První Halloween natočil
v roce 1978 slavný režisér John Carpenter, který tím dal vzniknout kanonické
hororové sérii, v níž je nicméně opravdu dobrý jen ten úplně první film
(jediný, který Carpenter režíroval), zatímco ty ostatní variují od mírně
nadprůměrných slasherů po zoufale špatné žumpy. V něm byly představeny
postavy hlavní hrdinky Laurie Strode v podání Jamie Lee Curtis a maskovaného
vraha Michaela Myerse, který se jí snažil zabít. V roce 1981 vzniklo
pokračování Halloween 2, které přímo
navazovalo na události z jedničky, a o rok později i Halloween 3, který pro změnu s dějem svých předchůdců
nesouvisel absolutně nijak, kromě názvu s nimi neměl vůbec nic společného
a nevystupovali v něm ani Laurie Strode, ani Michael. Oba se vrátili až
v roce 1988 ve filmu Halloween 4.
V následujících letech (1989-2002) vznikly další čtyři pokračování,
z nichž stojí za zmínku snad jen sedmý díl s názvem Halloween: H20, který se pokusil o
jakýsi restart, ignorovat díly 3 až 6 a dějově navázat na Halloween 2 po dvaceti letech, a katastrofálně hrozný poslední díl
s podtitulem Zmrtvýchvstání,
v němž mimo jiné postava Jamie Lee Curtis konečně zemřela (a herečka se
tehdy zařekla, že tím s touto dávno zmírající sérií definitivně končí).
V roce 2007 pak režisér Rob Zombie natočil remake původního Carpenterova Halloweenu a v roce 2009 i jeho
pokračování, ale oba filmy byly jen průměrně až podprůměrně kriticky i divácky
úspěšné, čímž se série Halloween
ocitla znovu u ledu.
No a v roce 2018 přichází zbrusu nový restart, protože nový Halloween je přímým pokračováním toho
úplně prvního Haloweenu z roku
1978 po čtyřiceti letech, přičemž zcela
ignoruje všechny ty filmy natočené v průběhu onoho čtyřicetiletého
mezidobí. Znovu se v něm vrací Jamie Lee Curtis (teď už v roli babičky),
která žije sama v domě prošpikovaném pastmi, zbrojním arzenálem a
bezpečnostními opatřeními, kde zároveň vychovala svou dceru, a touží po pomstě.
A vrací se i Michael, jenž je zavřený pod dohledem v ústavu, ale když má být
na čtyřicáté výročí svého vraždění (shodou okolností zrovna na Halloween) přesunut
do jiného zařízení, tak se mu samozřejmě podaří utéct z transportního autobusu
a ocitnout se na svobodě. Což je chvíle, na kterou Laurie čekala…
Nový Halloween kupodivu natočil a
napsal režisér David Gordon Green, který má za sebou nejen několikero
seriózních a pozoruhodných snímků (Joe,
Prince Avalanche), ale i dementní huličské
vulgární komedie (Princ a pruďas, Travička zelená), na nichž s ním herecky
nebo scenáristicky spolupracoval Danny McBride, jenž s Greenem (a debutujícím
filmovým scenáristou Jeffem Fradleym) napsal i scénář k Halloweenu. Horor přitom David Gordon
Green nemá na kontě žádný, přesto překvapivě natočil prakticky nejlepší díl
celé série od toho Carpenterova, který je konečně nejen důstojnou tečkou pro řádění
Michaela Myerse, ale především důstojným zadostiučiněním pro postavu Laurie Strode.
Hlavní hrdinka totiž prošla zajímavou proměnou, kdy namísto nemohoucí křičící
oběti vidíte na plátně silnou a odhodlanou ženu ve stylu Sarah Connor v Terminátorovi 2. Sice trpí silným
strachem a traumaty, která ji stála dvě rozpadlá manželství a odebrání jediné dcery
do náhradní péče, je ale připravena ochránit sebe i svou rodinu a být Michaelovi
neústupnou soupeřkou, která dychtí po jeho smrti stejně intenzivně, jako on
dychtí po té její. Stále nemluvný a tajemný Michael je pak vylíčen jako čisté
zlo v podobě démonického přízraku, který toho vydrží až překvapivě mnoho
díky tomu, že ho udržuje naživu nutkání zabíjet a hlavně osudové poslání konečně
odpravit tak dlouho vyčkávající Laurie.
Film se však bohužel pořádně rozjede až spolu s Michaelovým útěkem na
svobodu, a to nejen z hlediska slasherové zábavy, ale i filmařsky. V první
třetině příběhu je totiž potřeba se prokousat nutným úvodem, který zřejmě i samotné
tvůrce nudil, ačkoli si byli vědomi toho, že jej nesmějí opomenout. Výsledkem
jsou rutinní a nezajímavé expozice řady osob, které nejsou nijak režijně ani
scenáristicky ozvláštněné, a nejen kvůli tomu se tvůrcům moc nedaří zainteresovat
diváka do postav dostatečně na to, aby mu pak na nich záleželo a bál se o ně. Nejvíce
to zamrzí u dcery hlavní hrdinky (Judy Greer) a vnučky (Andi Matichak), které
jsou hned po Laurie a Michaelovi nejzásadnější. Ty pak doplňují ještě dceřin
manžel, vnuččini spolužáci, Michaelův doktor a dvojice investigativních
novinářů.
Jakmile ale dojde na očekávané vraždění, tak David Gordon Green začne
předvádět, že dokáže být nápaditý jak ve vytváření celkové atmosféry, tak v realizaci
konkrétních scén (skvělá pasáž se světlem na pohybové čidlo), a že je schopen
dopřát fanouškům série to, co si vysnili. Z velké části se sice spoléhá na
atributy, které sérii proslavily už prvním Halloweenem (zejména fyzické vzezření Michaela ve strašidelné masce
a nekonečně působivá Carpenterova hudba – přítomná v asi čtyřech různých
variacích), ale využívá je velmi zručně a ku prospěchu věci. Dění ve druhých
dvou třetinách tepe v konzistentně dynamickém tempu, krvavé scény jsou
patřičně brutální a v přímočarém příběhu je u všech postav vždy zřejmé, co
která z nich chce a proč, aniž by to přitom působilo hloupě, nejasně nebo
nesmyslně.
Nový Halloween tak nakonec dodává
hororovým nadšencům přesně to, co by jim správně pokračování Halloweenu dodávat mělo, aby pro ně bylo
dostatečně uspokojivé. V tomhle ohledu je film úspěšným završením, které
rozhodně vypadá tak, jak by završení nějakého žánrového fenoménu vypadat mělo,
ale na druhou stranu jde bohužel o završení poměrně staromódní, v němž nelze
spatřovat jakýkoli žánrový vývoj, což je trochu škoda. Pořád je to sice nadstandardně
natočená, ale jinak celkem obyčejná vyvražďovačka, v níž se maskovaný zabiják
prochází po městě a po domech, kde útočí na lidi, kteří se před ním snaží
utéct, případně ho sami zabít. Chybí tomu nějaká nová úroveň, sofistikovanější průběh,
zajímavý zvrat, zkrátka něco navíc. Takhle je to jen nadprůměrný přírůstek do kánonu
hororových legend, který sice obecně není až tak napínavý, jak evidentně chtěl
a mohl být, ale na druhou stranu si udržuje konzistentní laťku zábavnosti,
příběhovou soudržnost a úctu k motivům, které dělají Halloween Halloweenem.
Žádné komentáře:
Okomentovat