Disneyho animovaný Dumbo z roku
1941 je bajkou o slůněti narozeném v cirkusu, které má obrovské uši, kvůli
nimž se mu všichni smějí. Pak ale zjistí, že když bude těma ušima dost mávat,
dokáže létat, načež se z něj stane světoznámá cirkusová hvězda. Zkrátka je
to jednoduchý příběh o sebedůvěře a o tom, že když se od ostatních v něčem
lišíte, nemusíte se za to stydět, protože ty odlišnosti vás činí výjimečnými. Z dospělého
hlediska pak jde zejména o kritiku šikany, v níž nechybí opilecké
halucinace či dobové odkazy na afroamerickou komunitu a na Disneyho nespokojené
zaměstnance.
Stejnojmenné hrané předělávky této klasiky se chopil režisér Tim
Burton, který je v podstatě expertem na filmy, jejichž hrdinové jsou pro
svůj nezvyklý fyzický zevnějšek či netradiční vlastnosti ve zbytku společnosti
za vyděděnce. Ve spolupráci se scenáristou Ehrenem Krugerem,
autorem scénářů k několika filmům ze série Transformers, se přitom dopustil řady změn (což se ostatně dalo
čekat, neb animovaný Dumbo má pouze
64 minut). Některé ty změny jsou nicméně docela zásadní – oproti původnímu
snímku například v novém Dumbovi
zvířecí postavy nemluví a Dumbo ani není jeho hlavní postavou.
Příběh se sice stále odehrává v krachujícím cirkusu, v němž se
narodí slůně s velkýma ušima, leč jeho hlavním hrdinou je jezdec na koních
Holt (Colin Farrell), který se v roce 1919 vrací z války za svými dvěma
dětmi a ke svému původnímu zaměstnavateli. Že Dumbo umí létat, se ty děti dozvědí
už po nějakých dvaceti minutách filmu a dalších přibližně patnáct minut trvá,
než se o jeho úžasném nadání dozvědí všichni ostatní. To, co známe jako děj
původního Dumba, tak zabírá v jeho
nové verzi jen zhruba třetinu stopáže.
Zbylé dvě třetiny příběhu jsou pak tvořeny zcela novým obsahem, v němž
se na scéně objeví bohatý majitel obřího zábavního mega-parku (Michael Keaton),
který cirkus koupí i s jeho principálem (Danny DeVito), se všemi jeho
zaměstnanci a pochopitelně i s létajícím Dumbem pro vlastní spektakulární show.
Nepřekvapivě ale všechny ošklivě podvede, načež se všichni zaměstnanci cirkusu
spolčí za účelem zachránit v sérii akčních scén ze spárů zlého podnikatele
nejen Dumba, ale i jeho maminku. A Holt (jehož žena, matka jeho dětí, před
časem zemřela) se mezitím začne nenápadně sbližovat s akrobatkou Colette
(Eva Green).
Problém přitom není v tom, že by si tvůrci nového Dumba dovolili obohatit děj toho starého o vlastní nástavbu, nýbrž
v tom, že ta nástavba je tvořena strašlivě línou a stokrát ohranou
šablonou se spoustou klišé, která ani není zpracována dostatečně zajímavě a
poutavě. Úplně všechny postavy ve filmu představují ty nejjednodušší archetypy
a jsou tak mělké, že žádnou z nich nelze popsat víc než jedinou krátkou
větou. Herci jsou povětšinou tuctoví, tempo vyprávění malátné, a přestože snímek
režíroval Tim Burton, tak ani vizuálně nenabízí nic moc pozoruhodného. Každopádně
je v něm ale spousta digitálních triků (zřejmě i naprostá většina zvířat a
lokací je kompletně počítačová), jejich úroveň je však poněkud kolísavá.
Na svého 78 let starého animovaného předchůdce Dumbo místy odkazuje prostřednictvím několika převzatých scén
(Dumbova pěnová koupel, klaunské číslo s požárem a hasiči, tripovitá pasáž
s růžovými slony…) a několika písniček, předělaných v nových aranžmá,
ale jinak toho s ním má kromě prvotní zápletky společného jen málo. V podstatě
jde o pouze průměrnou dětskou pohádku, jejíž úspěch u mladších diváků se navíc bude
odvíjet i od toho, jestli jim nebude připadat příliš chmurná – přeci jen vypráví,
byť se šťastným koncem, především o smutném slůněti, kterému se stýská po
mamince, stejně jako jeho dvěma dětským opatrovatelům.
Dumbo tak v podstatě stojí na roztomilosti
titulního slůněte, na barvité výpravě, hudbě Dannyho Elfmana a stylizované atmosféře,
místy příjemně magické, místy na poměry dětského filmu relativně temné. Příběh
létajícího Dumba je v něm však spolu s poselstvím o nalezení víry v sebe
sama výrazně upozaděn ve prospěch jednotvárných lidských hrdinů, zasazených do povážlivě
nenápaditého děje, jenž dojíždí na schematičnost a nedostatek hravosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat