Když v roce 1890 vydal Oscar Wilde Obraz
Doriana Graye, vyvolal tím rozruch a nevoli čtenářů, pohoršených nad
amorálností románu. O rok později proto publikoval novou, mírně upravenou verzi
doplněnou o předmluvu, v níž vysvětlil, že všechno umění je zároveň povrch
a symbol, že kdo se rozhodne jít pod ten povrch, činí tak výhradně na vlastní
nebezpečí, a že neexistuje nic jako morální nebo amorální kniha, protože jsou
jen dobré či špatné knihy a zbytek závisí na čtenáři, neb umění zrcadlí
diváka, nikoli život. To všechno je dost možná pravda, i když testovat to
zrovna na novém filmu Larse von Triera Jack
staví dům je zkouška vskutku zatěžkávací.
Snímek Jack staví dům totiž přichází
do kin zároveň s pověstí, která se kolem něj buduje už od jeho premiéry na
festivalu v Cannes, kdy z promítání předčasně odešlo více než sto
pobouřených lidí, kteří se pak vyjadřovali o filmu před novináři a používali
výrazy typu „nechutný, obscénní a skandální.“ Nicméně ti, co na filmu zůstali
až do konce, pak tleskali ve stoje a hodnotili jej vesměs pozitivně. Je tedy
zřejmé, že Lars von Trier budí se svým svérázným počinem různorodé reakce (ostatně
jako vždy) a tím spíš se vyplatí vědět předem, do čeho jdete. Těm, co odcházeli
v průběhu promítání, pravděpodobně vadilo především opakovaně vykonávané brutální
násilí mimo jiné i na ženách a dětech, které je ve filmu ospravedlňováno coby
umělecká činnost.
Hlavním anti-hrdinou filmu je Jack (Matt Dillon), zhruba padesátiletý
stavební inženýr a architekt-samouk, který se snaží sám si navrhnout a
postavit dům, ale nedaří se mu to, a tak se průběžně věnuje jiné své
posedlosti, a sice zabíjení lidí. Snímek je rámován tím, že Jack je
v Očistci na cestě do Pekla, doprovázen po vzoru Danteho Božské komedie průvodcem Vergiliem
(Bruno Ganz), jemuž vypráví o svém vraždění prostřednictvím pětice náhodně
vybraných historek, v nichž představuje své činy coby umělecky koncipované
projekty a snaží se tak před Vergiliem obhájit jakožto rafinovaný autorský
tvůrce. Film tím pádem sestává z pěti kapitol a Epilogu, během nichž Jack
zároveň vysvětluje Vergiliovi, co ho k vraždění nutí, jaké s tím má
komplikace a jak se to projevuje na jeho osobnosti.
Byla by však chyba čekat od filmu Jack
staví dům pouhý psychologický thriller o masovém vrahovi, protože ten by
pak šlo v této podobě skutečně vnímat jako samoúčelně sadistický, zvrácený
a navíc i dost podivný (včetně střihových sekvencí, animovaných vsuvek, snových
pasáží, výrazně zrychlených či zpomalených záběrů a scén odehrávajících se v
Pekle). Zásadní je totiž nebrat film až tak vážně – koneckonců i na filmu
samotném je znát, že ho Trier natáčel se záměrem docílit toho, aby diváci přistupovali
k filmu s nadhledem.
Například některé sekvence Trier zřejmě zamýšlel pojmout vyloženě jako
černou komedii (třeba když se Jack, trpící zpočátku obsedantně-kompulzivní
poruchou, musí mnohokrát vracet do domu své oběti ujišťovat se, že opravdu
nikde neopomenul vyčistit nějakou krvavou šmouhu) nebo jako absurdní nadsázku
(třeba když Jack obdivně vypráví o Hitlerovi a Stalinovi jako o umělcích a
hájí jejich dílo prostoupené estetikou rozkladu). Děj jednotlivých epizod
z Jackova života je pak mnohdy poněkud přitažen za vlasy a mírně
stylizován a Jack sám, relativizující každou chvíli své jednání, je spíš
karikaturou vraha než realisticky věrohodnou postavou. Film jako celek působí
podvratným dojmem a obsahuje řadu zvláštních filmařských postupů, citací i
odkazů na slavná umělecká díla či popkulturu (mihne se zde v rychlém
střihu i pár záběrů z režisérových starších snímků).
