vysvětluje jeho existenci. Film tímto poselstvím říká,
že aby to vůbec za něco stálo, tak by umělec neměl pracovat na něčem, co
nevychází z něj samotného. Lze to ovšem chápat i jako obhajobu tvorby,
která by měla být i přes zdánlivou bezcennost považována za hodnotnou jen kvůli
tomu, že za jejím stvořením stojí bytostný a prožitý osobní vklad jejího
tvůrce, byť na ní nemusí být na pohled zřetelný.
Záměrem snímku přitom ale rozhodně nebylo obhájit tímto způsobem sebe sama –
subjektivně působící sdělení je diskutabilní už ve vztahu k výtvarnému umění
a při aplikaci na filmovou tvorbu se stává prakticky nepoužitelným, neb kvalita
filmů stojí na větším množství kritérií než na míře sebereflexe jejich tvůrců. Pro
hodnocení filmu Nikdy neodvracej zrak
rozhodně není příliš určující, nakolik v něm hraje roli zájem Floriana
Henckela von Donnersmarcka o výtvarné umění, nadšení do díla malíře Gerharda
Richtera nebo potřeba vyjadřovat se k zásadním milníkům německé historie
minulého století, ačkoli jde bezesporu o aspekty utvářející jeho výslednou
podobu. Mnohem podstatnější jsou totiž Donnersmarckova zručná režie, chytře vystavěný
scénář a vypravěčský um, vynikající řemeslné zpracování (téměř všudypřítomná a
emocionální zážitek podtrhující hudba Maxe Richtera, na Oscara nominovaná kamera
Caleba Deschanela) a perfektní herecké výkony, díky nimž o kvalitách snímku již
spíš nemůže být pochyb.
Komplexní příběh, obsahující řadu scenáristicky vyšperkovaných scén, v sobě
splétá značné množství motivů a rovin, intimnějšími momenty vyváženou kombinaci
národních i osobních dramat, inteligentně napsané dialogy i zvraty zapříčiňující
na několika místech poměrně nečekaný vývoj událostí. Problematické je akorát
nakládání s některými vedlejšími až okrajovými postavami - např. Kurtovi spolužáci
na Düsseldorfské škole jsou představeni skoro nadbytečně jen proto, aby se o hodinu
později mohli objevit v jedné krátké scéně. Démonický Carl může zas někomu
připadat jako příliš jednorozměrná zlá svině.
Při délce mírně přesahující tři hodiny se snímek lehce potýká s rozvláčností,
a to hlavně ve své druhé polovině, ačkoli v závěru by klidně snesl i pár
minut navíc, věnovaných nějakému údernějšímu vyústění. To je sice zprostředkováno
nápaditě a originálně vybudovanou pointou, leč z hlediska očekávatelné silné
katarze zůstane u pouhého naznačení, což v některých divácích pravděpodobně
nevyvolá dostatečné uspokojení.
Drama Nikdy neodvracej zrak je
silným a působivým filmem, který exceluje v jednotlivostech, avšak vzhledem
ke své obsahové a vypravěčské košatosti nezvládá všechny ty jednotlivosti propojit
a završit zcela bezešvě a nedosahuje tím pádem na mistrovskou příběhovou soudržnost
a emocionální intenzitu Životů těch
druhých – i tak to ale zvládá velmi dobře a zaslouží si místo mezi současnou
evropskou špičkou. Zpracován je sice poměrně konzervativně, místy až didakticky
doslovně (zas je ale aspoň velmi divácký a srozumitelný, konzistentní ve svém
stylu a míchání nálad), a rozhodně není nějakým filmařsky či vypravěčsky inovativním
nebo v jakémkoli ohledu přelomovým dílem. Což ale ani není nutně potřeba –
bohatě stačí, že je natočený, napsaný a zahraný po všech stránkách mimořádně zdařile.
Žádné komentáře:
Okomentovat