Centrální peklo se nachází ve středu Země, odkud vedou cestičky do
oblastních pekel těsně pod povrchem lidských měst a vesnic, kde kouzelná čertí
brka zapisují hříchy tamních obyvatel. V oblastním pekle pod městečkem
Pytlov se ale brk porouchá a přestane zapisovat, a tak Lucifer (Ondřej Vetchý)
vyšle z centrálního pekla čerta Bonifáce (Jan Cina), aby čertům pod
Pytlovem doručil brko nové. Jenže nešikovný a nezkušený Bonifác, místo toho, aby se stal
pořádným čertem, se hned v první den své cesty nechá okrást o brko i o další
čertovskou magii záludným krejčím (Jan Budař) a zamiluje se do dcery hospodského
Markétky (Judit Bárdos).
Za vznikem české pohádky Čertí brko
stojí mimo jiné režisér Marek Najbrt (Mistři,
Protektor) a scenáristé Robert
Geisler a Tomáš Hodan, kteří s Markem Najbrtem spolupracovali už na
seriálu Kancelář Blaník a
v návaznosti na to i na filmu Prezident Blaník. Do žánru pohádky všichni tři vstoupili poprvé, přitom se ale
nedokázali zbavit svých starých zvyků, následkem čehož Čertí brko nadmíru odpovídá představě o tom, jak by asi mohla
vypadat pohádka od tvůrců Tondy Blaníka – přinejmenším polovinu zápletky totiž
tvoří výrazně akcentovaná politicky-satirická rovina.
Tvůrci přitom na scénáři Čertího brka
začali původně pracovat ještě před zrodem Kanceláře
Blaník, na rozdíl od ní se v něm ale v žádném případě nechtěli
vozit po současných kauzách a snažili se spíš o obecnou a univerzálně
aplikovatelnou výpověď (tudíž do jaké míry ji vztáhnete na aktuální českou politickou
situaci, je už na vás). Takže například v Pytlově vládne rychtář (Tomáš
Jeřábek), který zfalšoval své vítězství ve volbách a přízeň svých poddaných si
kupuje pivem a uzeninami zdarma, díky čemuž (a díky lžím a řadě příslibů)
z nich dělá zaslepené a snadno manipulovatelné stádo, což vede až
k tomu, že jeden sedlák (Marek Daniel) dokonce neváhá napráskat svoji
skeptickou ženu (Jana Plodková) za to, že odmítá tancovat podle toho, jak
mocnost píská.
Výtka přitom nesměřuje k tomu, že dětská pohádka obsahuje takhle
mimořádně zvýrazněný politický motiv, nýbrž že nic výraznějšího už de facto
nenabízí a zastiňuje jím dokonce i zbytek pohádkové zápletky točící se
kolem čerta Bonifáce, což se daří mimochodem i díky tomu, že ta zápletka je
vyloženě slabá a šablonovitá.
Příběh se totiž dává do pohybu tím, že hlavní hrdina na začátku něco zpacká
(nechá se okrást o kouzelné předměty) a pak se to v průběhu zbytku filmu
snaží napravit, což je evergreen nemalého počtu českých pohádek včetně těch
z nedávné doby (od posledních pohádek Zdeňka Trošky po Anděla Páně 2) a hlavně je to zápletka
na dvě věci. Pak samozřejmě nesmí chybět někdo zlý (v tomto případě lstivý rychtář
a jeho dementní poskok a také ještě lstivější krejčí, který si pomocí
ukradených čertovských kouzel vyčaruje přepychové oblečení a v přestrojení
za barona převrátí městečko vzhůru nohama) a zároveň nějaký zranitelný objekt
touhy, jehož bude potřeba zachraňovat (tentokrát šenkýřka, která Bonifáce při
jejich prvním letmém setkání považuje za zloděje a poleje ho vodou, ale zároveň
se do sebe ve stejné scéně oba osudově zamilují – spíš proto, že to vyžadoval
scénář, než že by to z té jejich interakce nějak přirozeně vyplynulo).
Ve druhé polovině filmu se pak příběh přerodí v ne vždy zcela
smysluplnou a ne moc chytrou sérii honiček, rvaček a léček, při níž jen sem tam
vybublá na povrch něco nápaditého (třeba filozofická debata čertů o tom, kam by
putovaly jejich duše, pokud by je někdo zabil). Hlavní problém ale stejně
spočívá v tom, že ústřední dvojice hrdinů (Bonifác a Markétka) není moc zajímavá
a kupodivu ani sympatická, kdy on vstupuje do děje jako ňouma, co akorát
způsobuje problémy, a ona je představena jako vypočítavá manipulátorka, co zištně
tahá za nos své nápadníky. Jan Cina a Judit Bárdos jsou pak limitováni stereotypními
a relativně tuctovými charaktery svých hrdinů a ztvárňují je se stejnou
tuctovostí pouze adekvátně, bez nějaké přidané hodnoty navíc.
V rámci hereckých výkonů tak stojí za zmínku spíš představitelé
vedlejších postav, počínaje nedávno zesnulým Mariánem Geišbergem v jeho poslední
filmové roli okrajově přítomného hospodského a konče skvělým Ondřejem Vetchým,
díky němuž má Lucifer sice nebývalé charisma, ale kupodivu není ani trošku
děsivý nebo démonický a působí spíš jako sympatický starostlivý strýček – což
mohl být nicméně i tvůrčí záměr, neb film neobsahuje ani nic jiného, co by bylo
alespoň trochu strašidelné. Kupodivu ale obsahuje i poměrně málo toho, co by
mohlo být vtipné, což už je horší.
Dějové a jiné nedostatky následně alespoň částečně záplatuje celkem slušná
filmová výprava, zahrnující i pozoruhodně vymyšlený koncept pekla, v němž
čerti plní funkce úředníků, strašidelné rohy, kopyta a ocasy mají jen jako
služební uniformu pro zvláštní příležitosti a dokáží být celkem zábavní i
bez tradičního pitvoření (vyjma opilecké zpívané pasáže v hospodě, která
je dost hrozná). Písničky jsou mimochodem ve filmu jen dvě, o muzikál se
nejedná.
Mladší publikum se u Čertova brka
přesto jistě pobaví, dospělým divákům zas určitou dětinskost a zjednodušenost zpestří
hojné politické narážky. Celkově ale pohádka, byť naštěstí neobsahuje nic
vyloženě hloupého a primitivního (možná vyjma přehnaně zdegenerovaného rychtářova
pobočníka, jenž mohl být napsán přeci jen sofistikovaněji), příliš silný
zážitek nezanechá, spíš jen prošumí a pouze místy zaujme neotřelou nápaditostí,
vizuálně výpravnější sekvencí nebo zřetelným politickým rozměrem, odkazujícím
na předchozí dílo jejích tvůrců.
Pohádka vtipná. Pár politických narážek tam je, ale nepřišlo mi to kdovíjak přehnané. Kino se bavilo od dětí po dospělé.
OdpovědětVymazatPohádka se mi nelíbila je v ní dost zla. V pohádce nemají co dělat volby a oprátky. V dnešních pohádkách je hodně agrese.
OdpovědětVymazatPřečtěte si napřed něco od bratří Grimmů, Erbena... Bude te zděšen kolik je tam násilí a agrese ;-) Pohádky nejsou červená knihovna ;-)
Vymazatů§ú§
OdpovědětVymazatuvidime potom
OdpovědětVymazat