Příčina této zvláštní a ojedinělé formy se dá nalézt v interpretaci, která
není ve filmu řečená naplno, ale viditelně z něj vyplývá – a sice že Lars
von Trier vlastně natočil film sám o sobě. Jack
staví dům je umělecký film, v němž se jeho režisér a scenárista
přirovnává k inteligentnímu brutálnímu vrahovi, který si říká Pan
Sofistikovaný, považuje své krvavé řádění za umění, leč trpí u toho autorskou
úzkostí a nejistotou, srovnává se s geniálními klavíristy a malíři a pak
se to všechno snaží obhájit před diváky a kritiky (resp. před Vergiliem). Trier
se tudíž snaží obhájit sám sebe a svou filmografii a činí tak skrze
sebereflexivně psychoanalytickou autoterapeutickou esej o těžkostech tvůrčího
procesu, kterou pojal jako tradičně po svém – provokativně, samolibě a coby
náročný umělecký (a pro kdekoho jistě i hraniční) divácký zážitek.
Celá ta zápletka s vražděním je tudíž metafora, kdy se v Očistci na
cestě do Pekla ocitá vlastní zásluhou a z vlastního přičinění sám Lars von
Trier, který léta natáčel filmy převážně o ženách (Nymfomanka, Dogville, Manderlay, Melancholia…), a proto Jack vraždí převážně ženy (mimo jiné Umu
Thurman či Riley Keough). Jeho filmy jsou reprezentovány Jackovými oběťmi,
které si vrah aranžuje do bizarních poloh a různě je upravuje a pak je po
desítkách skladuje v obřím mrazáku. Sám o svém údělu pochybuje a vysmívá
se mu i Vergilius, třeba když označuje jeho ženské oběti za přehnané naivky.
Jack pak s každou další mrtvolou víc a víc riskuje, piluje svůj styl (a
pozvolna roste i jako umělec) a občas je tak odvážný, až to hraničí
s hloupostí. A je u toho i sarkastický, ironický, chytrý, tajemný,
temný, násilnický a zábavný.
Lars von Trier přitom předvádí režijní a scenáristickou extraligu, i tak
jsou však některé aspekty jeho tvůrčích úmyslů přinejmenším sporné – třeba
snímání na digitální kameru s výrazným zrněním, ošklivě znatelným zejména
ve tmavých scénách, záměrné protahování některých segmentů, případně i užívání
citací, působících poněkud samoúčelně. Třeba když Jack stojí v garáži a
ukazuje divákům cedule se slovy (několikrát během filmu), tak je to přímý odkaz
na videoklip písně Subterranean Homesick
Blues od Boba Dylana, ale není úplně zřejmé, jak to souvisí se zbytkem
filmu kromě toho, že se Trierovi ten klip patrně líbil.
To, že film Jack staví dům je
osobitou retrospektivu jeho režiséra, ohlížejícího se s řádnou porcí
nadsázky a analytické sebereflexe za vlastní kariérou na pozadí příběhu o
masovém vrahovi, je zásadním poznatkem, který vám sice nepomůže obrnit se před
zobrazovaným násilím (jistá otrlost je rozhodně potřeba), ale pomůže vám orientovat
se v řadě metaforických pasáží a zkousnout některé (pravděpodobně
schválně) nevěrohodné momenty. Jde o nesmírně výrazný počin, na který se vyplatí
jít jako na umělecký snímek, nikoli na snímek žánrový. Avšak určitě ne
z popudu nějakého bulvárního titulku, označujícího film za šokující svou
neuvěřitelnou brutalitou, protože Jack
staví dům nezachází o moc dál za hranu ani v rámci Trierovy
filmografie (viz Antikrist, u nějž ty
zvěsti o extrémním násilí a omdlévajících divácích byly také spíš důsledkem
pokřivené mediální masáže), natožpak aby byl srovnatelný se sérií Saw nebo jinými morbidními horory
podobného typu.
Žádné komentáře:
Okomentovat