Filmem Skleněný završuje režisér,
scenárista a producent M. Night Shyamalan trilogii, kterou započal v roce 2000
snímkem Vyvolený, na nějž pak poněkud
překvapivě navázal v roce 2016 filmem Rozpolcený.
Ve Skleněném se tudíž konečně
potkávají všichni tři hrdinové obou předchozích filmů – David (Bruce Willis),
který ve spolupráci se svým (již dospělým) synem trestá coby samozvaný ochránce
spravedlnosti zločince v ulicích Filadelfie, Kevin (James McAvoy), jenž ve
stejném městě unáší a vězní mladá děvčata, a terorista Elijah alias Pan
Skleněný (Samuel L. Jackson), toho času na invalidním vozíku a v polo-kómatu.
Předně je potřeba říct, že je nutné vidět Vyvoleného i Rozpolceného,
abyste se dokázali v příběhu Skleněného
orientovat. Pak je nutné vzít na vědomí, že hrdinové těchto filmů jsou sice
nadaní jakýmisi zvláštními schopnostmi (David disponuje mimořádnou sílou a
odolností, stejně jako schizofrenický Kevin, jemuž tyto vlastnosti propůjčuje
jedna z jeho více než dvaceti osobností, napůl lidská a napůl zvířecí/nestvůrná,
a Pan Skleněný, trpící extrémní lámavostí kostí, má zas geniální mysl) a
všechny ty filmy navíc do jisté míry koketují s konvencemi superhrdinského
a komiksového žánru, leč ani na vteřinu do tohoto žánru nesklouzávají a spíš se
snaží jít cestou komorních psychologických dramat.
Na začátku filmu tak sice dojde nejprve k třeskutému střetnutí Davida s Kevinem,
leč oba jsou záhy zajati a převezeni do psychiatrické léčebny (v níž je již delší
dobu zavřený i Pan Skleněný), kde se jich ujme doktorka-psychiatrička Ellie
(Sarah Paulson) se záměrem přesvědčit je, že jejich nadpřirozené schopnosti
jsou pouhým výplodem jejich fantazie, protože nic takového jako superhrdinové
ve skutečnosti neexistuje. Většina filmu je následně věnována terapeutickým
sezením, během nichž se doktorka snaží celé trojici skepticky rozmlouvat jejich
přesvědčení, a následnému přemítání hlavních hrdinů nad sebou samotnými a
jejich zpochybňování vlastní jedinečnosti a výjimečnosti.
Celá ta myšlenka, že ani jeden z hrdinů vlastně nijak nadpřirozený
není a všichni si tuto představu mylně vštípili sami, je svým způsobem
zajímavá, nicméně je hrozně kontraproduktivní, když je divák zároveň konfrontován
se scénami, v nichž tyto schopnosti vyplouvají na povrch, a z nichž jednoznačně
vyplývá, že tomu tak být nemůže. Navíc jsou doktorčiny argumenty, s nimiž se
snaží hrdiny nahlodat a konfrontovat jejich nadlidské činy s alternativním
a „realistickým“ výkladem, neuvěřitelně hloupé („Ten výstřel z brokovnice vám
nic neudělal, protože ta puška byla stará a náboje navlhlé.“)
Celkově pak příběh filmu pozůstává ze dvou rovin, z nichž jedna je
provázána s komiksovou tradicí a do určité míry využívá šablony a některá klišé
superhrdinských filmů, zatímco ta druhá s tím vším polemizuje, klišé a
šablonám se naopak vysmívá a neustále dává najevo, že tohle žádný superhrdinský
film není, a to zejména tím, jaký důraz klade na obyčejnost postav a světa
kolem nich. Film Skleněný se tak
zároveň snaží být naplněním komiksového žánru a zároveň jeho dekonstrukcí,
přičemž divákův pocit z toho, jestli tyto dva natolik odlišné tvůrčí
přístupy spolu hrají ve vzájemné harmonii, nebo si naopak protiřečí a navzájem
se ruší, může být značně individuální a subjektivní.
