Samovi (Andrew Garfield) je přes třicet, bydlí v Los Angeles, a
protože nic moc nedělá a práci si neshání, tak nemá na nájem, a tudíž mu
hrozí příkaz k vystěhování. Jednoho dne se seznámí s mladou pohlednou
sousedkou Sarah (Riley Keough) a stráví s ní příjemný večer. Následujícího
dne však dívka zmizí – její byt je zcela prázdný a její spolubydlící jsou také
pryč. Noc před tím došlo ve městě k explozi automobilu. Je možné, že
v něm Sarah byla? Sam se rozhodne přijít tomu na kloub…
Záhadu Silver Lake (Silver Lake je městská část Los Angeles) napsal
a natočil režisér a scenárista David Robert Mitchell, který celovečerně
debutoval v roce 2010, ale v širší známost vešel až o čtyři roky
později svým druhým filmem, festivalovým nezávislým hororem Neutečeš (v němž si mladí hlavní
hrdinové při sexu předávali namísto pohlavní choroby pohlavní kletbu), jenž se
v jistých kruzích dočkal kultovního statusu. Komorní žánrovou podívanou,
točící se kolem jednoho originálního děsivého nápadu, však nyní střídá mnohem
ambicióznější a rozmáchlejší dílo – komplexní a hluboká satira, beroucí si na
paškál Hollywood, popkulturu, mysteriózní příběhy s detektivními
zápletkami, filmaře, diváky i sebe samotnou.
Základem Záhady Silver Lake je
neustálé boření diváckých očekávání ohledně děje filmu, jehož středobodem je
pátrání hlavního hrdiny po pravdě, a zároveň neutuchající přiživování těchto
očekávání množstvím pozoruhodných stop a pojítek, jimiž jsou Sam i diváci
zasypáváni jen proto, aby se nakonec skoro všechna stala nikam nevedoucími a
zavádějícími slepými uličkami. Výsledkem je film s hrozně zvláštní atmosférou
plnou surrealistických prvků, u nichž sice můžete přemýšlet nad tím, jak do
sebe asi zapadnou a jakým způsobem pomohou hrdinovi na cestě k cíli,
nicméně na konci se odměny nedočkáte – nic do sebe totiž nezapadne, spousta
vedlejších zápletek zůstane naschvál nedořešená a závěrečná pointa je také
strašlivě neuspokojivá. Je to však přitom natolik soudržné a konzistentní, že
nemůže být sporu o tom, že tohle všechno je tvůrčím záměrem – Záhada Silver Lake zkrátka chce být
schválně matoucí, podvratná, neuspokojivá, iritující a frustrující. Avšak je
v té snaze také nehorázně zábavná, pokud tedy na její hru přistoupíte.
V podstatě jde tedy svým způsobem o experimentální umělecký film, jenž
nutí svého hlavního hrdinu pátrat po nesmyslných důkazech, dekódovat pochybné
šifry a rozplétat sofistikovaná tajemství a láká své diváky ke spoluúčasti nad
řešením složité záhady, ale přitom jim ve svém průběhu několikrát doslovně
vysvětluje, že všechna snaha o pochopení je marná, že žádná záhada ve
skutečnosti neexistuje a že hledání skrytých narážek tam, kde nejsou, je ztráta
času. Celou dobu je hravě dvojznačný a snový a jeho hlavní zápletka
s detektivním pátráním po zmizelé dívce připomíná spíš hledání pokladu
podle pirátské mapy nakreslené na dětském prostírání. No jo, jenže co když ten
poklad doopravdy existuje?
