Policejní vyšetřovatel Kalina (Pavel Řezníček) se během automobilové
honičky s neznámými pronásledovateli stává obětí autonehody. Jako duch pak
sleduje vlastní pohřeb, jehož se účastní jak jeho manželka Vanda (Soňa
Norisová) a dva jejich malí synové, tak jeho matka (Eva Holubová), policejní
náčelník (Václav Postránecký), státní zástupce (Lukáš Vaculík) a rodinný přítel
– lékař (Hynek Čermák). Při procházení manželovy pozůstalosti Vanda nalezne informace
o ženě jménem Irena a začne ho podezírat z nevěry. Pak ji napadne, že ta
jeho nehoda nemusela být tak úplně nehoda, a začne pátrat po příčinách jeho
smrti na vlastní pěst…
Českou krimi-komedii Ten, kdo tě
miloval zrežíroval a napsal podle stejnojmenné knižní předlohy Marie
Poledňákové režisér a scenárista Jan Pachl (seriály Rapl a Cirkus Bukowsky, dvojice
filmů Gangster Ka), který si chtěl
natáčení temných a seriózních kriminálek zpestřit něčím odlehčeným. A jelikož původní
román z roku 2016 je též víceméně vážnou kriminální detektivkou, obohatil jej
o komediální stylizaci, ze zesnulého vyšetřovatele udělal ducha a výsledek je
nyní prodáván jako vánoční rodinná kriminální komedie vhodná pro diváky všeho
věku (přičemž pro děti ale moc vhodná není – ne snad nutně proto, že by děti
nerozdýchaly zápletku s mrtvým tatínkem, ruskou mafii nebo sex ve
školní ředitelně, ale protože by se u filmu pravděpodobně dost nudily).
Přestože film Ten, kdo tě miloval
Marie Poledňáková nerežírovala, tak je na něm výrazně znát její povědomý autorský
vklad – svou strukturou totiž dost nápadně připomíná její pozdní snímky Jak se krotí krokodýli, Líbáš jako Bůh a Líbáš jako ďábel, a to zejména v tom smyslu, že jsou přeplněné
zbytečnými postavami, jejichž konání film sleduje bez ohledu na to, jestli má
nebo nemá cokoli společného s hlavní zápletkou, čímž je uměle vytvářen
dojem, že se ve filmu pořád něco děje, ale ve skutečnosti se toho děje
povážlivě málo a příběh přešlapuje na místě (v tomto případě asi hodinu z celkové
devadesátiminutové stopáže). Generická kriminální zápletka, točící se kolem
domnělé nevěry a jakýchsi údajných důkazů o mafiánské korupci, které si různé postavy nesmyslně předávají
mezi sebou jako Černého Petra, je vyloženě chabá, stejně slabá a neintenzivní
je i komediální složka snímku a i to málo, co film obsahuje, je vyprávěno
zmateně a za přispění řady naprosto nesouvisejících vedlejších příběhových
linií:
- Oba synové propašují do školy tátovo odposlouchávací zařízení, které jim učitelka (Ester Kočičková) zabaví a přinese do ředitelny, odkud pak chlapci odposlouchávají zvuky jejího dovádění s ředitelem, z čehož mají posléze průser. Ve filmu je to evidentně jen proto, aby měli oba kluci podstatnější roli a diváci se mohli bavit jejich rošťáckými kousky a zvířeckým sexem Ester Kočičkové s ředitelem.
- Dva idiotští policejní poskoci (Jiří Bábek a Lukáš Příkazký) jsou v kostýmech Santy Clause nasazeni na sledování podezřelé osoby a debatují přitom o náhodných banalitách (třeba o výhodách přirozeného porodu). Ve filmu jsou evidentně jen proto, aby v něm bylo víc komediálních postav.
- Za lékařem opakovaně dolézá otravná pacientka, která se mu okatě snaží dohodit svoji dceru. Celé je to ve filmu evidentně jen proto, aby film obsahoval záběry na bujné vnady a náznaky nahoty.