Shyamalan každopádně dělá všechno proto, aby si divák pokud možno vůbec
neužil všechno to, co si lze ve filmech o superhrdinech obvykle užít, a to zejména
akci, vyvrcholení, napětí a spád (a v případě dekonstrukcí i nějakou
vnitřní logiku, smysl a sofistikovanost). Z komiksových vzorů sice čerpá,
ale pouze ironicky a posměšně a výhradně proto, aby se jim mohl vysmívat a používat
je úplně opačně, než je obvykle zvykem. A ještě se přitom zřejmě domnívá, že
točí nějaké výsostné umění, takže své hrdiny přehnaně často zabírá v zrcadlech
a všelijakých jiných odrazech od lesklé stěny po oční bulvu, jako kdyby zrovna
zjistil, že to tak také jde.
To, že se skoro celý film odehrává v jedné budově a blízkém okolí a až
na prvních a posledních dvacet minut se v něm nic moc zásadního nestane (v
podstatě jde o nepříliš chytré dialogové drama, v němž hrdinové jen
zahloubaně přemýšlejí o vlastní existenci), je jedna věc. Druhá věc je, že film
od poloviny dál láká na určitý typ závěru, jen aby jej pak mohl divákovi drze
odepřít a místo toho ve finále bodnout fanoušky předchozích dvou filmů do zad
(a vše završit několika absurdními zvraty, protože to by nebyl Shyamalan, aby
ve filmu neměl na konci zvraty), což je zřejmě odvážný tvůrčí záměr, jímž se
režisér snaží jít proti proudu a nastavovat zrcadlo hollywoodským superhrdinským
blockbusterům.
Otázkou pak je, jestli jsou i ty jediné dvě scény, v nichž spolu David
s Kevinem zápasí (a jiná akce se ve filmu nevyskytuje), natočené tak
mimořádně špatně, nevzrušivě a skoro až trapně a diletantsky právě z toho důvodu,
aby záměrně nebyly zábavné. Jestli je tvůrčí záměr i to, že filmu naprosto
schází jakékoli napětí, že film zcela zamlčuje důvody toho, proč má doktorka
Ellie na přesvědčování trojice hrdinů pouhé tři dny, že personál psychiatrické
léčebny, v níž se děj odehrává, představuje vrchol nedbalosti (pacienti si
mohou libovolně opouštět své cely, bezpečnostní centrála s počítači a
kamerovým systémem se nezamyká, když přes sebe pacient přehodí doktorský plášť,
tak ho ochranka dokonce bez okolků pustí ven z budovy), a že to všechno
nejsou jen důsledky lajdácké režie, stupidního scénáře a zásadní
nedomyšlenosti.
Skleněný je v tom všem natolik důsledně konzistentní, že by se i dalo
uvěřit tomu, že ho Shyamalan chtěl naschvál natočit a napsat tak mizerně,
hlavně když tím půjde proti všemu, co je v superhrdinském žánru považováno
za mainstream (prakticky jediné, co se opravdu povedlo, jsou šílené a poměrně
zábavné herecké kreace Jamese McAvoye, zatímco Samuel L. Jackson a Bruce Willis
mají povětšinou jeden a ten samý výraz a mohou se tak spoléhat jen na vlastní
charisma).
Na jedné straně tak lze Shyamalana ocenit pro jeho ambiciózní odvahu přijít s realizací
něčeho takového (pokud to tedy skutečně byl záměr), na straně druhé je však
sporné požadovat od diváků filmu, který má být uspokojivý právě tím, jak je ve
většině ohledů vrcholně neuspokojivý, nějakou pozitivní zpětnou vazbu, pokud jim
tedy nebude tento záměr sám o sobě imponovat. Samotná myšlenka žánrové dekonstrukce
totiž v tomto provedení ničím příliš nová nebo objevná není a v tomto
případě je navíc místy až otravně doslovná, neb hrdinové neváhají sem tam explicitně
vysvětlovat, čím se jejich konání a události ve filmu prezentované mají od
superhrdinských komiksů vlastně lišit.
Druhá možnost je, že nic z toho ve skutečnosti Shyamalanovým záměrem
nebylo, a to je pak 40% ještě přehnaně moc.
Žádné komentáře:
Okomentovat