Roky 2000 – 2010 byly obdobím, kdy animační studio Pixar slavilo největší
úspěchy a každý jeho film byl dokonalým vybroušeným klenotem, zatímco studio
Disney plodilo druhořadé animáky, které čím dál tím znatelněji zaostávaly za
konkurencí. Poté, co byl Pixar odkoupen Disneym a došlo k prolnutí obou
společností, se to na jejich produkci projevilo tím, že Disneyho animované
filmy si kvalitativně o něco polepšily a snímky Pixaru si naopak o něco
pohoršily. I dnes sice Pixar čas od času stvoří nádherný a brilantní film (V hlavě, Coco), který dá vzpomenout na to, čím je (nebo možná byla) tahle
firma výjimečná, nicméně to samé nelze říct o množících se pokračováních jejich
slavných hitů (s výjimkou série Příběh
hraček), které jsou sice pořád dobré, ale svým předchůdcům se ani náhodou
nemohou rovnat, možná snad kromě úrovně animace. Platilo to pro Univerzitu pro příšerky, Hledá se Dory, Auta 2 i Auta 3 a bohužel
to platí i pro film Úžasňákovi 2, v němž
se pětičlenná superhrdinská rodinka Úžasňákových vrací do kin po čtrnácti
letech.
Děj je tentokrát o tom, že superhrdinové jsou sice pořád v ilegalitě, ale
objeví se skupina vlivných boháčů a politiků, kteří by rádi změnili veřejné
mínění a zasadili se o zrušení zákona zakazujícího superhrdinskou činnost.
V tom jim má pomoci právě rodina Úžasňákových, a to konkrétně máma
Elastička, která má za úkol provést pár hrdinských kousků a natočit přitom
celou akci na video, aby měla veřejnost důkaz o její prospěšnosti. A táta Pan
Úžasňák se mezitím musí postarat o domácnost. Pak se však objeví na scéně
nový záporák s přezdívkou Hypnotizér…
Hlavní nedostatek Úžasňákových 2
spočívá v tom, že působí vyloženě jako odvar z jedničky, akorát
s pár změnami. Drtivá většina z toho, co ve filmu funguje skvěle, je okopírovaná
už z prvních Úžasňákových a
mnoho nového snímek nenabízí (a když už, tak je to nanejvýš průměrné – viz
třeba několik nových superhrdinských postav ve vedlejších rolích a také
o poznání slabší děj). A zatímco v předchozím příběhu měl největší
prostor Pan Úžasňák, tentokrát se uprostřed dění a akce ocitá pro změnu
Elastička, aby to bylo genderově vyvážené. Pořád je to ale film především o rodičovské
obětavosti, o dětech zachraňujících své rodiče a o tom, jak se rodina musí
stmelit a naučit táhnout za jeden provaz.
Další problém je v tom, že za těch čtrnáct let se žánr superhrdinského
filmu posunul o obrovský skok kupředu, ale tenhle vývoj Úžasňákovi 2 vůbec nereflektují a místo
toho dělají, jako by se vůbec nic nezměnilo, přičemž plynule navazují
v ději přesně tam, kde první Úžasňákovi
skončili (a mezi příběhy obou filmů tudíž není vůbec žádný časový prostoj). To
sice působí po tolika letech příjemně roztomile a nostalgicky, ale zároveň jde
o symbol toho, že tvůrci snímku zamrzli v roce 2004 nejen z hlediska
děje.
Už první Úžasňákovi byli v rámci
superhrdinského žánru zajímaví hlavně tím, že kladli důraz na rodinnou
tematiku, přičemž obyčejné každodenní domácí trable rodinky s nadlidskými
schopnostmi (ale i časté vážnější momenty) byly prakticky důležitější než akční
scény a navíc byly skvěle natočené, přirozeně zábavné, nevtíravě emotivní a
dokonale všeříkající. Akční souboje sice mohly kdekoho ohromit, ale stejně se
vám nakonec nejvíc zaryl do paměti zubožený výraz ve tváři Pana Úžasňáka,
nuceného snášet potupnou práci v pojišťovně, kde se musel krčit
v příliš těsné kanceláři. Úžasňákovi
2 tohle víceméně zachovali, akorát s tím rozdílem, že ubrali na
emotivnosti a místo toho přitlačili na komediálně-groteskovém humoru (což obstarávají
hlavně scény s batoletem Jack-Jackem), zatímco akční pasáže jsou už
vyloženě generické, málo nápadité a nemají čím překvapit (což ale ještě
neznamená, že nejsou svižné a zábavné).