Líný humor je přitom obvykle generován tím nejjednodušším a nejpodbízivějším
způsobem, takže i podprůměrně vtipná, nepříliš využitá a de facto náhodná zjevení
ducha, komentujícího dění okolo sebe s ironickou nadsázkou, působí nakonec
jako malé ostrůvky naděje (byť není jasně definováno, nakolik může do světa
živých zasahovat – když hrábne rukou po papíru, ruka mu projde skrz, jindy ale s tou
samou rukou může psát po zamlženém skle). Zdaleka nejvtipnější na celém filmu
je vánoční dodávka s nápisem „Tdd, něco, něco, Vánoce“, při jejímž
lakování vzali v lakovně až moc doslova pokyn, co na ni mají napsat. Více
než vtipy tak mají šanci uvíznout v paměti spíš ty momenty, které působí
vyloženě křečovitě a bizarně:
- Na začátku filmu se postava Evy Holubové snaží přimět své vnuky ke snědení ztvrdlých rohlíků vyprávěním historky o Mikulášovi, která začíná jako anekdota o Somálcích, ale nemá pointu.
- Policista vidí, jak mu kdosi podezřelý vkládá pod auto nějakou blikající věc, ale pak do toho auta stejně bez okolků vleze a nastartuje ho.
- Na svatbě členů ruské mafie zajišťuje živý hudební doprovod duo Těžkej Pokondr, přičemž zpívají toto, což mi přijde ve filmu na motivy Marie Poledňákové mírně nevkusné:
Co se týče hereckých výkonů, tak prakticky o nikom nelze říct, že by
předváděl nějaký výrazný, přesvědčivý a zdařilý výkon – akorát Hynek Čermák
zvládá s přehledem vícero poloh své postavy, která i přes značně podivínský
zevnějšek sklízí úspěchy při nadbíhání mladší partnerce, přičemž nevyrovnaně balancuje
na hraně mezi nevinnou zamilovaností a chorobnou posedlostí. Lukáš Vaculík je
výrazný akorát tím, že ve všech svých scénách žvýká žvýkačku takovým způsobem,
že nesnesitelněji už to nešlo. Výkon Soni Norisové alespoň místy emocionálně odpovídá
tomu, že její hrdince čerstvě zemřel manžel, což se o Evě Holubové v roli matky
zesnulého nebo o představitelích jeho dětí říct nedá. Ostatní postavy jsou už
jen ploché figurky a karikatury.
Film Ten, kdo tě miloval je
nevydařeným skloubením komediálně rodinného světa Marie Poledňákové s drsným
a dospělým kriminálním světem režiséra a scenáristy Jana Pachla. Kromě řádně
skřípajícího střetu dvou nesourodých žánrů snímek trpí především plytkostí zbytečně
roztahaného děje, jemuž schází nejen napětí a překvapení, ale i tempo a rytmus.
Ani technické kategorie, jako jsou kamera či střih, nemají příliš vysokou úroveň
a potvrzují, že snímek byl pro filmaře spíš povyražením a bokovkou před druhou
sérií seriálového Rapla. Přesto je šance,
že se vám film líbit bude a dobře se u něj zasmějete, ale jen pokud se vám líbí
a přijdou vám zábavné i výše zmíněné poslední filmy Marie Poledňákové.
P.S. Z traileru to vypadá, že postava Evy Holubové je zároveň vypravěčkou příběhu, ale není tomu tak.
P.S. Z traileru to vypadá, že postava Evy Holubové je zároveň vypravěčkou příběhu, ale není tomu tak.
Pro mně velké zklamání...nebylo se čemu smát ...herci špatně vybraní..Vaculík příšerný,Holubová taktéž,Norisová štěká na "své"děti..vleče se to a nic moc se neděje..snad jen ty zasněžené Vary potěší !
OdpovědětVymazat