Viktoriánský Londýn roku 1879, Štědrý večer. Kláře (Mackenzie Foy) a jejím
sourozencům předá jejich otec předčasně dárky, které jim plánovala dát k
Vánocům jejich nedávno zesnulá matka. Klářiným dárkem je zamčená skříňka,
k níž ale chybí klíč – ten má získat jako dárek až na vánočním plese,
jehož se s rodinou účastní, avšak těsně než jej ukořistí, projde skrz
dveře do pohádkového království, v němž její matka kdysi zastávala
pozici královny, což z Kláry činí princeznu. Království sestává z královského
paláce a čtyř říší (říše květin, sněhových vloček, sladkostí a zábavy), jimž by
měli svorně vládnout jejich čtyři regenti (mimo jiné Keira Knightley). Regentka
říše zábavy (Helen Mirren) se však po královnině odchodu vzbouřila, odešla od
ostatních a nyní ze své zpustošené země zanáší spolu se svou myší armádou do
zbytku království strach. A právě v jejím držení se ocitá Klářin klíč…
Louskáček je postava z pohádkového příběhu Louskáček a Myší král (1816) německého spisovatele Ernsta T. A.
Hoffmana, který později převyprávěl Alexandre Dumas starší ve své knize Louskáček (1844). Obě díla pak
posloužila v roce 1892 ke vzniku divadelního baletu, k němuž složil
hudbu Petr Iljič Čajkovskij – a některé jeho skladby či melodie jsou dodnes
všeobecně známé i mimo baletní kruhy:
Film Louskáček a čtyři říše je
novou pohádkou studia Disney, která je adaptací původní Hoffmanovy povídky, až
na to, že její děj byl zásadně změněn. Samozřejmě byly zachovány mnohé motivy,
postavy a námět, vše ostatní si ale filmaři přizpůsobili k obrazu svému,
přičemž výsledek působí z hlediska příběhu jako zimní variace na Burtonovu
Alenku v říši divů. Vizuálně zas
snímek odpovídá Disneyho novějším hraným předělávkám jeho animovaných klasik,
jako byla Popelka nebo Kráska a zvíře.
Na výsledné podobě děje se nicméně podepsalo to, že film začal režírovat
nejprve Lasse Halström (Pravidla moštárny,
Psí poslání), leč v průběhu natáčení
produkci opustil a nahradil ho Joe Johnston (Jurský park 3, Captain
America: První Avenger) a spolu s nimi se vyměnili i scenáristé. Následkem
toho film obsahuje řadu postav a elementů, ze kterých přímo čiší, že měly mít
původně nějakou zásadnější roli, leč zbyla z nich ohlodaná a nesmyslná
torza.
V původní pohádce je například Louskáček hračkou, kterou hlavní hrdinka (v knížce se jmenuje Marie) dostane
k Vánocům – jde o louskáček na ořechy ve tvaru vojáka s velkými zuby.
Když pak Marie usne pod vánočním stromkem, Louskáček ožije, provede ji kouzelnou zemí, s její pomocí a s pomocí ostatních hraček porazí
proradného Myšího krále a nakonec se změní ve skutečného člověka a s Marií se ožení. Ve filmu nic z toho není – Klára potká Louskáčka poprvé
až v té kouzelné zemi, udělá si z něj osobní stráž a to je celé,
takže vůbec není zřejmé, proč se film jmenuje po něm, tedy kromě toho, že jde o
populární značku. Všichni ho oslovují „Louskáčku“, aniž by měl velké zuby a
aniž by cokoli louskal (a hraje ho černošský herec Jayden Fowora-Knight).
A
dala by se nalézt spousta dalších podivností:
- Postava, kterou hraje Helen Mirren, se jmenuje Perníkářka, ovšem aniž by měla cokoli společného s perníkem.
- Krátce po vstupu Kláry do království jí jsou představeny dvě komediální postavy hradních strážců, kteří se pak náhodně mihnou jen v dalších dvou krátkých scénách, ale ani v těch neudělají ani neřeknou nic zajímavého nebo podstatného. Obecně jsou zcela zbyteční.
- Co se pohádkového království týče, tak většina filmu se odehrává jen v královském paláci a ve zdevastované říši zábavy. Ve zbylých třech říších hlavní hrdinka stráví nanejvýš pár vteřin. Dva méně výrazní ze čtyř regentů (tedy ne Keira Knightley ani Helen Mirren) jsou zbyteční a příběhu v ničem nepřispívají.
- Myši se ve filmu umí pohybovat v hejnech a složit tak ze svých těl jednu velkou myš, což je docela působivý nápad, ale je to bohužel nepříliš využito.
