Dvacetiletá Hannah je posednutá zlým démonem/ďáblem a během neúspěšného exorcismu
usmrcuje kněze, takže jejímu otci nakonec nezbyde než ji zabít. O tři měsíce
později je její tělo přivezeno do márnice, kde zrovna nastupuje na svou první
službu bývalá policistka Megan (Shay Mitchell). A diváci na rozdíl od ní vědí,
co je s tím tělem v nepořádku…
Americký horor Ve spárech ďábla je
po všech stránkách mimořádně tendenčním žánrovým produktem, jehož tvůrci (v
čele s nizozemským režisérem Diederikem van Rooijenem, pro nějž snímek
představuje jeho první americký počin, a podprůměrným hororovým scenáristou
Brianem Sievem) nedokázali vytěžit potenciál jeho zápletky a ani děsivého prostředí
nemocniční márnice a místo toho jej zaplnili tradičními klišé a sem tam nějakou
rutinní lekačkou. Už hlavní hrdinka je jeden velký chodící stereotyp –
třicátnice s traumatem z bývalého zaměstnání, která se sotva
vzpamatovala ze závislosti na prášcích, má kvůli tomu hrůzné halucinace, ale
stejně vezme za vděk nočními šichtami ve skladu mrtvol.
Samotná márnice pak nabízí pochopitelně místnost se schránkami na nebožtíky,
výtah, spalovnu a několik temných chodeb, v nichž se zářivky dost
neochotně spouštějí na pohybová čidla a dveře se otevírají na magnetickou kartu,
přičemž o patro výš se již nachází běžná nemocnice. Nic z toho ale není
využito k čemukoli alespoň trochu nápaditému a celá ta lokace je tudíž
děsivá jen svou vlastní existencí a chmurnou ošklivostí, aniž by tomu nějak
dopomáhaly jiné filmové prostředky. Přeludy a vidiny hlavní hrdinky se také
přihlásí o slovo jen sporadicky.
Démonem/ďáblem posedlá mrtvola pak sice docela hrůzostrašná je, ale vlivem dost
uboze napsaného děje dá práci vůbec rozluštit, podle jakých pravidel se chová,
neb tomu zjevně chybí konzistence a smysl. Když totiž Megan nebo kdokoli jiný
(třeba noční hlídač) schránku s Hannah otevře (což se děje opravdu často),
její tělo tam vždy je – pokaždé ve stejné poloze a zazipované v igelitu. Zároveň
se ale stejné tělo každou chvíli prochází po chodbách nemocnice a zabíjí
každého, kdo mu přijde do cesty, a zachycují jej při tom bezpečnostní kamery.
Jedna varianta tudíž je, že tělo Hannah je pořád ve futrálu a po márnici
brouzdá démon/ďábel, který na sebe vzal její podobu a zabíjí ostatní, aby pak mohl
Hannah oživit a znovu ji posednout, místo toho, aby raději posednul někoho
živého a čerstvého. Dění ve filmu nicméně o trochu více odpovídá druhé
variantě, a sice že Hannah (stále posedlá) pravidelně opouští svůj box a
vydává se strašit a zabíjet, načež se po chvíli vrací zpátky a (zevnitř) za
sebou zavírá a zazipovává se, aby zaměstnanci nemocnice nepřišli na nic
podezřelého, nejméně pětkrát za celý film. Vtipné je také to, že své mrtvé
oběti pak schovává po různých koutech nemocnice a že se po lokaci potutelně
plazí i přesto, že jí zjevně nedělá problém teleportace.
Značně nesmyslný děj, předvídatelná šablonovitost a absence nápaditosti
jsou tak hlavním důvodem toho, proč v případě hororu Ve spárech ďábla není o co stát, ledaže by vám k hororovému zážitku
stačilo párkrát se leknout a prostředí márnice bylo samo o sobě místem, z něhož
by vám vstávaly vlasy hrůzou na hlavě jen při pouhém pomyšlení na něj. Mnohem,
ale opravdu mnohem vydařenější horor v podobném duchu (tentokrát z prostředí
pitevny) je Tajemství smrti slečny Neznámé
(The Autopsy of Jane Doe) z roku
2016, které se naší distribuci kupodivu vyhnulo.
A samozřejmě, v traileru jsou i scény, které pak ve filmu neuvidíte...
A samozřejmě, v traileru jsou i scény, které pak ve filmu neuvidíte...
Žádné komentáře:
Okomentovat