Čtvrtý film v režijní filmografii Ondřeje Trojana (po snímcích Pějme píseň dokola, Želary a Občanský průkaz)
se odehrává v letech 1945-1948 a věnuje se poněkud zapomenuté postavě
československé poválečné historie, Zdeňkovi Tomanovi. Ten se narodil jako
Zoltán Goldenberg, syn maďarských Židů. Od svého židovského původu se ale
distancoval a za druhé světové války žil v Londýně, kde pracoval v kontaktu
s exilovou vládou. Po válce se vrátil do Československa, přejmenoval se na
Zdeňka Tomana, začal se více angažovat v politice a udělal poměrně rychlou
kariéru v komunistické straně, odkud to záhy dotáhl až na pozici šéfa
zahraniční rozvědky.
Každopádně to nejdůležitější, co tvoří i hlavní zápletku filmu, je Tomanova
činnost, kterou vykonával díky svým kontaktům bokem. Dostal totiž od
generálního tajemníka komunistů úkol sehnat pro stranu dostatek financí na
volební kampaň, čehož se snažil docílit nejprve tím, že pašoval do Anglie
šperky a diamanty a prodával je na černém trhu, avšak z výdělku si vždy
tajně odkrojil tučnou provizi i sám pro sebe. Pak zjistil, že se dá hodně vydělat
na deportování židovských uprchlíků z Evropy přes Československo do Palestiny,
a tak si nechal platit za pomoc při legalizaci a organizaci hraničních přechodů
(a komunistické straně opět odváděl jen část výnosu). Tímhle způsobem,
díky sobecké vidině vlastního obohacení, se mu nicméně podařilo přispět
k záchraně tisíců Židů, prchajících před pogromy.
Pozitivní na filmu Toman je, že
se zabývá osudy člověka, který sice existoval, ale protože skončil tak, jak
skončil, a v učebnicích se o něm nepíše, tak ho málokdo zná – a film tudíž
může známé historické události prezentovat z trochu jiného úhlu, než tomu
doposud bylo v jiných snímcích, a to z úhlu sobeckého komunistického pokladníka,
šmelináře a kariéristy. Druhým pozitivním aspektem je silně zvládnutá technická
stránka filmu, tj. celkové řemeslné zpracování od hudby, kamery a svícení po
scénografii, kostýmy a dobovou stylizaci obecně. Na filmu je znát, že filmaři
měli k dispozici dost peněz, což se promítlo mimo jiné i do skutečně
hvězdného hereckého obsazení, v němž figuruje plejáda slavných hereckých
jmen i v těch nejmenších rolích, do nichž by klidně stačilo obsadit
někoho méně známého.
Skutečně je trochu divné vidět třeba v mini-roličce londýnského překupníka Pavla
Lišku, když se dotyčný objeví ve filmu jen ve dvou kratičkých scénách, načež je
zapomenut. To samé platí o vyloženě epizodních postavách Tomanovy sestry a
jejího manžela, které ztvárnili Táňa Pauhofová a Jaroslav Plesl, přestože
jejich výskyt na plátně se počítá na desítky vteřin. Na druhou stranu,
přítomnost známých tváří napomáhá v orientaci mezi postavami, protože se
vám rychleji vryje do paměti, kdo je kdo. V příběhu totiž figurují přibližně dva tucty důležitých postav,
z nichž většinu se film snaží představit v úvodní půlhodině tím, že
jejich příchod před kameru doprovodí titulkem s jejich jménem a povoláním.
I tak je v tom ale místy docela guláš.
Při tom množství herců jich jen málo má příležitost herecky zazářit, a to i
přes štědrou stopáž čítající téměř dvě a půl hodiny. Zdaleka nejvíce prostoru
má pochopitelně Jiří Macháček v hlavní roli, na němž spočívá těžiště
filmu, a pro nějž znamená role Zdeňka Tomana výrazný odklon od převážně komediálních
nebo jinak stylizovaných postav, které hrával v minulosti. Při skutečně seriózním
charakterním výkonu však Macháček naráží na své limity v hereckém projevu,
minimalistické škále emocí i nepříliš čitelné mimice, takže musí hodně spoléhat
na vlastním charisma a dva až tři výrazy, které je nicméně schopen působivě
vytěžit na maximum. Obklopen je sice herecky zajímavějšími protagonisty, avšak
jejich výkony jsou zas mnohdy utopeny v přemíře jiných postav a jiných
dějů coby nedostatečně využité. Na omezené ploše se dokázala pořádně prosadit
prakticky jen Kateřina Winterová v roli Tomanovy manželky, zoufale toužící
po dítěti, které jí její po kariéře a majetku prahnoucí muž dlouho nechce
dopřát.
