Kontroverzní umělec a provokatér Gaspar Noé napsal a natočil svůj nový francouzský
snímek Climax jako kombinaci
psychedelického hororu a tanečního filmu a s touto směsí vytřel zrak
divákům v Cannes (a nedávno zvítězil na festivalu ve španělském Sitges).
Sleduje v něm skupinu zhruba třiceti tanečníků a tanečnic, kteří pořádají
po úspěšném tréninku na turné po USA soukromý závěrečný večírek, a jimž někdo
okoření občerstvení v čele se sangrií nějakou drogou (pravděpodobně éčkem
nebo LSD), která jim všem zamotá hlavu a uvrhne je do halucinogenního deliria.
Kdo už něco od Gaspara Noého viděl, tomu může Climax připadat jako fantastická podívaná poskládaná
z režisérových tradičních osobitých trademarků, které systematicky
roztrousil po tanečním mejdanu a cíleně tak stvořil apokalyptické pásmo
horečnatých nočních můr s prakticky nulovým dějem, ale maximální
efektností. Na začátku pobaví nekonvenčním úvodem, v němž proběhnou odzadu
nejprve závěrečné titulky (a název filmu se objeví až někdy v polovině),
vystřídané dlouhou statickou scénou, v níž se všechny postavy krátce
představují. Následně uhrane poutavě nasnímanými tanečními čísly (hypnoticky
dokonalé úvodní vystoupení je čistě extatickým zážitkem), v půli
přerušenými pásmem dialogů. No a po zbytek stopáže už „jen“ rozrušuje
obecenstvo pozvolna stupňovanou, vizuálně extravagantní a experimentální dravou
hudební jízdou s postavami propadajícími se do různých úrovní blouznění za
doprovodu velkolepé kameramanské show s epileptickou choreografií.
Pokud s Noého filmografií obeznámeni nejste, bude to o něco
složitější, a v takovém případě bude film do značné míry možná i zkouškou
toho, kam až jste v cestě za netradičním filmovým prožitkem ochotni zajít
a kam až sahá vaše divácká výdrž (ale ani tak bych vás neodrazoval, protože jde
o prožitek natolik výrazný a odlišný od čehokoli jiného, že to stojí za to
zkusit). Sledovat filmy Gaspara Noého je totiž jako objevovat nové formy
komunikace, přičemž v Climaxu
ještě tento originální a svérázný filmař mluví několika jazyky naráz.
Taneční kreace jsou sice úžasné, natáčené často v dlouhých a téměř
nehybných záběrech s minimálním množstvím střihů, a levou zadní strkají do
kapsy většinu toho, co nabízí např. série Let´s
Dance, ale když jich vidíte více než deset minut v kuse, už se vám
mohou snadno přejíst. Jindy jsou zas střihy naopak záměrně zvýrazněny a
protaženy do podoby černě probleskujících oddělovačů, závěr zas kulminuje
stroboskopickou sekvencí. Druhá polovina filmu pak sestává převážně
z jednoho předlouhého krkolomného záběru (42 minut), v němž kamera proplouvá
místnostmi, kde se míhají agonické postavy na špatném tripu v přemrštěných
obrazech přeludů, brutalit, orgií a nejrůznějšího vyvádění s elektronickým
soundtrackem na pozadí.
Nicméně jakkoli bláznivě a divoce to zní, tak Climax kupodivu působí na Noého standardy ještě relativně umírněně.
Původem argentinský režisér a scenárista si totiž tentokrát hlavně pohrává
s filmovou formou, remixuje elementy, které si stihl vyzkoušet již dříve, a
splétá z nich zábavnou a kuriózní atrakci plnou nezapomenutelných momentů,
avšak s ničím vyloženě šokujícím, novým, odvážným nebo mimořádně kontroverzním
nepřichází. O žádný hlubší význam než o metaforický obraz rozpadu civilizované
společnosti na omezeném prostoru tanečního parketu, několika pokojů a dlouhé
chodby se ani nepokouší, ani se příliš nesnaží překonávat čistě fyzické výjevy
typu patnáctiminutového znásilnění ve Zvráceném
nebo scén natáčených zevnitř vagíny ve Vejdi
do prázdna nebo v Love.
Většina provokatérství se odehrává pouze na úrovni úspěšné snahy zahltit
divákovy smysly všemi dostupnými prostředky a natočit filmový ekvivalent
drogového rauše. Přesto se Climax
v rámci Noého filmografie řadí k tomu nejlepšímu a navíc je
z jeho filmů tím nejdynamičtějším a nejsvižnějším.
Pozoruhodným novým nápadem je akorát záběr na poličku s desítkami VHS filmů
a knížek, na jejichž hřbety se můžete v jedné scéně v úvodu snímku dostatečně
dlouho vynadívat (jsou tam věci jako Suspiria
Daria Argenta, Posedlost Andrzeje
Zulawskiho, Mazací hlava Davida
Lynche nebo Saló aneb 120 dní Sodomy
od Pasoliniho) a pak přemýšlet, jakým způsobem na ně Climax odkazuje, případně jaký mají vztah k režisérovým starším
filmům, protože jde patrně o Noého oblíbené filmové a literární počiny, jež ho
v jeho díle výrazně inspirovaly.
Climax je tudíž i vytříbenou poctou režisérovým filmovým
a knižním vzorům a z hlediska celkové atmosféry příjemně nepříjemnou a zvrhlou,
leč uhrančivou laskominou na hranici vědomí. Noé míchá sangríi na míru a
servíruje ji v podobě podmanivého, kinetického a progresivního uměleckého
filmu, jemuž lze ledacos vytýkat, ovšem důvodů, proč jej obdivovat, je
podstatně víc. Mezi ony výtky se navíc řadí to, co je Noému vytýkáno
s železnou pravidelností u každého jeho nového filmu, a sice problém
s občas neúnosnou délkou záběrů, související s neschopností utnout scénu
včas, a narcistické zahledění do sebe samého a do zjevně oblíbených konkrétních
formálních prostředků, které dokolečka recykluje.
Žádné komentáře:
Okomentovat