Sci-fi High Life je prvním
anglicky mluveným filmem francouzské režisérky Claire Denis (Miluji tě k sežrání, Vnitřní slunce), u jehož popisu děje si výjimečně dovolím citovat
synopsi distributora: „Monte (Robert Pattinson)
a jeho malá dcera Willow žijí společně v naprosté izolaci na palubě
kosmické lodi hluboko ve vesmíru. Monte, pro kterého byla přísná sebekázeň obranným
štítem proti touze, se stal otcem proti své vůli. On i žena, která dítě
porodila, byli členové posádky vězňů – odsouzenců na smrt. Pokusní králíci
poslaní na misi s cílem najít alternativní zdroje energie. Mise se účastní
také lékařka (Juliette Binoche), která zkoumá lidskou sexualitu v extrémních
podmínkách a s vězni má své vlastní záměry. Otec a dcera se společně
přibližují cíli – černé díře, kde čas a prostor přestávají existovat.“
Je pravda, že film High Life začíná
asi desetiminutovou sekvencí, v níž se Robert Pattinson stará v kosmické
lodi o malou holčičku (a jsou tam sami, protože mrtvá těla ostatních
cestujících Pattinson vyházel ven do vesmíru), nicméně touto sekvencí příběh ve
skutečnosti vrcholí a celý zbytek filmu se odehrává v minulosti, kdy
Pattinson žádnou holčičku ještě dlouho mít nebude a spolu s ním v té kosmické
lodi cestuje zhruba deset dalších postav – trestanců, kteří si místo doživotí ve
vězení vybrali službu vědě, a ocitli se proto po zbytek svých životů na cestě
vesmírem k černé díře. Přičemž Juliette Binoche se je snaží reprodukovat, patrně proti
jejich vůli, což probíhá tak, že coby lékařka vybírá od mužských trestanců
vzorky spermatu, s nimiž se pak tajně snaží ve spánku oplodnit některou z ženských
vězenkyň.
Tím, že svůj příběh vypráví de facto od konce, se film každopádně sám obírá
o jakékoli potenciální napětí a dramatičnost, protože na sebe všechno vyzradí
předem. Následkem toho je jeho děj do značné míry předvídatelný, což je poměrně
zásadní problém vzhledem k tomu, že je navíc i mimořádně utahaný, těžko
uchopitelný a extrémně nezáživný. Záměrem bylo zřejmě natočit existenciálně-filozofickou
uměleckou sci-fi o hlubinách vesmíru a lidské sexuality, leč výsledkem je
vláčně vyprávěná, obsahově prázdná a úmorná nuda, jejíž sdělení o podobnostech
mezi lidmi a divou zvěří jsou buď brutálně doslovná, nebo neuvěřitelně matoucí
(nabízí se interpretace, že jde o sofistikovanou kritiku psích množíren, ale
nejsem si jist, jestli jsem to pochopil správně), a která ani vizuálně nenabízí
nic, kvůli čemu by stálo za to ji vidět.
Další věc je pak ta, že herci v čele s toporným Pattinsonem hrají
výhradně jen vrcholně nesympatické a nesnesitelně otravné postavy, z nichž
o většině se vůbec nic nedozvíte, a zbytek jsou vyšinutí magoři. Už tak
dost nesmyslně vyprávěný děj je navíc zbytečně narušován jejich poněkud nahodilými
vzpomínkami na jejich životy na Zemi a dalšími izolovanými vsuvkami (velice
nepadnoucí scéna s rozhovorem s jakýmsi vědcem, dlouhá erotická pasáž
s Juliette Binoche v místnosti se sexuálním trenažerem), jejichž
existence nemá v rámci příběhu žádné opodstatnění.
Přitom rozhodně nelze tvrdit, že by zápletka o vězních-astronautech,
letících cíleně do černé díry a nevědomě se účastnících experimentů s umělým
oplodňováním, byla fádní a nepozoruhodná – film s takovým námětem by
naopak šlo vystavět hrozně zajímavě. Claire Denis jej však svou nuceně
uměleckou vizí zašlapala do země.
Žádné komentáře:
Okomentovat