Nebylo by férové psát o všech těch bizarnostech, které Sama potkají na jeho
pouti dlážděné chorobnou posedlostí, protože byste byli ochuzeni pomalu o to
nejlepší, a sice o pozvolný proces nekončícího objevování dalších a dalších
falešných stop a domnělých spojitostí, během něhož vaše zmatené pocity
zastupuje přímo postava Sama, často ztraceného v bludišti možností, ale
nikdy neztrácejícího naději a motivaci jít dál. Prozradit snad lze jen to, že
v Los Angeles řádí jakýsi maskovaný vrah, který po nocích zabíjí na
ulicích psy, protože ten je v příběhu přítomen od první scény. A Sarah psa
měla…
Záhada Silver Lake je kromě toho celá o popkultuře a obsahuje
spoustu odkazů na staré filmy, filmové tvůrce a hvězdy, na různé písničky,
televizní pořady, komiksy, videohry, časopisy a marketingová loga, což
z ní dělá tak trochu Ready Player One
pro intelektuály. Zároveň ale popkulturu kritizuje pro její prázdnotu a
povrchnost a neváhá komentovat, jak moc nás ovlivňuje (hrdinové se při sexu –
v poloze na pejska, pochopitelně – dívají na televizi, Sarah pojmenovala
svého psa Coca-cola…), případně ji podezírá z konspirací (v muzice jsou
zakódované tajné zprávy pro vyvolené) nebo ji napadá pro nulovou hodnotu
(umělecká díla jsou pouhými skořápkami něčích ambicí), přičemž tím útočí i sama
na sebe, protože i ona je součástí popkultury. Jde o film, jehož bizarně
zamotaný děj nelze nijak interpretovat, neb se vzpírá a vysmívá jakýmkoli
pokusům o výklad, a který funguje jako netradiční pocta Hollywoodu, ale přitom
si z něj zároveň utahuje, znevažuje jej spolu s hudebním průmyslem
jako falešné modly a satirizuje různé hollywoodské filmařské postupy i dějové
šablony.
Jedním z takových prostředků satiry je třeba práce s ženskými
postavami, jejímž prostřednictvím Záhada
Silver Lake kritizuje snímky, v nichž ženské hrdinky plní roli pouhých
jednorozměrných sexuálních objektů, a to tím způsobem, že dělá to samé, leč
nápadně to přehání. Tudíž všechny dívky a ženy v Samově okolí jsou nějakým
způsobem eroticky vyzývavé (jeho přítelkyně ho navštěvuje v různých pracovních
převlecích, což jsou shodou okolností stereotypní kostýmy z pornografie,
jeho postarší sousedka zas chodí po bytě nahá), nebo to jsou alespoň mladé a
pohledné začínající herečky, zpěvačky nebo modelky, co dělají bokem eskort a
různě se hlavnímu hrdinovi podbízejí, případně alespoň stylově umírají v duchu
uměleckých fotografií na obálce Playboye. Zároveň je tím zesměšňován motiv
„osudové ženy“, typický pro žánr film-noir, na jehož tradici Záhada Silver Lake volně a svébytně
navazuje.
Symptomatická je svým způsobem i zdánlivě bezdůvodně začleněná scéna,
v níž Sam a jeho kamarád nadrženě šmírují pomocí kamery na létajícím dronu
byt nějaké ženy, která se v něm sice nejprve vysvleče do spodního prádla,
ale pak začne brečet, což chlapcům zmaří jejich potěchu ze špehování, protože
dostali něco, co nesplnilo jejich očekávání. Jejich zklamání v tu chvíli
předesílá, s jakými pocity bude divák odcházet z kina po skončení
filmu. Aniž by věděl, co ho ještě do té doby čeká.
Klidně je tudíž možné, že budete odcházet ze Záhady Silver Lake podobně rozčarovaní a neuspokojení –
zejména pokud máte raději filmy se standardnějším vyvrcholením, v němž do
sebe všechno krásně zapadne, a které zodpoví všechny vaše případné otázky, a
zvlášť u filmu, který trvá víc jak dvě a čtvrt hodiny – ačkoli to je přesně ten
stav, který ve vás její tvůrci pravděpodobně vyvolat chtěli.
Druhou možností je pak opájet se promyšleností, s jakou byla Záhada Silver Lake od začátku budovaná,
její podvratnou rafinovaností, bohatou meta-úrovní a schopností být i přes
všechno to množství překombinovaných zápletek a zavádějících motivů (včetně
animované vsuvky a hororových výjevů) dokonale srozumitelnou (navzdory
všemu jde o překvapivě diváckou záležitost). Navíc je ten film krásně
nasnímaný, skvěle režírovaný, velmi dobře zahraný, má padnoucí písničkový
soundtrack i hluboký přesah se spoustou myšlenek, které rezonují ještě dlouho
po zhlédnutí, a je nesmírně výrazný a nepodobný ničemu jinému, a přitom
evokující mnohé (od Reality Quentina
Dupieuxe přes Alfreda Hitchcocka po Big
Lebowskiho). A jestli si někdo budete pouštět pozpátku křik toho papouška,
dejte mi vědět, co jste se dozvěděli.
poradite mi, kde na webu bych film mohl (ne)zdarma shlednout?
OdpovědětVymazatNa internetu momentálně těžko. Film jde do kin 6. prosince 2018.
Vymazat