To, že je ve filmu Toman natolik přelidněno,
že spousta nesmírně schopných herců tu má prakticky jen kratičká camea, je do
značné míry zaviněno i značně roztříštěným stylem vyprávění, který nesleduje jen
jednu konkrétní příběhovou linii (tu Tomanovu), ale i mnoho různých jiných vedlejších
linií, které se propadají do změti scén zachycujících reálné historické události,
jež sice přispívaly k utváření prostředí kolem hlavního hrdiny a k formování
poválečného Československa, ovšem bez ohledu na to, jak moc s činností Zdeňka
Tomana souvisely (a všemu tomu vévodí početné schůze důležitých státníků, kteří
mezi sebou řeší vysokou vnitrostátní i mezinárodní politiku). Tato (údajně
záměrná) nepřítomnost zřetelné jednotící vypravěčské linky pak způsobuje zmatek
ohledně toho, kterým aspektům značně košatého děje by si divák měl především
všímat, které postavy by měl sledovat spíše než jiné, a čemu všemu by měl věnovat
zvýšenou pozornost.
I v té části příběhu, která se vyloženě týká jen Tomana samotného a
Toman se v ní osobně vyskytuje, totiž dochází k řadě scén, které jsou
nikam nevedoucími slepými uličkami, zbytečně odvádějícími pozornost jinými
směry, a kdyby se z filmu vypustily, ničemu by to nevadilo. Třeba když Tomanovi
lidé překvapí svou návštěvou nějakého mladého Američana a dovlečou ho na
schůzku s Tomanem, který si od mladíka vynutí pozvánku na americký večírek.
Toman je později na tomto večírku představen nějakému důležitému americkému
politikovi. Tento politik si pak stěžuje na Tomanovu činnost u Edvarda Beneše,
načež mu Toman zavolá a výhružně mu přikáže, aby na něj nedonášel. Politik se zalekne
a přestane donášet. A tím celý ten segment skončí, protože ve zbytku filmu se
už nestane nic dalšího, co by na něj navazovalo, a ani ten mladý Američan, ani
ten americký politik se už víckrát ve filmu neobjeví.
Úctyhodná (leč poněkud kontraproduktivní) snaha nacpat do filmu co nejvíc
doložených událostí a historicky přesný politický kontext (přičemž je
samozřejmě potřeba předem se orientovat ve jménech typu Jan Masaryk, Klement
Gottwald či Rudolf Slánský) může za to, že film ve výsledku působí spíš jako
rekonstrukce historických událostí než jako dramatický a emotivní příběh
člověka, na nějž se v dějinách pozapomnělo. Příznačná je i jistá
ambivalence v tom, co by měli diváci k hlavnímu hrdinovi cítit. Zdeňka
Tomana jde totiž zatratit coby hrabivého a sobeckého oportunistického komunistu
(případně z komunistického hlediska jako zrádce socialismu), ale lze ho i oslavovat
coby muže mnoha zásluh, jehož záměr nahrabat si co nejvíc peněz s sebou přinesl
vedlejší produkt v podobě pomoci zásadnímu množství lidí. V řadě scén
se film sice k Tomanovi staví spíš negativně a vykresluje ho dost nesympaticky,
ale v jiných pasážích to zas vyvažuje, a tudíž se mu daří zachovat si v celkovém
hodnocení jeho osoby převážně nejednoznačné stanovisko. Což je v podstatě výhoda,
protože se díky tomu mohl naštěstí oprostit od příliš okatého moralizování.
Toman je hvězdně obsazený český velkofilm, po technické
stránce skvělý a disponující atraktivním a neokoukaným námětem, zároveň ovšem
trpící zásadními nedostatky ve stylu vyprávění. Zbytečně rozvětvený příběh s přehnanou
přehršlí aktérů a se spoustou postradatelných dějových odboček má totiž za
následek nejen určitou nepřehlednost, ale i nemožnost dostatečně se vžít
do osudů jeho hlavního protagonisty, a navíc to z filmu činí spíš obecnější
encyklopedický výklad o nástupu komunistů k moci než osobní a prožitý příběh
jedince, jenž měl na ten nástup zásadní vliv.
http://hedvicek.blog.cz/1903/toman-cesky-oskar-schindler
OdpovědětVymazat