Další věc, co byla na prvních Úžasňákových
originální, byla nešťastná výchozí situace nutící nadpřirozené hrdiny žít
v utajení, skrývat své schopnosti, vychovávat za těchto podmínek též
nadpřirozeně nadané děti a marně toužit po návratu do boje proti zločinu. Premisa
Úžasňákových 2 však počítá s tím,
že v ní už nehraje roli to, kvůli čemu byli superhrdinové postaveni mimo zákon především
– a sice že sem tam napáchali víc škody než užitku a kromě destrukce za sebou zanechávali
i nespokojené zachráněné, kteří si třeba ani nepřáli být zachráněni – a výše
zmíněné motivy téměř ignoruje (rodina Úžasňákových je sice na začátku zatčena
po neúspěšné akci, ale pak stačí jediná úspěšná mise, aby byli superhrdinové
znovu oslavováni) a výsledek je kvůli tomu mnohem tradičnější a obyčejnější.
Etická stránka superhrdinství se navíc řešila překvapivě uspokojivě a komplexně
už v prvních Úžasňákových (a pro
starší diváky od té doby i v Batman v Superman, ve Watchmenech a
ve filmech od Marvelu) a Úžasňákovi 2
s ní oproti tomu nakládají hrozně primitivně. K dokonalému otočení názoru veřejnosti
tu prakticky stačí lidem ukázat krátké video, v němž hrdinka zachrání
několik lidských životů, aniž by přitom způsobila ničivou spoušť (a proto se
také možná odehrává akční finále filmu na moři, kde není moc co rozbít).
Co ale drží film celou dobu vysoce nad vodou, jsou jeho vypiplaní a skvěle
napsaní hlavní hrdinové, kteří svými sympatickými a skvěle vymyšlenými charaktery
dokáží přebít většinu příběhových nedostatků (například slabou a zmateně
vystavěnou motivaci záporné postavy). Nad Panem Úžasňákem, zoufale toužícím po
návratu do akce a snažícím se být místo toho hrdinou alespoň v roli otce, se
nelze nedojmout (a vidět ho nevyspalého a neoholeného patří ve filmu
k nejpůsobivějším momentům). Elastička si zas získá srdce leckoho tím, jak
se svým dětem věnuje třeba i během honičky se splašeným rychlovlakem a ani
v záři reflektorů nepřichází o přirozenou skromnost. Jejich rychle
běhající syn Dash a dcera Violet, která trpí supehrdinskou krizí ve vztahu
k pohlednému spolužákovi, jsou tentokrát trochu ve stínu batolete
Jack-Jacka, rychle si osvojujícího své nové schopnosti, který je ve filmu využíván
výhradně jako spolehlivý zdroj humoru (byť poněkud laciného a prvoplánového)
a krade si díky tomu spoustu scén pro sebe.
Po technické stránce je film samozřejmě silně na výši, ale oproti mnohým
starším snímkům od Pixaru, které byly vizuálně podstatně úchvatnější, to rozhodně
není žádná hitparáda a záměrně stylizovaná animace těl a obličejů působí u
některých (vedlejších) postav skoro až zrůdně. Zajímavější je retro výprava
filmu, odpovídající estetice 50. a 60. let, doplněná však o řadu moderních i
futuristických prvků a odkazů na staré komiksy a bondovky, ale i to bylo o
něco propracovanější už v prvních Úžasňákových
(a stejně dobrá je i hudba Michaela Giacchina). Pozoruhodné je, že dobové
stylizaci odpovídá i přístup filmu ke vnímání společenské úlohy žen, reprezentovaný
nejen vedlejší postavou spolumajitelky společnosti, která Elastičku de facto
zaměstná, ale hlavně samotnou Elastičkou, která vyráží do akce nejen kvůli
obhajobě superhrdinů, ale i kvůli zaopatření rodiny, zatímco Pan Úžasňák
zůstává doma s dětmi a trochu mu to ničí ego.
Úžasňákovi 2 jsou obstojným pokračováním a kvalitní rodinnou
zábavou, byť už nejsou tak úžasní, jako bývali před lety, a od svého předešlého
dobrodružství hodně opisují. To samé se nicméně dá říct o všech nedávných
pokračováních od Pixaru, která mají tu smůlu, že se mezi animovanými filmy sice
pořád řadí k nadprůměru, ale jsou srovnávány se svými podstatně
lepšími a prakticky nepřekonatelnými předchozími díly.
Žádné komentáře:
Okomentovat