Herec, režisér a scenárista Jiří Mádl režijně debutoval v roce 2014 rodinným
filmem Pojedeme k moři, který
byl coby sympatický, roztomilý a hravý snímek přijímán diváky i kritikou
povětšinou poměrně vřele, a to i navzdory nepříliš věrohodné stylizaci, v rámci
níž byl celý film koncipován jako víceméně amatérský počin natočený jedenáctiletým
klukem – což nejenže nepůsobilo uvěřitelně, ale navíc se pod to dala do jisté
míry snadno schovat počáteční filmařská neobratnost. Mádlův druhý film, černohumornými
prvky proložené drama Na střeše, je
oproti tomu již standardně vyprávěným snímkem, natočeným o dost jistější rukou
a podstatně vyspělejším jak z hlediska námětu, tak po stránce režijní a
scenáristické.
V úvodu příběhu proběhne policejní zátah na pěstírnu marihuany ukrytou
v útrobách vietnamské tržnice, odkud se podaří uprchnout ilegálně
přistěhovalému mladému Vietnamci Songovi (Duy Anh Tran). Ten pak zvažuje sebevraždu
skokem ze střechy v domě v centru Prahy, kde bydlí mimo jiné osmdesátiletý
profesor Rypar (Alois Švehlík), jenž zde vystrašeného mladíka náhodou nalezne a
poskytne mu dočasný azyl. A posléze ho u sebe dokonce nechá bydlet na neurčito,
výměnou za průběžné uklízení.
Film následně sleduje průběh pozvolna se měnícího vztahu mezi nevrlým a
samotářským důchodcem, jenž nemá žádné kamarády, rodina ho před lety opustila a
v prázdném bytě už prakticky jen dožíval, a česky špatně hovořícím dvacetiletým
Vietnamcem, jenž byl vyslán příbuznými do Evropy, aby vystudoval vysokou školu a
vydělával rodině peníze, čehož se mu ale bez povolení k pobytu nepodařilo
dosáhnout. Vlastně nejde o nijak originální námět, neb podobných filmů o střetu
a soužití dvou zástupců zcela odlišných generací, kultur a národností existuje nemálo,
leč tento je realizován velmi obstojně a navíc je přikrášlen několika
nápaditými drobnostmi, které už za originální považovat lze (třeba závěrečné
rozuzlení).
Postupně se tedy děje to, že z hlavního hrdiny, natrpklého dědka s předsudky,
a asijského kluka bez střechy nad hlavou se přes velmi opatrné a zpočátku
značně skřípající budování vzájemné důvěry stávají přátelé, přičemž starý
profesor se dokonce snaží Songovi dohodit pohlednou mladou sousedku z protějšího
bytu jako potenciální nevěstu, se kterou by se mohl oženit a získat tím české občanství.
Tato zápletka, jíž je věnována velká část filmu, pak působí mimořádně zvláštně
a naivně, leč možná to byl částečně záměr – protože profesor Rypar, jenž
pořádně zaspal dobu, se tu dívku snaží okouzlit stejnými způsoby (tak, aby ona
nevěděla, kdo se jí dvoří), jaké pravděpodobně fungovaly na dívky v časech
jeho mládí, tudíž není divu, že dnes se zdají být naivními a obstarožními, stejně
jako jeho mylná představa, že by ta dívka na tu svatbu s prakticky neznámým
Vietnamcem byla ochotná jen tak přistoupit.
Debutující (ne)herec Duy Anh Tran ve skutečnosti mluví plynně česky, tudíž
jeho lámaná mluva je součástí jeho velmi dobrého hereckého výkonu. Jinak jde
spíš o pasivní postavu, jež se podřizuje příkazům a plánům profesora Rypara a
slouží především jako prostředek k jeho přerodu v sympatičtější bytost,
která v průběhu filmu získá nový a optimističtější náhled na svět a vyřeší
si určité životní aspekty, které předtím vyřešené neměla. Alois Švehlík je v hlavní
roli naprosto vynikající a zejména díky němu (a jeho vzájemnému doplňování s Duy
Anh Tranem) film funguje dramaticky i emocionálně tak, jak by měl, včetně všech
dialogů a jemných hereckých nuancí (hlavně Švehlíkových).
Co naopak nefunguje až tak dobře, jsou některé vedlejší motivy a okrajové dějové
linie, které jsou sice ve filmu přítomné, ovšem aniž by vedly k nějaké
smysluplné pointě nebo uspokojivému zakončení. Ať už jde o profesorovo záměrné
ignorování naléhajícího domovníka nebo značně limitovaný náhled do soukromí života
té mladé sousedky, k níž se opakovaně vrací její přítel, kterého ona
pravidelně vyhání, a u níž není ani moc jasné, nakolik seriózně přistupuje na
hru profesora Rypara, případně jestli jí vůbec někdy došlo, že se ji nesnažil zaujmout
kvůli sobě, ale kvůli někomu jinému.
Film Na střeše je minimalistickým
snímkem de facto o dvou postavách v jednom bytě, které spolu mají společné
akorát to, jak ztracení si připadají (Song v cizím velkoměstě, Rypar ve světě technologií
a internetu), ale postupně přicházejí na to, že si mohou vzájemně vypomoci. Snímkem,
který stojí výhradně na postavách, hereckých výkonech, přirozeném prostředí,
scénáři a režii, ve všech případech nadstandardně zdařilých. Jiří Mádl jako
režisér i jako scenárista viditelně roste, evidentně měl od samého začátku
perfektně rozmyšleno, jaká gesta budou budit jaké emoce a jak by měly jednotlivé
scény fungovat a co je pro to potřeba udělat, a dokázal svou vizi naplnit i
navzdory nečekaným komplikacím, jako bylo přeobsazení hlavního hrdiny po úmrtí jeho
původního představitele, Jana Třísky. Bravo.
Výsledkem je poctivé a úsměvné drama s pozitivním poselstvím, které sice
chvílemi ztrácí tempo a do určité míry jen naplňuje klasické příběhové schéma,
ale činí tak z velké části po svém a hlavně srozumitelně, chytře, svědomitě
a s nemalou porcí režijní a herecké vytříbenosti – například z obrazu Aloise
Švehlíka, vycházejícího z bytu s tranzistorákem a dvěma lahvemi
červeného v ruce a s cigaretou v puse sálá taková preciznost a
výstižnost, že to z paměti jen tak rychle nezmizí. Na další Mádlovy počiny
jsem velice zvědav.
Žádné komentáře:
Okomentovat