- V jednu chvíli je hlavní hrdinka spolu s dalšími postavami uvězněna ve věži, v níž jejich věznitel zapomněl otevřené okno a dlouhý provaz…
A pak ještě jedna zásadní věc. Obyvatelé pohádkového království
pravděpodobně vznikli tím způsobem, že Klářina matka (která se vyznala ve
fyzice, mechanice předmětů a vynalézání, což po ní Klára zdědila) sestrojila
vynález, který umí zvětšovat a oživovat panenky a vojáčky (a z myší na
klíček dělat opravdové myši). Píšu pravděpodobně, protože ve filmu to není
řečeno a ani naznačeno a jde čistě o mou interpretaci na základě motivů, které
se ve snímku vyskytují. Každopádně nefunguje interpretace Alenky v říši divů, a sice že se to vše hlavní hrdince jen
zdá, nebo že si to představuje, protože o existenci království ví kromě Kláry ještě
její strýček (Morgan Freeman), což je postava z reálného světa. O tom, jak
vzniklo to království (jestli ho třeba stvořil ten strýček ve svých hodinách,
což by docela dávalo smysl), ve filmu nepadne ani slovo.
Každopádně je docela problém, když se v pohádkovém světě s nějakou
takovouto pozoruhodnou mytologií odehrává nějaký příběh, aniž by však padla byť
jediná zmínka o té mytologii. Takhle totiž divákovi nezbývá než si zbytečně
lámat hlavu například nad tím, proč se po královském paláci válí krabice s myškami
na klíček, když nejsou k ničemu využity. Místo toho filmaři servírují relativně
standardní fantasy pohádku o tom, jak se hlavní hrdinka snaží nastolit
v království mír, získat klíč k dárku od matky a naučit se věřit
v sebe sama.
Pochválit lze tvůrce alespoň za to, že se úspěšně pokusili natočit to
všechno tak, aby to bylo audiovizuálně opravdu hezoučké. Pohádkové exteriéry
jsou sice na sto honů plně digitální, ale všechno je krásně barevné a triky
jsou perfektní. Výprava byla evidentně velmi nákladná, kostýmy jsou úžasné,
stejně tak zajímavý make-up stylizovaných pohádkových postav. Hudba Jamese
Newtona Howarda je skvělá a výborně variuje to, co složil pro balet Čajkovskij.
I ten balet je přítomný, když se během oslav příchodu Kláry do království
odehraje na její počest baletní představení. Naopak z herců je dobrá akorát
Mackenzie Foy v hlavní roli, všichni ostatní jsou totiž zajímaví spíš svým
vzezřením než hereckým výkonem. Morgan Freeman a Helen Mirren jsou navíc ve
filmu bohužel sotva pár minut.
Obrazově a hudebně jde tudíž o velice příjemný zážitek, i magicky-vánoční
atmosféra je vydařená a je vidět, že film stál dost peněz. Jen je škoda, že
všechny ty prostředky, práce a kreativita byly vloženy do nepříliš nápaditého, mimořádně
divně vystavěného a relativně tuctového příběhu, který obstojí jen jako
naparáděná pohádka pro malé děti, které nad tím určitě nebudou tolik přemýšlet,
a bude jim stačit, že v tom je hodně barev a roztomilých myšiček.
P.S. Film je uváděn do kin s titulky i s dabingem (3D verze pouze
s dabingem). Dabing je vcelku dobrý, až na postavu Keiry Knightley, která
je namluvená fistulí. On sice existuje důvod, proč tomu tak je, ale to úplně
nezmírňuje to, že dá práci to vydržet.
P. P. S. Oficiálně jsem to nikde nenašel, ale ledacos by nasvědčovalo tomu, že film je ve skutečnosti POKRAČOVÁNÍM té původní Hoffmanovy pohádky, nikoli její adaptací. Např. Klářina matka se jmenuje Marie - stejně jako hlavní hrdinka v Hoffmanově knize. To by asi ledacos vysvětlovalo, akorát je tedy zřejmě potřeba znát tu knihu...
P. P. S. Oficiálně jsem to nikde nenašel, ale ledacos by nasvědčovalo tomu, že film je ve skutečnosti POKRAČOVÁNÍM té původní Hoffmanovy pohádky, nikoli její adaptací. Např. Klářina matka se jmenuje Marie - stejně jako hlavní hrdinka v Hoffmanově knize. To by asi ledacos vysvětlovalo, akorát je tedy zřejmě potřeba znát tu knihu...
Žádné komentáře:
Okomentovat