Ve světě budoucnosti hraje prim automatizace a robotizace. Automechanik
Grey (Logan Marshall-Green) je však staromilec, nové technologie nemá rád, raději
se přehrabuje v motorech starých aut a jako jeden z mála stále ještě
pracuje rukama. Pak je ale jednoho večera napaden skupinou kriminálníků, kteří zastřelí
jeho manželku a jemu samotnému způsobí ochrnutí, jenž ho upoutá na invalidní
vozík. Po několika trudných měsících mu jeden z jeho zákazníků, mladý
výstřední miliardář a technologický vývojář, nabídne druhou šanci v podobě
experimentální operace, při níž by mu byl do páteře vsunut hypermoderní
mikročip s umělou inteligencí, jenž by mu umožnil znovu používat
končetiny. Čip nicméně funguje lépe, než by se zdálo – Grey nejenže se může
opět pohybovat, ale čip s ním dokonce začne mluvit (aniž by ho kdokoli
kromě Greye slyšel), samovolně ovládat jeho tělo, ponoukat ho, že by se měl
vrahům své ženy pomstít, a radit mu, jak je úspěšně vypátrat…
Hlavní hrdina australského akčního sci-fi thrilleru Upgrade se tudíž ocitá v pozoruhodné situaci, kdy v relativně
standardní zápletce o spravedlivé odplatě nestandardně svádí boj i sám se
sebou, resp. s umělou inteligencí, s níž sdílí tělesnou schránku. Sice
jí jakožto odpůrce technologií opovrhuje, ale zároveň se bez ní těžko obejde, protože
by se nemohl hýbat. Nelíbí se mu její násilné praktiky, ale přitom se mu hodí,
že jsou těmi praktikami likvidováni protivníci, na něž by sám rozhodně nestačil.
A protože o jeho poněkud nelegální operaci nesmí nikdo vědět, musí se před svým
okolím nadále chovat jako ochrnutý vozíčkář.
Film Upgrade je sice dalším
příspěvkem k tématu kritiky moderních technologií a umělé inteligence a
jejich potenciálního nebezpečí pro lidstvo, leč namísto seriózního technologického
thrilleru (třeba typu Ex Machina) směřuje
spíš k žánru zábavného akčního brakového béčka, v němž tato myšlenková
rovina slouží jen coby základ pro akční scény a dějové zvraty v jinak
celkem přímočarém příběhu. Nutno však říct, že tvůrci snímku si zřejmě byli od
začátku vědomi, že natáčejí akční béčko, byli na to patřičně hrdí a natočili
jej chytře, svižně, dynamicky, nápaditě a s výraznou nekompromisností.
Když už jsou zmiňováni tvůrci, tak je tím myšlen především australský herec,
režisér a scenárista Leigh Whannell, který se etabloval v hororovém žánru
jako scenárista úspěšných hororových sérií (Saw,
Insidious), v nichž zároveň sám
často hrál, a dokonce i režíroval Insidious 3: Počátek, který nicméně skončil jako nevýrazná a po všech stránkách
podprůměrná žánrová rutina. Co se filmu Upgrade
týče, ten je uchopen podstatně zručněji a osobitěji, a přestože stál
pouhých pět milionů dolarů, vypadá o dost dráž (včetně vykreslení společnosti
žijící ve světě, kde auta řídí sama, lidem neustále létají nad hlavami
policejní drony a nájemní zabijáci si nechávají implantovat brokovnice přímo do
svých paží).
Relativně laciná australská produkce pak Whannellovi umožnila dostatečnou tvůrčí
svobodu a volnou ruku při natáčení, což se promítlo nejen do radikálního
závěru, ale i do akčních scén, zahrnujících kromě jedné automobilové
honičky i řadu efektně, atraktivně a netradičně nasnímaných kontaktních soubojů,
které jsou okořeněny záblesky extrémní krvavé brutality (zřejmě otisk režisérovy
zkušenosti se sérií Saw), jenž snímku
dodává nejen nálepku „jen pro silné povahy,“ ale překvapivě i nádech hodně
černého humoru. Herecké obsazení pak sestává z prakticky neznámých tváří,
přičemž Logan Marshall-Green v hlavní roli (který vypadá jako levnější
verze Toma Hardyho) je z nich naštěstí nejlepší (zatímco úroveň výkonů
herců ve vedlejších rolích je dost kolísavá).
Dobře vymyšlený příběh disponuje nejen tematicky propojenými prvky (s nimiž
se však pracuje poměrně primitivně – viz nepříliš rafinované začlenění motivu virtuální
reality), ale navíc je i solidně a zábavně vyprávěný v konzistentním tempu.
Akorát přitom naráží na řadu klišé, jenž činí některé scény a případné dějové
zvraty mírně předvídatelnými, místy ztrácí pevnou půdu pod nohama při balancování
mezi logickými mezerami, týkajícími se hlavně nejasností ohledně fungování
umělé inteligence v rámci Greyova těla (hraje např. roli, jestli má Grey
otevřené nebo zavřené oči?), a hlavně i přes dílčí nápady jen opisuje obrys
předem vytvořené žánrové šablony, v níž tou nejvýraznější a nejzábavnější složkou
je jednoznačně originální pojetí násilných fyzických soubojů šokovaného
hlavního hrdiny s nepřáteli.
Filmů o odplatě podobného typu existuje nemalé množství, ale aby se od nich
nově vzniklý snímek odlišil a zasloužil se o pozornost, stačí mu na to jen dostatečně
kvalitní zpracování a jeden originální, výrazný, chytrý a osobitě
realizovaný nápad. Upgrade tento
nápad má a náležitě jej využil, což z něj dělá příjemné žánrové překvapení
pro každého, komu nevadí brutalita a má chuť na inteligentní béčkovou
oddechovku.
Žádné komentáře:
Okomentovat