Příběh Neila Armstronga, prvního muže, jenž vkročil na povrch Měsíce,
natočil oscarový režisér Damien Chazelle (Whiplash,
La La Land) podle životopisné knižní
předlohy Jamese R. Hansena a scénáře Joshe Singera (Spotlight, Akta Pentagon: Skrytá válka) jako svůj první nehudební snímek. Ten diváky seznamuje se zhuštěnou
cestou Armstronga napříč vesmírným programem od počátků jeho kariéry až po
historický okamžik roku 1969, s Armstrongovým rodinným zázemím, vnitřními strachy
a traumaty i s přátelskou atmosférou, která tehdy panovala mezi piloty
NASA.
Nejlepší jsou na filmu První člověk
napínavé a dramatické scény odehrávající se přímo v různých letounech a
vesmírných modulech, při nichž lze fyzicky cítit nepříjemnou klaustrofobii,
nervozitu a nejistotu, a které jsou doprovázeny úžasnou změtí kovových zvuků,
skřípotu a hučení. Majestátnost a nekonečnost vesmíru je znatelná jen skrze
malý průzor, astronauti nesmějí chybovat, protože by je to mohlo stát život, a
musejí se umět vypořádat s množstvím nepředvídatelných komplikací, jež během
jejich cest mohou nastat. V tomhle ohledu má První člověk značně působivou atmosféru, která dá vzpomenout na Gravitaci (konstantní pocit nebezpečí z
vesmírné prázdnoty) nebo Rivaly
(astronauti dělají nebezpečnou práci, při níž můžou snadno umřít, na což je
kladen mimořádný důraz). Po špičkové technické stránce zas film audio-vizuálně připomíná
Interstellar.
Samozřejmě všichni diváci vědí předem, že snímek musí vyvrcholit přistáním
na Měsíci, to ale filmu příliš neubírá – soustředí se totiž spíš na postavu
hlavního hrdiny a jeho bezprostřední pracovní i soukromé okolí a k letu na
Měsíc se dopracuje pozvolna gradující cestou, jejíž průběh je vystavěn
srozumitelně a pozoruhodně, a v níž očekávané finále tvoří přirozeně
emocionální tečku. Tvůrci se přitom snažili vyvarovat většině klišé, do nichž
by jinak mohli snadno zabřednout, ale obešli spolu s nimi i řadu prvků,
které by se jim do krámu spíš hodily – zcela chybí například záběry na lidi
nalepené u televizních obrazovek, takže trojici astronautů blížících se k Měsíci
fandí namísto jejich rodin prakticky jen velicí středisko NASA, a to ještě jen
velmi vlažně. Stejně tak film vynechává všechny úspěšné návraty na Zem, výcvik
astronautů je omezen na minimum a lety do vesmíru jsou zkráceny tak extrémně,
že to skoro vypadá, jakoby sestava Armstrong-Aldrin-Collins doletěla na Měsíc v řádu
několika minut, přičemž ve skutečnosti to zabralo několik dnů.
Postava Armstronga je pak vykreslena coby milující otec, jehož city však částečně
zemřely spolu s jeho nemocnou dcerou, a zároveň jako naprostý profesionál,
který dokáže zachovat rozvahu a chladnou hlavu i pod nátlakem a ve stresových
situacích, což se sice hodí ve vesmíru, ale je to trochu kontraproduktivní v pasážích
s rodinou a přáteli, kdy Armstrongův naučený výraz absolutního klidu a navenek
potlačovaných emocí působí příliš chladným a psychopaticky zlověstným dojmem. Nelehké
role se zhostil Ryan Gosling, který po většinu filmu dělá prakticky jen psí oči
a melancholické obličeje značící vnitřní strach a utrpení, které se v sobě
hlavní hrdina rozhodl potlačovat, leč dělá to skvěle. Protipólem ke zdánlivě
vyrovnanému a stoickému Armstrongovi je jeho věčně vynervovaná žena v podání
Claire Foy, která je nejlepší na těch místech, kde jí bylo dopřáno zvyšovat
hlas.
První člověk je nakonec sice hrozně dobře natočeným, ale veskrze
jednoduchým patriotistickým příběhem s banálními sděleními, že astronauti
měli náročnou práci, že jejich manželky doma zmíraly strachy, a že financovat z veřejných
prostředků riskantní a nákladné projekty kvůli důkazu, že jste nejlepší země
světa, je v pořádku, dokud ty projekty mají patřičné výsledky. Snímek
triumfuje ve scénách odehrávajících se mimo zemský povrch, doprovázených zdařile
implementovanými dobovými záběry dodávajícími tehdejší politický kontext, o to
méně zajímavě však ve srovnání s nimi působí pasáže z okamžiků, jenž Armstrong
trávil s rodinou a přáteli, a které málokdy vynikají jak z hlediska hereckého,
tak z hlediska dialogů.
Žádné komentáře:
Okomentovat