Dva kamarádi, čtrnáctiletý Mára a dvanáctiletý Heduš, utíkají z domova
a v kradeném autě se vydávají na dobrodružnou cestu za svobodou. Jejich
zážitky se prolínají s událostmi odehrávajícími se o pár dnů později, a
sice když je Mára vyslýchán kvůli ukradenému vozu na policejní stanici a
neochotně vypráví, co se během uplynulých dnů přihodilo…
Nový český film režiséra Olma Omerzu, jednoho z nejzajímavějších a
nejslibnějších filmových tvůrců současné české kinematografie, je komediálně-dramatická sychravá road movie propojující „pubertální“ příběh dvou dospívajících chlapců se
sociálním dramatem – ostatně střídání dětské a dospělé perspektivy je pro
původem slovinského filmaře elementem znatelně přítomným i v jeho
předchozích filmech Příliš mladá noc
a Rodinný film (byť autorem scénáře
je tentokrát debutující Petr Pýcha). Ve Všechno
bude pak dětskou perspektivu zprostředkovává víceméně teenagerská komedie,
v níž se mladiství hrdinové opájí iluzí volnosti, s ničím si příliš
nelámou hlavu a sní o sexu s pohlednou stopařkou, kterou naberou po cestě,
kdežto dospělý pohled do snímku zanáší hlavně scény s policisty a také
sociální rovina naznačující, že oba chlapci pocházejí ze slabších poměrů, kde
se jimi a jejich spontánním odjezdem nikdo příliš nezabýval.
Pozoruhodné je, že zatímco Rodinný
film byl relativně náročnou, uměleckou a intelektuální podívanou, tak Všechno bude není prakticky nic
z toho a jde oproti tomu o velice divácký, uvolněný a snadno stravitelný
snímek (zároveň ale také znatelně povrchnější a méně ambiciózní), který jde
divákovi hodně naproti i přes seriózní tematiku a vážnou výpovědní hodnotu, byť
je ze začátku přeci jen trochu těžké naladit se na jeho notu. Jeho hlavními
hrdiny jsou totiž neotesaní chuligáni, co kradou, střílejí na auta
z airsoftové pušky, pohrdají autoritami a na všechno kolem sebe reagují
vulgárně, takže je složité s nimi jakkoli sympatizovat. Postupem času si však
nějaké ty sympatie přeci jen získají, zejména díky své živelnosti, kamarádství
a naivním snům.
Bohužel se však zdá, že to prolnutí dětského dobrodružství se světem
dospělých poprvé u Olma Omerzu neproběhlo úplně hladce, už jenom kvůli tomu, že
ona rozverná optika dospívajících hrdinů v něm silně převáží, a to i díky
konstantně dávkovanému lehkému humoru a nesmírně přirozeným výkonům obou
hlavních protagonistů. Všechny vážně míněné scény následně vyvolávají dojem
strojenosti, dospělí herci (hlavně Lenka Vlasáková v roli vyslýchající
policistky) v nich působí prkenně a hlavně jsou všechny dospělé postavy ve
filmu prezentovány jako nedbalí a nezodpovědní jedinci nebo jako nedůvěryhodní
podrazáci, což docela výrazně přiživuje tendenci fandit pubertálním hrdinům, do
níž je ovšem divák ve výsledku natlačen trochu neochotně.
Motivy svobody a uvolněnosti každopádně prosákly i do struktury filmu,
kvůli čemuž některé dějové aspekty působí dost neučesaně, ať už se jedná o vynechání
expozice postav, rozdělení příběhu do dvou na přeskáčku vyprávěných časových
rovin (které příliš netěží z toho, že by se Márou vyprávěná „oficiální“
verze událostí nějak výrazně lišila od skutečnosti) nebo o řadu méně zásadních
drobností – třeba o podivně zakomponované tajné milostné dostaveníčko druhého
policisty (Martin Pechlát) s jakousi ženou, které ve filmu figuruje zjevně
jen proto, aby byl tento policista na tři čtvrtiny filmu „odklizen“ do ústraní
a jeho kolegyně měla volné pole působnosti.
Tím zdaleka nejlepším na filmu jsou každopádně dokonale věrohodné a upřímné
výkony debutujících herců Tomáše Mrvíka a Jana Františka Uhera, bravurně
obsazených do hlavních rolí, kteří do snímku vnesli velký kus svéhlavé
osobnosti a svým prožitým a nefalšovaným projevem obohatili i částečně
improvizované dialogy. V rámci hereckého obsazení oba vynikají na špici,
přestože je ve vedlejších rolích doplňují známější tváře (vyjma těch zmíněných
třeba ještě Eliška Křenková v roli stopařky-femme fatale), což je
způsobeno nejen tím, že jsou oba skutečně dobří, ale i tím, že všichni ostatní
hrají podstatně plošší postavy. Jejich pozici nechtěných outsiderů pak sdílí i
pes, kterého kluci na začátku filmu na poslední chvíli zachrání před utopením,
a který jim od té doby dělá společníka (Olmo Omerzu se v utrpení domácích
zvířat zřejmě nějak vyžívá).
Své hrdiny pak film vykresluje jako bojovníky za svobodu nacházející se
v tom ideálním věku, kdy je ještě možné všeho nechat, vyrazit jen tak
autem na cestu a na všechno za sebou zapomenout, i když ironicky nemají řidičák
a divák jejich skutečné domácí zázemí a minulost vlastně nezná. Pak už ale není
úplně jasné, co dalšího se ještě tvůrci filmu snaží říct, možná snad kromě
plytkého konstatování, že lidé jsou formováni svým prostředím, a snahy
naroubovat na příběh poněkud matoucí metaforu o mouchách povstávajících z popela.
Příběh o chlapeckém dospívání, touze po svobodě a svým způsobem podmanivé
zimní výpravě za hranou zákona je z doposud tří celovečerních filmů Olma
Omerzu tím divácky nejvstřícnějším, což bude rozhodně mnoha lidem vyhovovat,
byť náročnější publikum mu může vytýkat, že po Rodinném filmu a Příliš mladé
noci jde o krok k obyčejnosti, ke standardnějšímu vyprávění a scenáristicky
i režijně bezpečnějšímu tvaru, který příliš spoléhá na intuici a smiřuje se
s mělkými poselstvími, kterým tentokrát však chybí naléhavost a komplexnost.
Na druhou stranu je hezké, že se charakteristika filmu Všechno bude v základech shoduje s osobnostmi jeho
hlavních hrdinů, kterým snímek zcela otevřeně nadržuje a ze všech sil jim drží
palce.
Žádné komentáře:
Okomentovat